Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Raderade filer (~50GB) ligger kvar och tar upp plats!

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sandviken
  • 2012-06-01 14:18

Installerade Windows 7 via Vmware Fusion på min Mac (Lion). Vmware fungerar så att den tar upp ett visst antal GB på lagringsenheten som en av förval inställningar och inte gör en partitionering av skivan. Jag trodde att den skulle göra det när jag installerade och valde att Windows skulle få använda 50 GB lagringsutrymme. Jag vet, dumt av mig att inte göra en partitionering innan.

Installerade Windows för jag var tvungen att ha Autodesk Inventor samt såg fördelen med att kunna testa webbsidor på Explorer. Jag ledsnade ganska snabbt på att ha win 7 installerat samt att jag inte behövde Inventor längre så jag besluta mig för att radera alla filer som hade med Windows och Vmware att göra. Här kan jag tänka mig att jag gör nästa misstag... Använde ett program från Mac App Store som heter AppCleaner som fungerar så att man droppar programmen man vill radera där så letar den reda på alla filer som hör till programmet för att senare skicka det till papperskorgen.

Om ni är med mig såhär långt kan ni förstå att jag inte har använt Vmwares avinstalleringsfunktion (om den har någon??) och inte heller avinstallerat Windowsprogram i Windowsmiljö. Bara letat upp alla filer och raderat dom i Lions papperskorg.

Summering: Vmware skapade 50 GB utrymme på min SSD som inte syns som en partitionering i skivverktyg. Raderade alla filer via papperskorgen, 50 GB ligger fortfarande kvar och skräpar på SSD som ett fantomutrymme!!! Nu vill jag frigöra dessa GB utan att formatera om min SSD eftersom jag har en massa program osv som jag inte vill installera om. HJÄLP!

Har upplevt samma sak när man har filer på ett USB-minne och sen tar man bort filerna ( cmd + <- ) och det uppstår fantomutrymme så man är tvungen att formatera om enheten i skivverktyg.

Skulle vara jätte tacksam om det är någon som vet hur man ska lösa detta problem som jag förmodligen har orsakat själv av lathet och dumhet. Tack!

Här ser ni hur mycket övrigt jag har som inte ens finns i verkligheten...

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-06-01 14:28

Testa i Skivverktyg, "Radera ledigt utrymme"

  • Medlem
  • Sandviken
  • 2012-06-01 14:43

Det hade jag gjort om det hade gått att klicka på knappen. Se bild:

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-06-01 15:38
Ursprungligen av musicG:

Det hade jag gjort om det hade gått att klicka på knappen. Se bild:
[ATTACH="CONFIG"]33303[/ATTACH]

Syns knappen om du markerar "Macintosh SSD"?

  • Medlem
  • Sandviken
  • 2012-06-01 15:59

Sådär, tack så mycket för hjälpen alla! Lyckades ta bort ca 40 GB när jag letade på lite mer saker
Kan ju tillägga att appen AppCleaner inte har gjort sitt jobb i detta ärende i alla fall.

Ursprungligen av onnyt:

Syns knappen om du markerar "Macintosh SSD"?

Nix, det enda alternativet som det är möjligt på är för Macintosh HDD, märkligt?

Och du har tagit bort den virtuella maskinen (=filen som Windows ligger i)?

Edit: Enligt VMware KB: Locating the virtual machine bundle in VMware Fusion ska de finnas här: Macintosh HD/Users/<User name>/Documents/Virtual Machines

  • Medlem
  • Sandviken
  • 2012-06-01 15:00

Siddu , hittade en Virtual Machines mapp på ca 30 GB, frågan är vad de andra 20 GB är för nåt? Hur ska jag gå till väga nu då isåfall, ska jag radera hela Virtual Machines mappen? Alltså cmd + backspace och sen tömma papperskorgen? Eller kommer de fortfarande att ligga kvar då?

Nä, tar du väck katalogen och tömmer papperskorgen så är utrymmet ledigt.
Sen brukar det vara som så att du i VMWare/Parallels eller annat virtualiseringsprogram skapar en "disk" som är på 50GB så tar inte programmet och skapar en fil på 50GB, utan det är en fil som expanderar upp till 50GB. Om din installation i "disken" tar upp 10GB så är din disk-image ~10GB den också.

Angående vad som tar upp ytterligare 20GB är det en närmast omöjlig fråga att svara på. Jag tycker du kan använda ett program liknande Disk Inventory X, Daisy Disk eller Grand Perspective för att få en grafisk överblick på vad som tar upp diskutrymme för dig.

  • Medlem
  • Älvsjö
  • 2012-06-01 15:26

Om du fortfarande har kvar VMware så finns det funktioner däri för att ta bort virtuella partitioner:
VMware KB: Deleting a virtual machine in Fusion

I skivverktyg kan du testa reparera funktionerna under skivkontroll. Har gett tillbaka utrymme till mig en gång.

  • Medlem
  • 2012-06-01 16:59

AppClaeaner och AppZapper och liknande gör inte mer än en halvlistig spotlightsökning gör.

1
Bevaka tråden