Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ansluta till Time Capsule via Internet?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-11-05 19:43

Jag har en Time Capsule vars hårddisk jag vill komma åt vart jag än är.
Jag har aktiverat "Dela hårddiskar via Ethernet WAN-porten" och "Annonsera hårddiskar globalt via Bonjour" i Airport-verktyg men jag lyckas inte ansluta till den från någon annanstans än när jag är direkt ansluten till den hemma.
Jag försöker ansluta till den genom att skriva in ip-adressen i "Anslut till server..." i Finder. Har Com Hem som operatör.
Någon annan här som har en Time Capsule och ansluter till den utanför hemmanätverket via Internet och vet hur man gör? Är det något mer jag måste ange i inställningarna?

Jag kan ansluta mot min Airport Extreme när jag är hemifrån, och jag har ställt in den precis så som du har. När du ansluter, anger du protokoll då? (afp:// eller smb:// som prefix)

"Annonsera hårddiskar globalt via Bonjour" ska du inte behöva ha ibockat, det känns lite onödigt. Jag menar, alla andra behöver ju inte veta om att du har en hårddisk åtkomlig.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-11-05 22:22

Tack för svar!

Jag har testat både med och utan afp:// men kör man utan så läggs det ju till så.
Smb har jag inte testat men det kanske det kan vara värt att göra?

Angående "Annonsera hårddiskar globalt via Bonjour" så har du ju rätt i att den inte borde behövas anges. Blev väl desperat ett tag där när jag inte fick det att fungera så då kryssades den i.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-11-07 18:55

Jag har nu testat med både afp och smb utan resultat.
Läste dessutom följande tråd: http://www.99.se/n-tverk-s-kerhet/223191-namninsamling-tvinga-comhem-ppna-port-548-f-r-afp.html
Kan detta vara orsaken till mina problem? Finns det då kanske något sätt att kringgå detta i en Time Capsule?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-05-28 01:08

Ansluta till min Time Capsule utifrån har funkat kanon tidigare men det senaste året har jag inte haft något behov av det. Nu har behovet dock poppat upp igen men nu ser jag inte min TC i findern när jag är ute på vift. Jag gissar att det har att göra med att jag nu kör iCloud istället för mobileMe men funktionen måste väl finnas kvar!? Har tittat runt lite efter inställningar i min TC men antingen är dylika inställningar undangömda eller också är det jag som letat dåligt.

Någon som kan tipsa mig om vad jag behöver göra för att få det att fungera igen?

Du skulle ju kunna använda någon av D-Links nya routrar med molntjänst med vilken du kommer åt ditt hemnätverk från datorn, iphone eller något annat kopplat till internet. En DIR-605L kostar inte många hundralappar. Den beskrivs ute på http://bredbandsbloggen.se/hem/d-link-kommer-ut-med-en-router-kopplad-till-molntjanst

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-05-31 20:56
Ursprungligen av bredbandsbloggen.se:

Du skulle ju kunna använda någon av D-Links nya routrar med molntjänst...

Jo, visst! "Köp en ny!"-argumentet kan man ju alltid använda sig av... Inte särskilt önskvärt dock!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-05-31 21:21

Jag behöver nog förtydliga vad jag är ute efter verkar det. Vad jag vill är att komma åt hårddisken i min TC. Jag är inte intresserad av att övervaka mitt nätverk utifrån vilket verkar vara det som DIR-605L är gjord för.

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-05-31 21:30

Kan man inte använda "Tillbaka till min mac"-inställningen för det?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-05-31 21:35
Ursprungligen av Cribe:

Kan man inte använda "Tillbaka till min mac"-inställningen för det?

Nja... Inte vad jag kan se. TTMM för iCloud gör ju inte att jag kommer åt disken i min TC och MobileMe är ju avaktiverat i och med 'uppgraderingen' till iCloud så... Men jag kanske tittar på fel ställen!?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-31 21:59
Ursprungligen av Cribe:

Kan man inte använda "Tillbaka till min mac"-inställningen för det?

"Tillbaka till min mac"-inställningen fungerar i sig, d.v.s. det är den IP-adressen som Baeckis skall använda då han ansluter utifrån. Däremot så måste han mappa ett nytt portnummer för AFP-tjänsten då standardnumret 548 spärras av ComHem!!

När väl mappningen är uppsatt på TC:n, ansluter man mot dess externa IP-adress, samt lägger till det "nya" portnumret i slutet på adressen.

Exempel: den.publika.adressen.till.timecapsulen.icloud.com:1234

Senast redigerat 2012-05-31 22:40
Ursprungligen av Torkel:

"Tillbaka till min mac"-inställningen fungerar i sig, d.v.s. det är den IP-adressen som Baeckis skall använda då han ansluter utifrån. Däremot så måste han mappa ett nytt portnummer för AFP-tjänsten då standardnumret 548 spärras av ComHem!!

Vet du, eller någon annan, vad de har för anledning till att blockera den porten?

Ursprungligen av Scarecrow:

Vet du, eller någon annan, vad de har för anledning till att blockera den porten?

Anledningen var en korkad journalist på macworld för många år sedan.
Om man gick ut på nätet med en Mac lade den ut sin disk till allmänt beskådande.
Journalisten skrev arg artikel mot COMHEM som svarade med att fimpa den port som afp körs över, 548.

Det finns en låååååång tråd om detta. Sök.

Ursprungligen av Goflorp:

Anledningen var en korkad journalist på macworld för många år sedan.
Om man gick ut på nätet med en Mac lade den ut sin disk till allmänt beskådande.
Journalisten skrev arg artikel mot COMHEM som svarade med att fimpa den port som afp körs över, 548.

Det finns en låååååång tråd om detta. Sök.

Har du någon källa på det där med journalisten?
Låter som en skröna i mina öron.

Ursprungligen av PeeMaN:

Har du någon källa på det där med journalisten?
Låter som en skröna i mina öron.

Fråga Simon Grabiec.

Ursprungligen av Goflorp:

Fråga Simon Grabiec.

Du har inte artikeln ifråga samt en källa på att det faktiskt var det som ledde till Comhems ingrepp?
Jag googlar men hittar ingen artikel, däremot hittar jag dina foruminlägg med påståendena.

Ursprungligen av PeeMaN:

Du har inte artikeln ifråga samt en källa på att det faktiskt var det som ledde till Comhems ingrepp?
Jag googlar men hittar ingen artikel, däremot hittar jag dina foruminlägg med påståendena.

Inlägg #23?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-31 21:45

Baeckis,

Plocka valda delar av instruktionen på denna sida...:

How-To: Access Your Time Capsule Over the Internet — Apple News, Tips and Reviews

..så löser du det!!

Lycka till...

Senast redigerat 2012-05-31 22:39

Jag kommer åt mina och jag har "enable filesharing over WAN" och "back to my mac" enabled.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-05-31 21:58
Ursprungligen av PeeMaN:

Jag kommer åt mina och jag har "enable filesharing over WAN" och "back to my mac" enabled.

Har du ett iCloud-konto? Jag har aktiverat Tillbaka till min mac, och falesharing over WAN så klart, men får ändå följande meddelande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-31 22:01
Ursprungligen av PeeMaN:

Jag kommer åt mina och jag har "enable filesharing over WAN" och "back to my mac" enabled.

...å vilken bredbandsoperatör har du din TimeCapsule ansluten till..!?

Ursprungligen av Torkel:

...å vilken bredbandsoperatör har du din TimeCapsule ansluten till..!?

Combort.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-05-31 22:16

Torkel - Jag tror inte att du behöver rikta dig till larsk. Hans senaste inlägg i den här tråden var för 3,5 år sedan. Han har antingen redan löst sitt problem eller kastat ut sin TC vid det här laget.

Nu är det jag som har kapat tråden då jag tappade kommunikationen med HDDn i min TC i samband med att jag uppgraderade till iCloud. Ska göra nå'ra tester i morgon då jag är tillbaka på jobbet. Har ingen granne med oskyddat nätverk så jag kan inte göra dom testerna från min egna soffa i kväll.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-31 22:43
Ursprungligen av Baeckis:

Torkel - Jag tror inte att du behöver rikta dig till larsk. Hans senaste inlägg i den här tråden var för 3,5 år sedan. Han har antingen redan löst sitt problem eller kastat ut sin TC vid det här laget.

Tar fram min skämskudde och har följaktligen ändrat mina inlägg till att vara riktade till Dig Baeckis.!!

Hopas det löser sig!!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-06-01 09:31

Lösningen var för enkel och sannolikt har jag gjort nå't tok tidigare då det inte fungerat förut. Nu funkade det lysande att använda sig av det gamla hederliga "Anslut till server...". Jag kunde dock inte logga in som registrerad användare av någon anledning men det funkar som gäst så jag får väl sätta mig och tweaka inställningarna i helgen.

Tack för att ni har haft överseende med min till synes onödiga fråga.

1
Bevaka tråden