Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Oljud i hörlurar från MBP

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-06-01 11:42

Då volymnivå 6/100 på TV:n är på tok för högt enligt sambon fick jag som julklapp köpa mig ett par hörlurar att koppla till TV:n. Jag provade allt som fanns på Mediamarkt och kom snabbt fram till att trådlöst skulle ställa till det för mig på ett eller annat sätt jag tog ett par trådade, 10m förlängningskabel (noname) och kabelkanaler. Monterade allt snyggt och prydligt i kanaler och bakom lister.

Problemet är att jag inte kan använda denna setup när jag kolla på film då det brummar i hörlurarna. Lyssna på youtube:
oljud - YouTube

Jag kör ut bilden från MBP -> MDP -> HDMI -> Samsung plasma PS50C7705 och ljudet från MBP -> förlängningssladd -> hörlurar. Detta resulterar i oljud i lurarna. (har provat 3 olika).

Oljudet kommer ifrån TV:n, det är jag säker på. Stänger jag av den eller drar ur MDP-sladden så upphör bruset. Vid vissa korta stunder har det hänt att allt fungerat utan störande ljud, men efter 10 sekunder återkommer missljudet.

Jag har provat att köra TV:n på jordat uttag och MBP på batteri, märkte inte ett jota i skillnad.
Har även provat att köra TV och MBP på jordat grenuttag, med den långa Magsafesladden utan skillnad.

Vid felsökningen kopplade jag vid ett tillfälle in allt men bara via en pol på hörlurssladden, men håller jag en SIM-kortsnål för iPhone mot valfri annan pol får jag exakt samma ljud. (se bild)
Trots mina begränsade kunskaper i ämnet förstår jag att signalen oljudet i lurarna kräver någon form av retur såvida det inte är växelström. Varför får en liten metallbit, nålen ljudet att höras i lurarna – är den en antenn?

Att använda hörlursuttagen på TV:n är inte en hållbar lösning, visst det fungerar utan oljud men det är ett straff att lyfta av TV:n från väggen varje gång man vill växla mellan hörlurar och de inbyggda högtalarna. Det går inte att ha en förlängningssladd inkopplad i hörlursuttaget, inte ens den kortaste och samtidigt få ut ljudet i högtalarna. I TV:n finns det en meny för att byta ljudutgång, men det är mellan optisk och analog.

Funderat på ljudplankor, men de har aldrig 3,5mm analog utgång.
Separat receiver kan vara en lösning, men det kostar.

Alt-klicka på högtalaren och växla enhet för utljud gör inget det heller. Växlar jag till hörlursingång då tystnar ljudet.

Senast redigerat 2012-06-01 11:58

Har du provat utan RF-kabel ansluten till TV?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-06-01 13:18
Ursprungligen av illerG:

Har du provat utan RF-kabel ansluten till TV?

Bra ide, provade att rycka ut antennsladden ur väggen, men fortfarande brum.

  • Medlem
  • Älvsjö
  • 2012-06-01 15:29

Har du provat utan "10m förlängningskabel"?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-06-01 19:32
Ursprungligen av dtrolle:

Har du provat utan "10m förlängningskabel"?

Tack för tipset. Skaddeländet skall snarast returneras till Mediamarkt. Skall bli en annan sladd, kanske en sådan de kallar ”skärmad”?

1
Bevaka tråden