Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför kraschar en extern hårddisk?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • MALMÖ
  • 2012-06-02 15:02

Hej!

På förekommen anledning undrar jag om någon kan förklara vilka faktorer som ofta ligger bakom att en splitter ny hårddisk lägger av? Hade en WD My Book Studio II som funkade i ett dygn innan ena hårddisken kraschade. Det enda jag hunnit göra på den var att manuellt föra över ett samplingsbibliotek (4OGB) till den.

Eftersom jag ska få en ny likadan av webhallen (som har för dålig kundservice för att erbjuda ett återköp så man kunde skaffa en bättre hårddisk...:tveksam:) undrar jag över vad fan jag kan ha gjort fel. Den var ju splitter ny och det enda jag gjorde var alltså att kopiera över en mapp till den.

(Hade förresten en likadan WD förut på vilken kontakten strulade (den matade ut sig sjäv/tappade kontakten med datorn ideligen), så man börjar ju undra lite över kvaliteten på WD:s produkter...)

/Marcus

Du har nog inte gjort något fel alls. Ibland går saker sönder så fort man kopplar in dem.

Man kan se sannolikhetskurvan som ett badkar. I början är sannolikheten rätt hög eftersom en viss andel av tillverkade diskar har fel i sig. Klarar man sig förbi den första tiden har man däremot med en god disk att göra, och den man instället väntar på är att disken går sönder av vanligt slitage, exempelvis 0,5 % sannolikhet per år.

Ursprungligen av MajaK:

Det enda jag hunnit göra på den var att manuellt föra över ett samplingsbibliotek (4OGB) till den.

Är det ett "O" som i "orm"? O_o

  • Medlem
  • MALMÖ
  • 2012-06-02 15:42

Okej. Tack för uppmuntran. Får väl hoppas på tredje gången gillt, då!

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Är det ett "O" som i "orm"? O_o

36,82 GB för att vara exakt.

/Marcus

Ursprungligen av MajaK:

...förklara vilka faktorer som ofta ligger bakom att en splitter ny hårddisk lägger av...

Faktorer? Otur och tillfälligheter, skulle jag vilja påstå. Några andra faktorer finns nog inte.

Allt kan gå sönder, både elektronik och mekanik. Efter 5 minuter eller 5 år. Det vet man aldrig.

Vissa har fått problem med WD-diskar, andra med LaCie-diskar, osv.

Ursprungligen av MajaK:

...undrar jag över vad fan jag kan ha gjort fel...

Förmodligen ingenting. Så länge den står stadigt, och inte rörs och flyttas när diskarna jobbar, och man inte rycker ut några kablar under tiden den jobbar - så ska inget hända.

Så det är bara att hämta ut den nya, och hoppas att sannolikheten "hoppar över dig" nästa gång.

Men om saker och ting (elektronik) går sönder väldigt ofta hemma hos dig kan det vara läge att låta en elektrisk man kolla att allt är ok med elen.

  • Medlem
  • MALMÖ
  • 2012-06-02 17:31

Jag har aldrig haft några problem med några andra elektronikprylar. Men kanske borde jag testa att ha färre prylar inkopplade i samma grenkontakt. Tack för tipset, Johan!

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-06-02 19:26

Skaffa en UPS för att få så jämn spänning till prylarna som möjligt. Strömmen kan variera ganska mycket om du tex slår på en kaffebryggare får du ett hastigt spänningsfall. Ibland blir det spikar och skall tydligen vara det värsta för elektronik. Dessutom skyddar den dina hårddiskar om du skulle få strömavbrott. Då har du lite tid på dig att mata ut dina hårddiskar och stänga av dem på rätt sätt innan batteriet tar slut i UPSen.

En hårddisk är en elektronisk pryl, oerhört komplicerad, kräsen med ström, ömtålig, mängder med rörliga delar i läsarmar och skivor. Rotationshastigheten är hög - ibland upp till 10 000 varv i minuten.

Ngn har sagt att läsarmens svävande över diskytan kan jämföras med att flyga i dubbla ljudhastigheten 15cm över landningsbanan.
En rökpartikel skall visst vara som om ngn ställt en tegelsten på högkant på asfalten ....

Att en disk pajjar kan bero på mkt, men det ÄR många faktorer som skall samverka.
Dåligt lager, dålig krets, dålig montering av krets, dåligt kort, dålig annan elektronikpryttel, för hög spänning, värme, dålig kabel, fel i datorn gör fel i USB, slag/stötar, fukt, månens fas och Greklandskrisen ungefär.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-03 10:22

Jag har själv haft fyra externa hårddiskar som pajat. Två av dem hade fel på strömförsörjningen. Två fick fel på styrelektroniken. I samtliga fall kunde jag med en skruvmejsel riva ur själva hårddisken och koppla in i en SATA/USB-adapter och kopiera ut all information T.ex. en sån här:

WEBHALLEN.com - Deltaco Universal Drive Adapter (SATA / IDE till USB 2.0)

Tillverkare av externa hårddiskar jobbar ofta under extrem prispress och använder billigast möjliga komponenter runt själva disk-driven. Spara kvittot och byt om den går sönder.

Har haft två WD Studio som pajjat, en tredje används just nu, en fjärde ersättningsdisk från dem drar jag mig för att packa upp... säkert en ren slump men jag börjar bli skeptisk till WD. Dubbla eller tredubbla backups rekommenderas. Jag bränner också undan på DVD vartefter för att det inte ska bli helt ohanterliga mängder data att skyffla framför sig...

Ursprungligen av Mutant:

Har haft två WD Studio som pajjat, en tredje används just nu, en fjärde ersättningsdisk från dem drar jag mig för att packa upp... säkert en ren slump men jag börjar bli skeptisk till WD. Dubbla eller tredubbla backups rekommenderas. Jag bränner också undan på DVD vartefter för att det inte ska bli helt ohanterliga mängder data att skyffla framför sig...

Både till Mutant och TS ovan (MajaK)

Om du tar ett instrument från ClasOhlson och trycker i, hur många volt har du?
Har du STORA saker i närheten? Bor du i ngt som är femti år gammalt och som är ombyggt/tillbyggt flera ggr?
Tvättmaskiner etc kan skapa "skit" ut på elnätet som pajar saker.
Har du extremt varm där grejerna står, vibrerar det?

Prova i tanken att leta orsaker.

Haft samma problem själv och ställde ungefär samma fråga i denna tråd: ---> http://www.99.se/apple/294678-kopiera-iphoto-biblioteket-fran-extern-harddisk.html

När jag lämnade in hårddisken fick jag reda på att den var trasig och att när man bara skall använda hårddisken på en Mac-datorer bör man ändra i skivverktyget till " GUID-partitionstabell. "

Den senaste hårddisken jag har gjorde jag så med och den fungerar snabbare än tidigare - och håller än så länge...

K

Om man kör MBR, GUID och olika filsystem skall inte påverka något alls.
Det är fortfarande samma lilla läsare som skall åka fram och tillbaka på en platta.

  • Medlem
  • MALMÖ
  • 2012-06-04 16:31

Intressanta inlägg!

Tror ni att det finns tillverkare av externa hårddiskar som har en benägenhet att leverera mer pålitliga maskiner än andra tillverkare? Jag har som sagt nu haft två WD på raken som lagt av eller börjat strula mer eller mindre direkt, samtidigt som jag haft en av LaCies enklare modeller inpluggad i samma grenkontakt och iMac som båda dessa utan att strula en sekund på fem år...

Om det "bara" var elen som jävlades borde ju någon annan elektrisk pryl jag har i den änden av rummet ha bråkat eller åtminstone muttrat till någongång. WD-diskarna har helt enkelt bara stått stilla på en öppen yta utan att ens röras vid eller på annat sätt påverkas av yttre krafter när de pajat.

Nåväl, får väl skaffa en hetare Mac än en iMac nästa gång, så jag slipper köra med en massa externa hårddiskar...:)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-06-04 20:06
Ursprungligen av MajaK:

Intressanta inlägg!

Tror ni att det finns tillverkare av externa hårddiskar som har en benägenhet att leverera mer pålitliga maskiner än andra tillverkare? Jag har som sagt nu haft två WD på raken som lagt av eller börjat strula mer eller mindre direkt, samtidigt som jag haft en av LaCies enklare modeller inpluggad i samma grenkontakt och iMac som båda dessa utan att strula en sekund på fem år...

Om det "bara" var elen som jävlades borde ju någon annan elektrisk pryl jag har i den änden av rummet ha bråkat eller åtminstone muttrat till någongång. WD-diskarna har helt enkelt bara stått stilla på en öppen yta utan att ens röras vid eller på annat sätt påverkas av yttre krafter när de pajat.

Nåväl, får väl skaffa en hetare Mac än en iMac nästa gång, så jag slipper köra med en massa externa hårddiskar...:)

Köp en extern SSD hårddisk. Inga rörliga delar....

Nu förtiden är elektroniken mycket bättre skyddad. Det enda som man ska vara orolig över är blixtnedslag, resten klara man bra ändå.

Ursprungligen av hummel:

Nu förtiden är elektroniken mycket bättre skyddad. Det enda som man ska vara orolig över är blixtnedslag, resten klara man bra ändå.

Det ska man inte vara helt säker på. Gammal elektrisk utrustning i omgivningen kan skapa elände på elnätet som gör slarvsylta av din nya hårddisk. Finns många exempel på utrustning från 80-talet som du inte skulle få lov att placera närmare ett eluttag än 40 mil idag. Har man som Golflorp sa en gammal tvättmaskin i källaren så kan den generera störningar på nätet som kan slå ut känslig utrustning.

Ursprungligen av pmarriott:

Det ska man inte vara helt säker på. Gammal elektrisk utrustning i omgivningen kan skapa elände på elnätet som gör slarvsylta av din nya hårddisk. Finns många exempel på utrustning från 80-talet som du inte skulle få lov att placera närmare ett eluttag än 40 mil idag. Har man som Golflorp sa en gammal tvättmaskin i källaren så kan den generera störningar på nätet som kan slå ut känslig utrustning.

Visst kan det hända, även blixten kan förstöra saker … Nu för tiden är det ett minimalt problem. Nätadaptern är mycket bättre på att filtrera bort störningar nu för tiden.

Senast jag såg statistik så var det högre felfrekvens på SSD än mekaniska diskar. Kan gissa att det kommer ändra sig med tiden.

Jag har haft ett antal externa hårddiskar som lagt av genom åren. Men i samtliga fall hittills har det varit kretsarna i chassit som gått sönder. Dvs när jag brytit upp chassit och plockat ut själva hårddisken och stoppat den i nytt chassi har den fungera. Varje gång. Så i mina ögon är hårddiskarna rätt pålitliga, chassina (rätt böjning?) inte så mycket. Har både hänt med Maxtor och WD.

Ursprungligen av Adrian B:

Jag har haft ett antal externa hårddiskar som lagt av genom åren. Men i samtliga fall hittills har det varit kretsarna i chassit som gått sönder. Dvs när jag brytit upp chassit och plockat ut själva hårddisken och stoppat den i nytt chassi har den fungera. Varje gång. Så i mina ögon är hårddiskarna rätt pålitliga, chassina (rätt böjning?) inte så mycket. Har både hänt med Maxtor och WD.

Intressant. Mina har dock alltid pajjat inom garantitiden så slakt har inte varit aktuellt.

Även ny elektrisk utrustning skapar problem. LED-lampor (som ersättare till vår kära glödlampa) är ett gissel som tydligen kan ställa till en hel del bekymmer och det avråds från att köpa dessa. Har läst ett flertal artiklar där problemet tas upp.
/m

Ursprungligen av martinator:

Även ny elektrisk utrustning skapar problem. LED-lampor (som ersättare till vår kära glödlampa) är ett gissel som tydligen kan ställa till en hel del bekymmer och det avråds från att köpa dessa. Har läst ett flertal artiklar där problemet tas upp.
/m

Just det. Spänningsaggregaten som ofta är inbyggda i lampan kan i vissa fall vara av tvivelaktig kvalitet och sakna certifiering. Köper man av kända märken med CE-märke på så ska det vara ok. LED-lampan i sig genererar i princip ingen störning alls.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-06-05 13:08

Även Osram (som är ett mycket välkänt märke) har modeller som ger en hel del störningar. Men även en del modeller som inte ger några. Men nu är vi mycket OT...

Ursprungligen av MajaK:

(null)

Nu är det inte externa diskar, men ändå.

Google skall ha gjort en inofficiell grym rapport med statistik på vilka diskar som statistiskt håller bättre/längre. Tror hårddisk tillverkarna betalade bra för att den rapporten skulle försvinna.

1
Bevaka tråden