Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Quip - ny twitterklient för iPad

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Så jävulskt snygg!

  • Avstängd
  • 2012-05-31 13:16
Ursprungligen av Leftrustle:

Så jävulskt snygg!

Håller med...

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-05-31 13:04

Twitter, vem använder det?

Ursprungligen av onnyt:

Twitter, vem använder det?

Jag.

Ursprungligen av onnyt:

Twitter, vem använder det?

Globalt: Närmare 150 miljoner människor som tillsammans skickar 340 miljoner tweets per dag.

Sverige: 171 000 aktiva användare.

Ursprungligen av onnyt:

Twitter, vem använder det?

Jag får lite känslan av att allt i projektväg finns på Twitter; Github, Rails, Redis, Documentcloud m.fl.
Hittills har jag inte hittat nått som inte finns (som är av intresse).

För min del har twitter helt förändrat hur jag läser nyheter på nätet. En gång i tiden för länge sedan besökte jag webbsidor. Men redan 2004 hade jag gått över till RSS som var revolutionerande på sin tid. RSS är dock historia för min del och numera är det twitter som gäller.

Ursprungligen av Adrian B:

För min del har twitter helt förändrat hur jag läser nyheter på nätet. En gång i tiden för länge sedan besökte jag webbsidor. Men redan 2004 hade jag gått över till RSS som var revolutionerande på sin tid. RSS är dock historia för min del och numera är det twitter som gäller.

Vore intressant med en artikel kring hur du använder twitter för att läsa nyheter. Listor vs följa, klickar på länkar direkt vs read later, etc. För egen del använder jag båda, känner att jag får hela nyhetsflödet via RSS på ett mer fullständigt sätt än Twitter. Dessutom, på Twitter blandas nyheter, intressanta artiklar etc med mer eller mindre intressanta reflektioner, bilder etc.

Ursprungligen av nikmoz:

Vore intressant med en artikel kring hur du använder twitter för att läsa nyheter. Listor vs följa, klickar på länkar direkt vs read later, etc. För egen del använder jag båda, känner att jag får hela nyhetsflödet via RSS på ett mer fullständigt sätt än Twitter. Dessutom, på Twitter blandas nyheter, intressanta artiklar etc med mer eller mindre intressanta reflektioner, bilder etc.

Det kan vara ett uppslag för en framtida artikel. Vad gäller listor så har jag försökt använda den funktionen, men det har inte fastnat för mig. Det har bara gjort det hela mera splittrat för min del. Men jag har inte helt givit upp det ännu.

Jag använder fortfarande RSS för en liten del information som jag inte har på Twitter, vissa bloggar vars postningar jag alltid vill läsa till exempel. (Det kanske skulle gå att koppla RSS via någon tjänst som Yahoo Pipes eller ifttt för att få det till twitter, men det är inget jag undersökt ännu.)

Jag är lite besatt av att skumma igenom hela twitterflödet även om jag ligger efter, så jag försöker hela tiden hitta sätt att hålla nere "fluffet" på twitter, men det är inte alltid så lätt. Sitter jag på iPhone och iPad brukar jag skicka längre texter till Instapaper sitter jag vid datorn blir det flikar i webbläsaren som betas av senare. Att allting är blandat är ett problem ibland, speciellt om jag t.ex. ska fokusera på Mac-nyheter men fastnar i intressanta men icke relevanta texter.

Sen kan man önska att företag och andra officiella instanser skaffade två twitterkonto: @company_onlyrealinfo och @company_fluffandpr. Det är alldeles för många företag som använder twitterkontot för att pusha ut reklam regelbundet eller ännu värre, för att retweeta smickrande tweets (hej svenska webbhotell, jag tänker på er).

En bra funktion som inte alla känner till är förövrigt att man kan gå in på twitter.com och slå av retweets för specifika användare. Så om man följer någon som retweetar på tok för mycket men emellanåt skriver intressanta tweet är det en perfekt funktion att slå på.

  • Avstängd
  • 2012-05-31 13:47

Facebook, Twitter, Instagram mm ligger snyggt i mitt Flipboard

Ursprungligen av LaHe:

Facebook, Twitter, Instagram mm ligger snyggt i mitt Flipboard

Har testat med Flipboard men tyckte det var rörigt.

Ja, just Twitter i Flipboard gillar jag inte riktigt...

  • Avstängd
  • 2012-05-31 14:25
Ursprungligen av pmarriott:

Har testat med Flipboard men tyckte det var rörigt.

Vanesak kanske?

Ursprungligen av Leftrustle:

Ja, just Twitter i Flipboard gillar jag inte riktigt...

Kankse inte den bästa implementationen på FlipBoard...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-05-31 14:23

Usch, så bedrövligt ful app. Bara det att det är mörk grundfärg gör att den går fetbort.

Inget, än, slår den officiella appen.

Ursprungligen av zinned:

Usch, så bedrövligt ful app. Bara det att det är mörk grundfärg gör att den går fetbort.

Inget, än, slår den officiella appen.

Officiella är tyvärr värdelös när det gäller konversationer, där är officiella iPhone-appen mycket bättre.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-05-31 15:16
Ursprungligen av Leftrustle:

Officiella är tyvärr värdelös när det gäller konversationer, där är officiella iPhone-appen mycket bättre.

Här känner jag mig lite förvirrad, vilka är de två apparna du syftar på? Jag syftade på Twitter-appen.

Ursprungligen av zinned:

Här känner jag mig lite förvirrad, vilka är de två apparna du syftar på? Jag syftade på Twitter-appen.

Skillnad på hur iPad versionen hanterar konversationer mot iPhone versionen. Samma app, två olika apparater.

Ursprungligen av zinned:

Inget, än, slår den officiella appen.

Nu är ju Tweetbot för iPad mörk i temat också, men bortsett från det, har du testat den?

Den officiella appen för iPad är inte alls dum, jag tycker gränssnittet med "blad" känns bra och jag är inte heller stort fan av mörkt tema. Men Tweetbot har Tweetmarker och mute filters och lite annat som jag uppskattar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-05-31 17:01
Ursprungligen av Adrian B:

Nu är ju Tweetbot för iPad mörk i temat också, men bortsett från det, har du testat den?

Den officiella appen för iPad är inte alls dum, jag tycker gränssnittet med "blad" känns bra och jag är inte heller stort fan av mörkt tema. Men Tweetbot har Tweetmarker och mute filters och lite annat som jag uppskattar.

Nej, jag har inte testat Tweetbot och det är faktiskt av rent principskäl, jag tycker det är fel att separera iPhone- och iPad-appen och ta betalt separat för båda. Det ska mycket till för att jag ska köpa en sådan app där jag får betala två gånger.

Det enda den har och som jag saknar är att man kan läsa på en enhet och sedan fortsätta från samma plats på en annan.

Ursprungligen av zinned:

Nej, jag har inte testat Tweetbot och det är faktiskt av rent principskäl, jag tycker det är fel att separera iPhone- och iPad-appen och ta betalt separat för båda. Det ska mycket till för att jag ska köpa en sådan app där jag får betala två gånger.

Seriöst? 22 kr är för mycket att betala för en produkt förmodligen kostar lika mycket att utveckla som iPhone-versionen? Vi snackar 22 kr här för en app som man kan ha nytta av varje dag under lång tid framåt. Jämför det med en chokladkaka från affären, en kaffe på närmaste fik eller en öl på krogen...

Jag kan förstå det om utvecklaren bara tagit tag i ett hörn av appen och skalat upp den till en större skärm. Det finns sådana appar. Men en bra app för iPad kräver ett helt annat arbete med gränssnittet. Det känns minst sagt ogint att förvänta sig att utvecklare ska göra det arbetet gratis. Tapbots är kända för sitt minutiösa arbete med detaljer och gränssnitt.

Jag föredrar appar som är universella, jag betalar hellre ett högre pris för en universell app än köpa två separata, men jag har också förståelse för att utvecklare måste täcka sina kostnader. Och jag kan också tänka mig att många som bara har iPhone gärna slipper betala extra för att få en iPad-version de inte har nytta av.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-05-31 23:16

Seriöst, ogint? Knappast.

Jag har ingen moralisk skyldighet att tycka de är värda 22 kr för appen till iPhone att sedan betala 22 kr till för appen till iPad. Jag har ingen insikt i hur mycket utvecklande som ligger bakom och inte heller här någon anledning att känna skyldighet till den kunskapen. Jag har flertalet appar som är universella, både produktiva och spel, fast det verkar ligga väldigt mycket jobb bakom och inte får jag intrycket av att de tar mycket betalt för det.

Jag har som sagt ingen skyldighet att göda utvecklare, jag är varken snål eller ogin för att jag inte vill betala vissa priser. Hela det där med att jämföra priset på appen med en kaffe, chokladkaka, läsk, öl, whatever är så tramsig. Allt handlar om vad personen i fråga ser för vinning i produkten och vad det är värt för denne någon.

Jag tycker inte att en utvecklare av en Twitterklient är värd över 20 kr PER app, inte om den inte ger mig mycket mervärde än den jag använder just nu (som dessutom är löjligt mycket snyggare).

Ursprungligen av zinned:

Jag har som sagt ingen skyldighet att göda utvecklare, jag är varken snål eller ogin för att jag inte vill betala vissa priser.

Jag är av en annan åsikt, att vara upprörd och principiellt vägra betala för 22 kr för en produkt som man har god nytta av, det är snålt i mina ögon. Jag tror alla 7 kr-appar har givit folk en skev bild av verkligheten. Men för all del, om det är så du känner så betala inte. Men du kan inte hindra att det uppfattas som snålt.

Ursprungligen av zinned:

Hela det där med att jämföra priset på appen med en kaffe, chokladkaka, läsk, öl, whatever är så tramsig.

Inte alls, det handlar om att sätta det i perspektiv. Ibland ser man kommentarer i App Store från användare som på allvar är upprörda över att ett bra spel kostar 14 kr istället för 7 kr. Då har man tappat perspektivet tycker jag.

Ursprungligen av zinned:

Allt handlar om vad personen i fråga ser för vinning i produkten och vad det är värt för denne någon.

Exakt. Därav jämförelsen med kaffe etc. Hur mycket värde får jag ut av ett spel som roar mig i tiotals eller hundratals timmar, eller en app jag återkommer till varje dag, jämfört med att dricka en kopp kaffe.

Idén med att värdet av bra mjukvara är så litet att det är nära noll är beklämmande. Speciellt när man använder den på en produkt som kostar flera tusen kronor. Man "göder" inga utvecklare som du uttrycker, för att man betalar 22 kr för en produkt de jobbat hårt med. Däremot göder du definitivt Apple som gör enorma vinster.

Ursprungligen av zinned:

Jag tycker inte att en utvecklare av en Twitterklient är värd över 20 kr PER app, inte om den inte ger mig mycket mervärde än den jag använder just nu (som dessutom är löjligt mycket snyggare).

Har du en app du är nöjd och tycker ser bättre ut så kör vidare med den. Det är synd att App Store inte tillåter demon och testperioder av appar. Jag tycker Tweetbot är värt 22 kr men jag förstår att ingen vill slänga ut 22 kr bara för att *testa* om Tweetbot är värt det eller inte. Men det felet ligger hos Apple till allra största delen (det går att ha lite-versioner, men det är bara en dålig workaround med flera nackdelar).

Jag lade förövrigt 7 kr av mina surt förvärvande pengar för att kunna testa och skriva om Quip för er här på 99mac

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-06-01 12:32
Ursprungligen av Adrian B:

Jag är av en annan åsikt, att vara upprörd och principiellt vägra betala för 22 kr för en produkt som man har god nytta av, det är snålt i mina ögon. Jag tror alla 7 kr-appar har givit folk en skev bild av verkligheten. Men för all del, om det är så du känner så betala inte. Men du kan inte hindra att det uppfattas som snålt.

Men snälla Adrian, nu får du sluta påstå saker jag aldrig sagt. Jag är inte upprörd, inte heller har jag påstått att jag har god nytta av denna appen. Hade jag känt det hade saken kunnat vara en annan, vilket jag också skrev i mitt inlägg ovan.

Ursprungligen av Adrian B:

Inte alls, det handlar om att sätta det i perspektiv. Ibland ser man kommentarer i App Store från användare som på allvar är upprörda över att ett bra spel kostar 14 kr istället för 7 kr. Då har man tappat perspektivet tycker jag.

Återigen, upprörd? Nej, jag bara väljer att inte köpa appen. Det har jag väl rätt till, antar jag? Lika så har jag väl rätt till att inte känna en skyldighet att gynna utvecklare med pengar som jag inte anser att den aktuella appen är värd, antar jag?

Av samma anledningar är detta inte att anse som snålt.

Bra så

Ursprungligen av Adrian B:

Har du en app du är nöjd och tycker ser bättre ut så kör vidare med den. Det är synd att App Store inte tillåter demon och testperioder av appar. Jag tycker Tweetbot är värt 22 kr men jag förstår att ingen vill slänga ut 22 kr bara för att *testa* om Tweetbot är värt det eller inte. Men det felet ligger hos Apple till allra största delen (det går att ha lite-versioner, men det är bara en dålig workaround med flera nackdelar).

Precis, det är ju det jag har sagt också...jag kör vidare med den jag har för jag tycker inte att någon annan ger mig det mervärde som är värt närmre 50 spänn på två enheter.

Summa summarum, det är bara dumt att du påstår saker jag aldrig har sagt. Sedan är det ju även upp till var AppStore-kund att väga om en viss app är värd en viss summa eller ej. Det finns inget som säger att man ska tycka ett pris är skäligt utan problem, bara för att utvecklaren/utvecklarna har spenderat massvis av timmar på det.

  • Avstängd
  • 2012-06-01 12:11

Jag tycker hela diskussionen spåra ur lite?

...men ska väl tycka till då... håller med båda sidor i det här fallet, och är alltså lite velig.

Billigt är "bra" men betala 2 ggr för iEnhets appar tycker jag är inte är helt fel med tanke på att många nöjer sig med den ena eller andra... själv bryr mig inte så himla mycket då jag bara laddar mina iEnheter med det jag vill ha på den ena eller andra eller bägge.
Samtidigt är det ju lite surt om tex den för iPad inte medför något extra i funktion och/eller aha-upplevelse (oftast åt det hållet) när man betalar extra för det.

Fast:
Är ju egentligen småpotatis om man jämför hur det var "på min tid" då man sällan hitta något program under 500 spänn och det var mycket pengar då, och tog ofta evigheter innan buggar mm fixades... eller "nyheter" kom
Apple har gjort mycket för att få ner app/program priserna både för Mac och iPhone etc och resultat ser man ju titt som tätt med försäljningrekord, nedladdningsrekord mm mm.
Tror nog de flesta av dom vettiga och välgjorda apparna och programmen trots lågt pris fått många att göra en bra och bättre förtjänst en dom annars skulle ha gjort... så tycker nog alla parter tjänar på detta.

Håller med om att appar skulle finnas i en prova på period eller som många redan gör... gratis=reklam i appen, pay och slipp

Smaken om vad som ser bäst ut kan man väl inte diskutera, bara ge sin synpunkt på... däremot funktionsmessigt kan ju en del synpunkter/diskutioner vara bra att få ta del av

Trevlig helg alla!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-06-03 17:39

Kan någon förklara vad man använder Twitter till? Är det ett alternativ för oss som bojkottar Fejan?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-03 17:47
Ursprungligen av liganen:

Kan någon förklara vad man använder Twitter till? Är det ett alternativ för oss som bojkottar Fejan?

Om Twitter
Twitter - Wikipedia

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-06-27 19:12

Länge sedan jag var inne, men jag förstår inte helt riktigt. Är man ska skriva microbloggar om vad man har gjort idag, tankar/reflektioner om aktuella händelser? Jag har själv svårt för facebook av alla dessa status-inläggen "Det blev donken idag" Jag tog en korv med bröd till lunch" och allt PRECIS allt annat det gör som det måste upplysa alla om.

Det är ju lite OT, men i min bok så är det inte priset som stör när det gäller o-universiella appar. Det blir bara extra meckigt tycker jag eftersom jag gillar att ha saker uniformt. Jag ogillar att ha Reeder på min iPhone med en brun ikon, samtidigt som jag har Reeder HD på min iPad med en vit ikon. Det stör ögat och det innebär några extra klick i App Store när man ska få ner samma app på båda enheterna.

1
Bevaka tråden