Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Swedbank uppdaterar app med enklare användning

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-04 10:52

Gillar att man kan se saldo genom en skakning och att överföringar går lätt genom dra och släpp.

ser ut som Adrian redan längtar efter den 25:e

Ursprungligen av gotfredsen:

ser ut som Adrian redan längtar efter den 25:e

Ha ha. Ja jag tänkte att det såg dystert ut i mina exempel, funderade på om jag skulle fejka finare siffror. (Som egenföretagare finns inte begreppet "den 25:e" dessvärre. Det blir vad man lyckas fakturera.)

Med beröm godkänd enligt mig. Skakfunktionen är finurlig.

Eller....det var ju inte alls så klockrent :-D. Kan inte logga in över huvud taget - ett fel uppstor ring etc etc står det. Eftersom jag inte ringer någonstans så får det bero - kör med Mitt Salto-appen igen tills dom fixar skiten

Så - då stekte jag Mitt Saldo-appen. Svensken som utvecklar det får väl lägga ner det om alla banker fixar så här klockrena egna lösningar :-).

Najs. Nu ka jag nog börja använda appen. Var värdelös tidigare.

Kan inte längre logga in med Mitt Saldo-appen heller - något har rasat hos Swedbank. Kan dock logga in med dator och browser som vanligt.

Loggade ut från mitt WiFi och körde 3G (eller snarare Edge) - då gick det bra! Så - Swedbanks app funkar bara på mobila nätet!? Att logga in alltså - är man inloggad så kan man gå över till WiFi igen och det funkar.
Här får Swedbak bakläxa - dom som tagit fram appen får gå tillbaka och fixa bugg :-D. Jobba på.

Senast redigerat 2012-06-04 13:09
  • Medlem
  • Harestad
  • 2012-06-04 15:14
Ursprungligen av Zimmerman:

Loggade ut från mitt WiFi och körde 3G (eller snarare Edge) - då gick det bra! Så - Swedbanks app funkar bara på mobila nätet!? Att logga in alltså - är man inloggad så kan man gå över till WiFi igen och det funkar.
Här får Swedbak bakläxa - dom som tagit fram appen får gå tillbaka och fixa bugg :-D. Jobba på.

För mig funkar det bra att logga in även på ett Wifi-nät.

swedbank appen verkar ha brytits upp i två olika appar . swedbank appen sparbanken appen ... båda ser lika ut och har samma funktioner ..

PS. ser att Adrian redan längtar efter den 25:e

Dra och släpp verkar riktigt bra!

Jag skulle önska att man kunde ställa in bankid som default inloggningsmetod.

Nu har jag inte varit inne på appen än, men de har alltså inte lagt till en OCR-scanner? Det är ju i så fall makalöst dåligt att ta fram en helt ny app utan att lägga till den funktion som ALLA älskar.

Ursprungligen av MrSinatra:

Nu har jag inte varit inne på appen än, men de har alltså inte lagt till en OCR-scanner? Det är ju i så fall makalöst dåligt att ta fram en helt ny app utan att lägga till den funktion som ALLA älskar.

Det vore en trevlig funktion att ha ibland, men även om den inte finns med så gör det inte de andra förbättringarna ett dugg sämre. Swedbanks nya app är betydligt mera användarvänlig än i sin tidigare version och jag har redan haft nytta av snabbsaldo.

OCR-skanner? Coolt...men jag tror att väldigt väldigt få använder en iPhone eller iPad till att betala månadens 3887 räkningar.
Jag testade att skanna OCR-numren i min iMac en tid - när jag skulle pynta alla räkningar vid månadens slut - det la jag dock ner; det visade sig att det var otympligt och tog längre tid än att skriva in numren som vanligt - det var faktiskt en katastrof eftersom det blev fel nummer att par gånger :-D.
Vem som älskar dessa OCR-inläsare skulle jag vilja veta. Hur många kan dom vara? 0,5% av Mac/iOS-användare?

Att inte app-utvecklare lägger ner krut på optisk OCR-inläsning förstår jag verkligen. Det verkar faktiskt dött på den fronten...och det har sina orsaker. Det såg så lovande ut när det kom (4-5 år sedan?) - verkade så logiskt och klockrent - men det visade sig vara struligt, ostabilt, krångligt, svårt och ha låg user experience så att säga :-D. Jag är ju nörd och skulle använda det trots en del baksidor, men när det visar sig att jag varken sparar tid eller får ökad precision så lägger jag undan grejen och går vidare. Att allmogen skulle börja använda detta är helt osannolikt.

Senast redigerat 2012-06-07 12:05
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-06-07 11:55

38 räkningar i månaden? Aldrig hört talas om e-faktura???
Nästan alla mina räkningar kommer direkt till Internetbanken, men de 1 eller 2 som jag får i brevlådan kan jag mycket väl tänka mej att betala via iPhones kamera. Speciellt vid långa OCR-nummer. Och den fotar pg/bg-nummer, belopp och OCR.

Man kan "tänka sig" en hel del. Återkom med recention när du har testat :-). Berätta där också om det gick snabbare och var enklare och om du ska fortsätta att använda det...eller klicka in numret själv vid dessa enstaka räkningar. Jag gissar vad det blir.

Ursprungligen av kenjon:

kan jag mycket väl tänka mej att betala via iPhones kamera. Speciellt vid långa OCR-nummer. Och den fotar pg/bg-nummer, belopp och OCR.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-06-07 12:45
Ursprungligen av Zimmerman:

Man kan "tänka sig" en hel del. Återkom med recention när du har testat :-). Berätta där också om det gick snabbare och var enklare och om du ska fortsätta att använda det...eller klicka in numret själv vid dessa enstaka räkningar. Jag gissar vad det blir.

Jag har testat, Skandiabankens app i och för sig men principen är ju densamma. Min upplevelse är att Kenjon har rätt.

Om du bara har ett fåtal räkningar som behöver matas in manuellt så går det betydligt snabbare att OCR:a dem direkt i appen (det känns i varje fall så). Däremot finns det problemräkningar som på något demoniskt sätt inte går att läsa in korrekt genom OCR-funktionen, trots att de inte ser värst mycket annorlunda ut än de räkningar som sugs in direkt. Då tar det förstås längre tid. Har man få pappersräkningar till att börja med så stöter man ju mer sällan på dessa demoniska OCR-vägrare.

Ursprungligen av jahve:

Jag har testat, Skandiabankens app i och för sig men principen är ju densamma. Min upplevelse är att Kenjon har rätt.

Om du bara har ett fåtal räkningar som behöver matas in manuellt så går det betydligt snabbare att OCR:a dem direkt i appen (det känns i varje fall så). Däremot finns det problemräkningar som på något demoniskt sätt inte går att läsa in korrekt genom OCR-funktionen, trots att de inte ser värst mycket annorlunda ut än de räkningar som sugs in direkt. Då tar det förstås längre tid. Har man få pappersräkningar till att börja med så stöter man ju mer sällan på dessa demoniska OCR-vägrare.

Jag kör iofs SHB men har liknande erfarenhet. OM jag använder Iphonen. Att scanna in OCR via Ipaden är krånligare eftersom jag, av någon anledning, har sämre känsla för var linsen befinner sig.

snabbsaldot är kanon .. synd bara att man inte kunde få in pengarna lika fort på kontot som det går att visa dom ...

  • Avstängd
  • 2012-06-07 12:47

Hmmm, är inte kund i Swedbank enligt den nya appen... men den råder mig att installer deras app??? Tjhosan... himla tur man inte tog bort den gamla...

  • Medlem
  • Harestad
  • 2012-06-07 15:29

Det fanns (finns?) en app och ett plugin som kopplade ihop iPhone till Firefox och Swedbanks Internetbank. Man scannade fakturan på telefonen och uppgifterna fylldes i på Internetbanken. Funkade klockrent tills en dag när den fick OCR-numret fel. Blev en himla vända för att rätta till det. Och appen åkte ut ur telefonen.

Det är det jag menar; man kan inte lita på det - vilket innebär att man sitter och kollar igenom numren som skannats in och den totala tiden för hela processen motsvarar den tid det tar för att själv knappa in numren. Det är egentligen bara en massa tjafs och jag förstår att det aldrig blev någon hit - hela iden har sjunkit ner i glömska (det har ju funnits länge och är inte komplicerat att ta fram). hade detta varit något att ha så hade det funnits MASSOR av lösningar, apps och pluggar till Win, OSX, Android och iOS - det skulle vara en slags standard inom datorvärlden - "alla" skulle använda det. Så är alltså inte fallet. Varför? Jo, i verkliga livet är det inget bra alternativ till at själv skriva in dessa förhatliga nummer.

Ursprungligen av Ree_Tab:

Det fanns (finns?) en app och ett plugin som kopplade ihop iPhone till Firefox och Swedbanks Internetbank. Man scannade fakturan på telefonen och uppgifterna fylldes i på Internetbanken. Funkade klockrent tills en dag när den fick OCR-numret fel. Blev en himla vända för att rätta till det. Och appen åkte ut ur telefonen.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-06-07 17:32

Jag har SEB och min sambo SwedBank. Om vi skriver in fel OCRnummer protesterar ju Internetbanken, så det ska inte gå....?

Säg det till min far som flera gånger skrivit fel och det har varit ett veritabelt h-e att rätta till i efterhand.

(om banken redan ver numren varför ska man då tvingas skriva in dom?)

Ursprungligen av kenjon:

Jag har SEB och min sambo SwedBank. Om vi skriver in fel OCRnummer protesterar ju Internetbanken, så det ska inte gå....?

  • Medlem
  • Harestad
  • 2012-06-08 12:11
Ursprungligen av kenjon:

Jag har SEB och min sambo SwedBank. Om vi skriver in fel OCRnummer protesterar ju Internetbanken, så det ska inte gå....?

Jo den klagar ju om formatet man knappar in är fel.

Jag är inte insatt på hur det fungerar, men jag tror att företaget specar upp hur dess OCR-nummer ska se ut. Antalet siffror, ev checksiffra osv. Om man skriver fel på en siffra, men formatet stämmer, så godkänns betalningen ändå. Det var vad som hände mig iaf.

Ursprungligen av Ree_Tab:

Jo den klagar ju om formatet man knappar in är fel.

Jag är inte insatt på hur det fungerar, men jag tror att företaget specar upp hur dess OCR-nummer ska se ut. Antalet siffror, ev checksiffra osv. Om man skriver fel på en siffra, men formatet stämmer, så godkänns betalningen ändå. Det var vad som hände mig iaf.

Exakt, det är företaget som bestämmer om OCR-numret har en checksumma. Jag har också råkat ut för just detta som du beskriver och betalningen registrerades på fel konto.

Å andra sidan så har jag också varit med om att skriva fel på min frus personnummer i en låneansökan. Men jag skrev fel på två siffror så det blev ett existerande personnummer så att min bankperson ringde upp och frågade om jag hade gift om mig:)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-06-07 17:39

Swedbank?

Bevaka tråden