Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mobilt bredband, med D-link DWR-923 ihop med Time Capsule?

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Funderar på att byta från fast lina och skaffa mobilt bredband, då jag ser min ena grabb (PC-nisse) mer än fyrdubblat sin nerladdningshastighet då han valde Telenor och fick med en bredbandrouter, D-link DWR-923..

Nu kommer han hit imorgon och tar med sig klumpen, för det var ingen liten nätt pryl..och ska testa den här hemma hos mig i skogen, för att se vilka hastigheter vi kan nå här ute.. 4G är på gång framåt hösten, så då blir det ännu bättre fart..
(tror inte grabben har fått 4G än)

Då funderar jag på, som kör fast lina och har en Time Capsule som router, hur ska jag kunna fortsätta använda den?
Det är ju backup jag tänker på i första hand..
Eller går det att brygga denna D-link och låta Time capsule fortsätta sköta det trådlösa till mina bärbara enheter..och som nu ha ethernetkabel till de stationära macarna?

För jag har märkt hos grabben, att det är ingen vidare bra räckvid på att köra trådlöst från D-linken, barnbarnets Mac Mini på våningen ovanför kunde inte uppfatta signalen från D-linken, och då är det trähus de bor i..så där får han dra kabel

Många som synat, men tydligen ingen som använder sig av kombinationen D-Link DWR-923 och Time Capsule.

Nu hade min grabb med sig pjäsen idag och jag testade den lite lätt, och bara logga in trådlöst via min MacBook.
Fick dubbla nerladdningshastigheten och tredubbla uppladdning mot vad jag har på min fasta lina..
Då var det enbart 3G som gick att nå här.
Ska kolla upp med Telia och Telenor när 4G beräknas vara tillgängligt här.

Enligt grabben ska det vara möjligt att nå inställningarna i D-Link, men vi gjorde inte det idag...
Ska ta ett snack med Telenors support och höra med dem, även med Telia, som jag hellre skulle vilja ha.
Beror på vilka som når ut först här med sitt 4G.

D-link är en router.
Använd airport som access punkt istället.

Hur menar du då? Utveckla gärna.
D-Linken är ju både modem och router.
Kan man stänga av den trådlösa funktionen på D-link och låta TimeCapsule sköta den biten

Man kan stänga av router-funktionen i timecapsule och ändå använda den som backup.

Ok, är det det som kallas att man " bryggar"?

Ursprungligen av Pocahontas:

Ok, är det det som kallas att man " bryggar"?

What is a bridge modem

Ursprungligen av Pocahontas:

Ok, är det det som kallas att man " bryggar"?

Stämmer bra det.

Jag har personligen gjort så på min andra airport extreme router i nätverket.

Tackar för svar, då blir det genast lite roligare att införskaffa mobilt bredband.

En tilläggsfråga!

Det är väl så, att det ska vara en ethernetkabel mellan de båda routrarna?
Från D-links WAN-port och till Time Capsulens Wan-port.

Hittade en bra sida som förklarar mycket...nätverk är inte min starka sida..(än så länge )

http://topics.wisegeek.com/topics.htm?wan-port-router#

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-06-04 14:40

En sak att tänka på är hur mycket data du får ladda hem.
Telenor brukar ju prata om obegränsat, men det är itne helt sant, de friskriver sig att sänka hastigheten vid "onormalt" hög förbrukning.

Ursprungligen av Json_81:

En sak att tänka på är hur mycket data du får ladda hem.
Telenor brukar ju prata om obegränsat, men det är itne helt sant, de friskriver sig att sänka hastigheten vid "onormalt" hög förbrukning.

Ja, men de är i mitt tycke mer schysst att skriva så än de andra operatörerna som erbjuder "fri surf". Ja, fri som i fritt upp till X antal GB.
Alla tar väl mer eller mindre och begränsar vid "onormalt användande".
Detta var faktiskt anledningen till att jag valde Telenor. Hade först Tre, men deras tjänst kostade lika mycket för en viss mängd data som Telenor har med sitt "fria" abonnemang. Med Tre slog jag i taket efter två-tre veckor (jag har ingen TV så jag streamar mycket).
Hittills har de inte strypt hastigheten för mig iaf

Ursprungligen av suddgummi:

Ja, men de är i mitt tycke mer schysst att skriva så än de andra operatörerna som erbjuder "fri surf". Ja, fri som i fritt upp till X antal GB.
Alla tar väl mer eller mindre och begränsar vid "onormalt användande".
Detta var faktiskt anledningen till att jag valde Telenor. Hade först Tre, men deras tjänst kostade lika mycket för en viss mängd data som Telenor har med sitt "fria" abonnemang. Med Tre slog jag i taket efter två-tre veckor (jag har ingen TV så jag streamar mycket).
Hittills har de inte strypt hastigheten för mig iaf

Ska bli intressant att se om de stryper grabbens då..han har två tonåringar som tillbringar mycket tid framför sina datorer...

  • Medlem
  • Sverige
  • 2012-06-05 12:48

I PC för Allas stora 4G-test nyligen så skriver de "Medan Telia bara låter dig förbruka 40 gigabyte .sätter Telenor gränsen vid 100 gigabyte. Telenors tak är dessutom mer flexibelt. Telenor ”förbehåller sig rätten” att begränsa ditt surfande efter 100 gigabyte. Hos Telia är gränsen definitiv"

Stort test: Hr r Sveriges bsta mobila bredband - IDG.se

Var inne i Telenorbutiken i Kungsbacka, och teckna abonnemang på det mobila bredbandet.
Har 2 veckor på mig att utvärdera om det ger mig hyfsad mottagning.
Tjejen i butiken hävda att man kan ringa supporten om man tycker att det inte är fullgod mottagning, "så kan de skruva lite"
Fan tro´t, men jag får se. Nämnde för henne att det finns extern rikantenn att köpa för dyra pengar..
Men sånt kunde hon inte..såg inte heller uttag för det på modemet i butiken...får kolla vidare på det, ska finnas.
Typ denna:
Poynting Riktantenn 12dBi SMA med kabel (3G, 4G)

Nämnde ett annat villkor, att den skulle fungera ihop med min Airport (Time Capsule) hade hon ingen aning om vad en Time Capsule var..Airport hade hon "hört talas om" men var osäker på vad det var... Får hoppas deras support har mer kunskaper.:)

Då har man startat upp det mobila nätverket...
Fegar lite, och koppla bara in min MacBook, mest för att gå runt och testa var jag fick bäst mottagning.
Typiskt nog hamnade jag längst bort från mina stationära samt TimeCapsulen...
I vårt sovrumsfönster var det bäst mottagning

I sovrumsfönstret och med antennerna i horisontalläge får jag 22 Mbit/s nerströms och 3,5 Mbit/s uppströms, det är jag nöjd med (än så länge) då jag bara haft 5,5 Mbit/s med mitt ADSL-modem..
Med antennerna upprätt läge fick jag bara runt 17 Mbit/s ???

"Turlig nog" hade jag en ethernetkabel redan dragen mellan sovrummet och vårt arbetsrum i andra ändan av huset...
Så jag kopplade in den i D-link, och drog ur andra ändan från TimeCapsule och testade igen med MacBook.. fick samma hastigheter.

Nu vill inte frugan ha detta monster i sovrumsfönstret ( och det får man förstå) så jag måste flytta in den till den plats där mitt ADSL-modem står och där finns inga fönster.
En extern antenn blir ett måste..en riktantenn..bör bli bättre kräm i den förhoppningsvis.

Nu tror jag att det blir bättre om D-linken sköter det trådlösa, och TimeCapsule bara är router till våra stationära.
Fungerar det då trådlöst med TimeMachinebackup för MacBook? Måste ju gå via D-link.

Var själaglad för de "svindlande hastigheter" jag nådde idag Vad det blir sedan återstår att se.

Är det något mer jag bör tänka på när det gäller inställningar med Airportverktyget när det gäller TimeCapsule?

Om jag istället vill att D-linken bara fungerar som fast router, och att Time Capsulen fungerar som trådlös router.
Hur stänger jag av det trådlösa i D-link DWR 923?
Telenors support har visst inte kläm på det.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-06-14 10:50

Manualen? Det är väl inte bara det trådlösa du ska stänga av, utan byta från "router mode" till "bridged mode"...
Du bör undvika att ha två routrar, även att ha en separat för trådlöst, och en för fast. Om du inte är en hejare på IPkonfiguration och vet vad du gör

Du har nog rätt, jag är som jag nämnde innan, ingen hejare på nätverk.
Mac kan jag, men det är en annan femma

Fan vad trött man blir på support..
Telenors support kunde inte ge mig råd om hur jag sätter D-link DWR 923 i Bridge mode, och hänvisade till Bredbandsexperten, som är en betaltjänst...och de kunde inte heller ge råd.. utan fick svaret "måste du ha två routrar i rad?"
Slapp och betala något i vart fall.

Får väl lämna tillbaks skräpet och välja nån annan som levererar bättre modem/router..

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-06-14 14:34

Läst detta?
Problem med DWR-923 4G Router (Sida 1) - D-Link - MobilaBredband.se © Störst på Mobilt Bredband sedan 2007 Powered by our Users
Enligt specen har den "provisioning" vilket betyder att operatören kan ha lagt in en egen firmware, som kan spärra bort vissa inställningar.
Efter sökning på D-Links sidor verkar detta vara en produkt som bara säljs via operatörer, så ditt förslag med att byta till något annat låter rätt bra...
Nu hinner jag inte läsa om tråden från början, är på väg till jobbet, men om du kör D-Linken som router, och din Appleburk som switch/accesspunkt då? Alltså slår av NAT i Appleburken (ställ den i Bridged mode), och inte använder WANporten...

Ursprungligen av kenjon:

Läst detta?
Problem med DWR-923 4G Router (Sida 1) - D-Link - MobilaBredband.se © Störst på Mobilt Bredband sedan 2007 Powered by our Users
Enligt specen har den "provisioning" vilket betyder att operatören kan ha lagt in en egen firmware, som kan spärra bort vissa inställningar.
Efter sökning på D-Links sidor verkar detta vara en produkt som bara säljs via operatörer, så ditt förslag med att byta till något annat låter rätt bra...
Nu hinner jag inte läsa om tråden från början, är på väg till jobbet, men om du kör D-Linken som router, och din Appleburk som switch/accesspunkt då? Alltså slår av NAT i Appleburken (ställ den i Bridged mode), och inte använder WANporten...

Ska prova detta..När du skriver inte använder WANporten menar du då ingen kabel mellan D-Link och Apples TimeCapsule ?

Nu har jag satt min Airport (Time Capsule) i bryggläge, och stängt av Wifi..men når inte Timemachine, dvs den interna disken där.
Vad har jag gjort för fel?

Ethernetkabel löper mellan D-Link och TimeCapsule, och jag får anslutning på alla macarna i nätverket via denna.
Märker också att jag inte kommer åt TimeCapsulen via Airportverktyget..har jag klippt av grenen jag satt på?

Nu har jag banne mig löst detta också, vad jag exakt gjorde är inte säker på.
Drog ur kablar, starta om Timecapsule, och till slut kom jag åt TimeCapsule, gjorde något där...och vips så fick jag fram Time Machine....

Man borde spelat in vad man gjorde...:)
Sedan kom jag på att min Canon multifunktionskrivare också behövde anslutas till D-Link ...fick jag fixat det också, (görs från skrivaren.).

Nu fungerar allt..återstår en sak.
Flytta D-Linken till annan plats i huset, så en extern riktantenn från Loh-electronics är på väg.
Blir det högre hastighet så är det bara att tacka och ta emot, huvudsaken är att jag slipper den blinkande pjäsen i vårt sovrumsfönster..

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-06-15 20:14

Kabel mellan D-Link och TC, men på LANsidan, inte WANsidan. WAN på TC ska du inte använda.

Ursprungligen av kenjon:

Kabel mellan D-Link och TC, men på LANsidan, inte WANsidan. WAN på TC ska du inte använda.

Men det fungerar ju, med kabel, från D-links Lan och till TC:s WANport..
Kan ju iofs testa sätta LAN-LAN

WAN-porten på en airport extreme används som LAN när man kör "brygg-läge".

OK..för jag har googlat runt lite, och finner som Kenjon skrev, att man ska koppla LAN till LAN..så jag har blivit lite konfunderad..
Nu "fungerar" det ju, men jag har störningar ibland..kommer inte ut alls på nätet, om det är Telenor som fortfarande har driftsstörningar eller om det är fel på D-link, för det löser sig om jag startar om D-linken..alternativt att jag "kopplat in på fel port" på min TC..

Funderar på om jag ska stänga ner allt igen, och sätta kabeln fån D-linken i första LAN-porten...då blir en mac utan port förstås, använder alla portarna..men det är en gammal G4 som sällan körs..så.. grubbel grubbel

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-06-17 14:40

Och DHCPservern är avstängd på TCn (kanske också sker automatiskt i bryggläge)?

Allt fungerar bra nu, förutom en sak..
vad jag förstått nu så är det den dåliga täckningen som gör att signalen från sändaren varierar, och att jag vissa stunder helt tappar kontakten med internet.
Pratade med supporten igår, och hon ville lotsa mig in i D-Linken och justera lite, men jag hade inte tid just då.
Får dessutom hem en extern riktantenn imorgon, ska se vad den kan uträtta.
Sedan ringer jag supporten igen..fortsätter det att dippa så här så lämnar jag tillbaka prylarna, har kommande vecka kvar i min ångerrätt..
Kan de inte leverera bra signal är det värdelöst.

Bevaka tråden