Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PB12 - Kasst batteri?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2003-07-03 11:50

Köpte en PB12 nån gång i Mars och är rätt nöjd med den, men nu har den börjat strula en hel del. Den rapporterar tex inte hur mycket tid det finns kvar av batteritiden och därför har jag valt att se antal % som finns kvar av batteriet, men det funkar inte som det skall det heller, då datorn dör helt runt 85%.

Jag har testat allt som står Apples support & knownledge base sidor (reset PMU osv)

Vad kan man mer testa? Jag som gammal pc-tekniker funderar på om en ominstallation av OS X kan hjälpa? Vad tror ni?

Eller är det bara så att jag får ringa Apple och fråga efter ett nytt batteri? I så fall, vilket nummer skall jag ringa? Jag hittar nämligen inget nummer på apple.se..... och är det svensk support?

Är lite trött på detta nu, så jag är tacksam all för hjälp jag kan få!

  • Medlem
  • Örebro
  • 2003-07-03 12:10

Har du testat att kalibrera ditt batteri?

Enligt Apple ska man göra detta en gång i månaden ca.

Man kalibrerar genom att ladda upp batteriet till max, sen dra ur elsladden, köra på tills den "dör" och lägger sig i vila, när den gjort det sätter man i elsladden. Och laddar upp den till max.

Om man gör så här ska batteriets processor nollställas, eller nått..,

Jag har gjort så här och min PB och dess batteri funkar kanon.., hadé

Säg att batteriet är defekt, säg att du har en garanti, gnäll och klaga så får du ett nytt. Om ett batteri blir så där dåligt på mindre än ett år så är det något allvarligt fel med den.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2003-07-03 13:33

Hur många procent visar batteriet när det är fulladdat och PB är kopplad med laddaren.
Med PowerBook 12" förmodar jag att du menar "Little Al".
Min visar 96% och Battery is charged.

Hälsningar
Richard

Citat:

Skrevs ursprungligen av PierreW
Den rapporterar tex inte hur mycket tid det finns kvar av batteritiden och därför har jag valt att se antal % som finns kvar av batteriet, men det funkar inte som det skall det heller, då datorn dör helt runt 85%.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2003-07-03 13:44
Citat:

Hur många procent visar batteriet när det är fulladdat och PB är kopplad med laddaren.

Min visar mellan 96% och 100% och att "Battery is charged"

Citat:

Har du testat att kalibrera ditt batteri?

Har i stort sett laddat ur och laddat upp batteriet fullt varenda gång. Problemet nu är att det inte verkar som att det ladda ur fullt, utan när den kommer ner kring 85%, så går den utan att varna innan, ner i dvala. Ganaska irriterande!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2003-07-03 13:51

Är det något negativt man kan säga om PB 12", så är det batteritiden. Speciellt om man har Bluetooth på, men så kass som ditt skall det inte vara. Helt klart ett hårdvaruproblem, men om det sitter i batteriet eller i datorn är svårt att säga.

Det är nog till att klia iväg med datorn till närmaste Servicprovider.

Hälsningar
Richard

Citat:

Skrevs ursprungligen av PierreW
Min visar mellan 96% och 100% och att "Battery is charged"

Har i stort sett laddat ur och laddat upp batteriet fullt varenda gång. Problemet nu är att det inte verkar som att det ladda ur fullt, utan när den kommer ner kring 85%, så går den utan att varna innan, ner i dvala. Ganaska irriterande!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-07-03 14:18

Nu har inte jag en PB12, utan en iBook 700 och jag har samma typ av problem med min dator. Första gången bytte de ut batteriet. Denna gång visar det sig vad som händer. Det verkar som om ett vanligt problem med Apples datorer...

1
Bevaka tråden