Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hastighet på Wifi minskar vid solsken

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Brastad
  • 2012-05-30 12:30

Nej, jag har inte solsting men jag märker att när solen skiner starkt så går wifi-hastigheten ner, när det är molniga dagar så går det snabbt!
Jag kör en Linksys router mot min sprillans nya MBA, hastigheten en gråmulen dag är ca 600kB/s och en dag med stark sol 4-5 kB/s.
Är det mig det är fel på??

Ursprungligen av OlleF:

Är det mig det är fel på??

Ja, det är det… (Skojar bara…)

Ursprungligen av OlleF:

Nej, jag har inte solsting men jag märker att när solen skiner starkt så går wifi-hastigheten ner, när det är molniga dagar så går det snabbt!
Jag kör en Linksys router mot min sprillans nya MBA, hastigheten en gråmulen dag är ca 600kB/s och en dag med stark sol 4-5 kB/s.

Jag hade också väntat mig det omvända: Alla är ute i solen använder inte datorn/mobilen lika stor utsträckning som en mulen dag.

Men det här var annorlunda… mystiskt…

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-05-30 13:26

En undran bara, menar du att du är utomhus med datorn?

- Var i huset står routern? (inne i rum, vid fönster, osv)
- Hur långt mellan routern och datorn?
- Hur många väggar mellan routern och datorn? Vilken typ av väggar? (trä, gips, sten)
- Hur mäter du hastigheten? Vilka metoder och verktyg?
- Finns det fler datorer eller andra enheter som använder samma wifi-nätverk? Är dessa andra datorer/enheter igång när du gör mätningarna?
- Har du provat att byta kanal på ditt wifi-nätverk?
- Vilken typ av av wifi-nätverk är det? (b, g, n)
- Vilken kryptering använder du? (WEP, WPA, ingen)
- Hur ser ditt nätverk ut på andra sidan routern, dvs mellan router och internet? Dvs vilken typ av internetuppkoppling har du?

Senast redigerat 2012-05-30 21:35
  • Medlem
  • Brastad
  • 2012-05-30 17:08

Jösses....
Routern står i hallen i ett hus.
Datorerna finns 8 meter bort i nästa hus.
Allt funkar med bra fart (för att vara Telia ADSL) hela vintern men nu, när solen och värmen kommer då går det åt h-e.
Samma lina som i januari gav 800 kB/s ger nu 2 kB/s men det varierar mellan 500 och 0.... i solen....
En tanke till, Telia ,i sitt enfald, har startat en mikrovågslänk för all telefoni/ADSL mm mm mellan min växel och världen.
Kan denna påverkas av sommaren???

Ursprungligen av OlleF:

En tanke till, Telia ,i sitt enfald, har startat en mikrovågslänk för all telefoni/ADSL mm mm mellan min växel och världen.
Kan denna påverkas av sommaren???

Det låter väl ganska troligt att felet ligger där, och inte i ditt wifi-nätverk.

Du svarade inte på min fråga om hur du har gjort mätningarna.

Du bör nog mäta på ett sätt som klargör huruvida försämringen ligger dator--->till--->router eller om den ligger router--->till--->internet?

Om du t.ex kopierar filer mellan två datorer som båda är anslutna till wifi-nätverket - vilka hastigheter får du då?

9 inlägg raderade på grund av trams och OT. Lyssna istället på vad frågeställaren har för problem och försök att förhålla er till det. Då blir allt så mycket bättre vad gäller lösning på problemet.

Vänligen,
/ T

Kan det helt enkelt vara så att din router behöver bättre kylning och när det blir varmare ute så fungerar den sämre?

Mikrovågslänkar torde påverkas av solstrålning kontra mulet/dimma.

Läser ett rejält stycke på Wikipedia, notera det sista ;

Citat:

Vid radiolänkförbindelser under ca 8 GHz har nederbörd (regn, snö, hagel) försumbar inverkan, men vid frekvenser högre upp blir påverkan successivt större, radiovågen dämpas. Lite duggregn är inte så farligt, men från ca 10 GHz och uppåt kan ett störtregn (ett ögonblicksvärde motsvarande exempelvis 10 mm/h eller mer) vara förödande, om man inte garderat sig mot det på något eller några av de sätt som finns att bemästra detta problem.

....

Oftast blir det inte så illa som ett fullständigt avbrott, utan exempelvis vid ett telefonsamtal bara brus, knäppar eller annat under en kort stund. Vid en TV-förbindelse under den analoga tiden blev det "snö i bilden" (vita fläckar, som rörde sig oregelbundet). Vid dagens digitala TV blir effekten att bilden "bläddrar" någon sekund. Vid dataförbindelser kan dylika störningar ofta hanteras av olika slag av redundans, felkorrigerande koder m m inbyggt i själva datorsystemet.

....

Inom vissa, snäva frekvensområden kan dämpningen blir särskilt svår p g a resonansabsorption i vissa av de gaser, som ingår i atmosfären. Bovar härvidlag är exempelvis vattenånga och koldioxid. Sådana dämpningstoppar finns bl a kring ca 23 GHz, 60 GHz.....

Du får väl leka lite vetenskapsman; kolla med en termometer som får ligga brevid vad du har för temp i rummet när den går bra respektive långsamt. Anteckna temp, väder, hastighet etc.

Sedan som Jesper säger; hur mäter du? Mäter du på samma sätt hela tiden osv.
När det går långsamt, har du även problem med brus i telefon etc?

  • Medlem
  • Brastad
  • 2012-05-31 10:40

Tack för alla kloka ord, har mätt nu och ser att det är ADSL in till routern som har problem med vädret.
Telia är vidtalade och skall felsöka.
TAck!

1
Bevaka tråden