Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Alternativ till Outlook

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag använder Windows 7 på jobbet (det är som det är), vilket medför att jag använder Outlook. I mitt tycke ett alldeles för plåttrigt och oöverskådligt program - men med en stor fördel: det fungerar så otroligt bra med iCloud. Skam till sägandes mycket bättre än Apples egna standardprogram. Mail, påminnelser och kalender i samma program och synkning med iPrylarna fungerar alldeles lysande.
Jag vet att Outlook finns för Mac också, men det bär mig emot att skaffa det eftersom jag irriterar mig på gränssnittet. Det är inte snyggt helt enkelt. Så. Är det någon som har tips om någon liknande programvara, som alltså hanterar mail-kalender-påminnelser-kontakter i samma program, men som är snyggare och mer "macigt"?

Detta kanske kan vara av värde:

The Best Email Client for Mac OS X

Jag använder Sparrow, men det vore smutt om man även kunde hantera kalender och sina kontakter i det programmet.

Tror tyvärr att du går bet på din fråga.

Man kan ju också stuva om en hel del i Outlooks gränssnitt för att få det som man vill vad gäller lokalisering av och innehåll av paneler (om mail skall ligga under eller vid sidan etc), knappar osv). Sedan är det ju en annan sak att knapparna inte ens i macversionen är världens snyggaste...

Tillägg: Jag kör numera med Outlook 2011 och innan dess med Entourage. Och innan dess med Outlook Express under OS9! Så jag är väl luttrad och van vid det här laget. Luttrad för att vissa basfunktioner tycks försvinna och komma tillbaka lite då och då. I och med 2011 tog MS i sin outgrundliga vishet bort "resend" vilket dock kan lösas med ett fristående script. I senaste 2011 SP2 försvann plötsligt statusfönstret för utgående mejl så att man inte kan pausa och avbryta på samma sätt som förr. Nu kan man bara avbryta med följd att mejlet försvinner putz weg...

Men positivt med macversionerna är iaf att utseende, knappplaceringar och menyplaceringar håller sig hyfsat konstant från version till version. Där är ju Office för Windows en ren katastrof med sina radikala omstuvningar i GUI vartannat år...

Sparrow är en mycket bra mailklient, särskilt om man som jag använder flera olika mailkonton - jag använder den både på macen hemma och på iPhonen. Mycket smidigt med unified inbox osv. Dock är den ju begränsad till just mailandet.
Jag använder mig även av en "unified inbox" på outlook, men där får man ju fixa till en sådan själv med hjälp av rules vilket fungerar utmärkt (men är inte lika snyggt och framförallt inte lika enkelt).

Ja, nog är Windows-Outlook en djungel..... Har faktiskt inte provat (eller ens sett) Outlook för Mac. Kanske skulle man ge det en chans? Utgår från att synk med iCloud osv. måste fungera minst lika bra som det gör med Windows-varianten.

iCloud har jag inte, men synk mot en blandat kompott av jobbets Exchange-mejl, en urgammal Hotmail-adress, Telias, samt ett par IMAP-adresser funkar finemang. Åtminstone utifrån mina enkla krav.

Outlook för mac fungerar tydligen inte med iCloud synkning (vilket Windows-versionen gör), så det är knappast något alternativ... Tur att jag upptäckte det innan jag betalade för Outlook, som snålt nog inte ingår i studentversionen av Office for mac 2011. Den som således pungar ut med en tusenlapp extra för Outlook riskerar alltså att bli grymt besviken...

1
Bevaka tråden