Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

TV som skärm till MBA?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ska köpa en Macbookair 11" och vill ha en extern skärm till den. Fungerar det att ha en 32" TV som skärm? Träffade en kille som sa tta han hade en 32" Philips TV som skärm till sin Macbook Pro och att det funkade bra. Synpunkter och råd tas tacksamt emot!

Det borde inte vara några problem. Thunderbolt-porten är bakåtkompatibel med mini displayport så det är bara att köpa en kabel mdp/hdmi och koppla in så följer både bild och ljud med över till tv:n. Min enda invändning är att jag brukar uppleva att "riktiga" skärmar ger bättre bild än Tv-apparater, fast det kanske bara är något jag fått för mig? Köp en kabel och testa, den kostar inte många kronor.

Ursprungligen av goranlin:

Jag ska köpa en Macbookair 11" och vill ha en extern skärm till den. Fungerar det att ha en 32" TV som skärm? Träffade en kille som sa tta han hade en 32" Philips TV som skärm till sin Macbook Pro och att det funkade bra. Synpunkter och råd tas tacksamt emot!

Tvn har låg upplösning för sin storlek, så man sitter gärna ett par meter bort, och då tycker jag att det blir svårt att få fokus på den. Men alla tycker väl olika.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-03 22:29

En TV-skärm funkar fint för att se på film.

För datorarbete (visa text, ikoner, etc) skulle jag aldrig välja en TV-skärm.

Sen gäller det att pixelmapping fungerar ordentligt också. Annars kommer det att se en aning suddigt ut (tänk ordbehandling) och delar av menyer etc kan bli bortklippta. Färginställningarna som passar bra för tv/film-tittande brukar heller inte vara lämpliga för datoranvändande.

Måste väl vara bättre med en aldrig så billig "riktig" datorskärm (som åtminstone har digitala anslutningar förutom VGA) än en tv?

  • Avstängd
  • 2012-06-04 06:51

Beror rätt mycket på kvaliten på TV:n, jag använder min 50" HDTV med min MBA ibland när jag surfar mm och funkar utmärkt då jag sitter ca 3-4m ifrån, men för fotoredigering etc går jag över till en "riktig" skärm

Om jag förstått rätt kan jag inte köpa en 27" iMac och använda också som skärm till Macbook Air? Det vore väl praktiskt? Man kunde det förr??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-04 22:12
Ursprungligen av goranlin:

Om jag förstått rätt kan jag inte köpa en 27" iMac och använda också som skärm till Macbook Air? Det vore väl praktiskt? Man kunde det förr??

Jo det kan du?

Jag frågade en gång på Macoteket och jag uppfattade det som att det har gått men inte med de senaste modellerna?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-04 23:43

Det kan du iaf fortfarande göra ... så länge båda har TB.

Vad ät TB?

ThunderBolt

Kan jag köpa en Dell UltraSharp U2711 - LCD-skärm - 27" - 2560 x 1440 och sen en ELGATO EYETV HYBRID DVB-T/DVB-C ANALOGUE TV & FM RADIO MAC/PC som tv-mottagare och sen se på tv också på en bra skärm? Är det en bra idé? Andra bättre förslag?

  • Avstängd
  • 2012-06-19 21:30

AppleTV + en AirPort Express eller en BoxeeBox så kan du strömma trådlöst till TV:n via Airplay.

ML krävs iofs för säkrmdubblering, men är ju strax här...

Förstår inte. På vilket sätt menar du att detta svarar på min fråga? Vad är ML?

  • Avstängd
  • 2012-06-19 21:38

Ah... jag missuppfatta att du ville se på TV på Dell-skärmen... trodde du ville se på både skärm och TV från MBA:n... sorry

ML=Mountain Lion som kommer i juli.

1
Bevaka tråden