Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hittar ej nätet efter omstart

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-05-30 20:37

Hejsan
Ny Mac:ägare som jag är så är det fullt upp med de ny sakerna.
En grej är att efter att ha stängt datorn (MBP) eller startat om den, så kommer jag inte ut på nätet.
Den är uppkopplad emot routern men jag kommer inte ut på någon sida.
Men gör jag routern strömlös och kopplar in den igen så kommer jag in automatiskt.
Och det är bara på Macen som det händer.
Är det någon inställning som jag måste göra? Har letat men inte hittat.

Hej och välkommen hit!

Du lämnar inte så mycket info i din post annat än att du har en Mac.
lite basdata kan hjälpa i felsökningen.
Dator, version (typ MacBook Pro, late 2009)?
OS X version, alla uppdateringar installerade?
Vilken router du har?
Vilken internetleverantör/abonnemang du har (typ Thompson XYZ123, Telia, ADSL)?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-05-30 21:02

wow dä va mycket
MBP en vecka gammal men detta stod i datorn

Modellnamn: MacBook Pro
Modellidentifierare: MacBookPro8,2
Processornamn: Intel Core i7
Processorhastighet: 2,2 GHz
Antal processorer: 1
Totalt antal kärnor: 4
L2-cache (per kärna): 256 K
L3-cache: 6 MB
Minne: 8 GB
Boot ROM-version: MBP81.0047.B27
SMC-version (system): 1.69f3
Rörelsedetektor (Sudden Motion Sensor):
Status: Aktiverad

Abonemang är Telenor 80Mbit mobilt och routern är en Dovado

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-05-30 22:16

Hur har du ställt in uppkopplingen till ditt mobila bredband? Ständigt uppkopplat, eller uppkoppling vid behov? I det senare fallet kan det ta en halv till en minut innan du är uppkopplad, har du väntat så länge?
Kan du pinga routern när du har väckt din Mac?
Det finns många sorters Dovado.... har du SIMkort i den, eller en modemsticka? Utan rätt info kan vi inte hjälpa dej så mycket.

Tydligen ett vanligt fenomen när USB-modemet varit aktivt ett tag (eller dimper uppkopplingen direkt?): FAQ

Ursprungligen av Dovado:
  • Review theOptimization Guides that are relevant for your Internet connection (3G and CDMA-EVDO). Using the Connection Tracker in particular may be very helpful in improving your average Internet uptime.

    We do our best to make sure that the Internet uptime is at its maximum, however, when a USB modem's internal chipset causes itself to "crash" during operation, then all of its interfaces with the router will disconnect, and the router will lose its ability to reinitialize contact with the USB modem. At that point, very little can be done from the host machine (router) perspective. The same phenomenon can occur in a computer, and not just a router.

    Note: The router will not be able to remedy the issue until a repowering of the router has taken place since the USB port (by USB industrial specification standards) is still feeding power into the modem, regardless of its operational state. Unfortunately, a soft restart won't repower the USB modem that has suspended in operation. Modem "crashes" such as these may seem frequent over a longer period of time when used in a router, but infrequent when used for short casual periods when connected directly into a computer. One recommendation would be to upgrade the USB modem as we have noted improved reliability in many modems following an upgrade.
    Our recommendation for this issue is a quick & simple fix: We propose you connect your router to a simple power timer (the kind you would use on your lights at home) to switch off the router a little while at any point of the day. This will ensure a high Internet uptime without much (if any) manual intervention.
    Note 2: The DOVADO TINY is the first USB router in the world to include a smart USB port, which will allow the router to re-power the inserted USB modem on its own in the event of a failure. This works if you configure the Connection Tracker to execute a Redial & Restart. Please see the demo video

Om det är en Dovado Tiny du har så har den en smart USB-port och du konfigurerar den som i videon de länkar till.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-05-30 22:31

Och tillägg är att jag kan ha PCen på och inloggad, men starta om Macen eller starta upp den så hittar den inte ut.
Men ska kolla in mera på inställningarna på Dovadon

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-05-30 22:25

Jag har en Dovado Tiny och en Modemsticka.
Får pröva att gå in och kolla inställningarna. Det är bara att med min PC så fungerar det som vanligt men med Macen inte

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-05-30 23:21

När du väcker Macen, kolla så du får ett IPnummer. Testa pinga PCn och routern från Macen, pinga Macen från PCn.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-05-31 16:59

Hmmmm.... pinga? Hur gör jag då?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-05-31 18:20

Skriv ner alla IPnummer dina enheter har. På Mac startar du Terminalen och skriver "ping IPnummer" där IPnummer är din PCs IPnummer, resp din routers.
På PCn klickar du på Startknappen, väljer Kör och skriver in "cmd", tryck enter. Skriv sedan som ovan "ping IPnummer").

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-05-31 18:54

Hmmm....... hörde innan köpet av Mac _skaffa Mac... allt bara fungerar_ jojo
Vart hittar jag terminalen?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-05-31 19:15

Tjoho.... lyckades hitta terminalen. men fick svaret
ping: cannot resolve IPnummer: Unknown host

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-05-31 19:32

Det är ju med datorer som med bilar. Ska man meka lite, måste man lära sej grunderna.
Har du tagit reda på vilka IPnummer din Mac, PC och din router har?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-05-31 19:42

Jo visst, men som alla säger " Med Mac så behöver man inte meka"
Nej jag hittar inte IP nummret på macen men routern tror jag är det som visar sig när jag loggar in på den.
Men vad jag inte förstår är hur inställningen mellan PC och Mac kan skilja sig i att logga in.
Inloggningen sitter väl i routern eller?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-05-31 21:47

Prova följande.

Systeminställningar --> Nätverk.
Markera ditt trådlösa nätverk i listan till vänster och radera det (minus-knappen nertill).
Lägg sedan till det igen med plus-knappen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-05-31 21:55

IPadressen hittades

1
Bevaka tråden