Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lära sig Xcode och Objective-C

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har idag investerat i en Macbook Pro och är sugen på att börja utveckla appar till iPhone/iPad. Jag har därför sökt en hel del på forumet och kommit fram till att det är XCode som gäller.

Dock känner jag att jag vill lära mig det hela ordentligt från början och inte sitta på massa enstaka tutorials om hur man gör ett sådant spel på en timme och lära mig på det sättet. Utan jag skulle vilja ha en bok eller dylikt där det tas upp från grunden det som har att göra med XCode och Objective-C.

Jag har sökt en del och hittat några få e-böcker om ämnet men det känns som att de flesta är föråldrade då de är flera år gamla. Man vill ju självklart lära sig det som är aktuellt just nu och inte det som varit.

Min fråga till er är alltså hur lärde ni er XCode och har ni några böcker eller e-böcker som ni kan rekommendera inom detta ämnet?

Ha det gött,
Tim Lestander

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-05-30 09:35

I iTunes U kan du hitta en föreläsningsserie från Stanford University. Den går igenom allt iOS-specifikt från grunden, men förutsätter att du har viss programmerarkompetens sen tidigare. Rekommenderas!

  • Medlem
  • Älvsjö
  • 2012-05-30 09:38

Jag började själv kika på just detta för ett par månader sen, tyvärr har jag haft minimal tid att lägga på det. Men hur som, följande är vad jag snappade upp så långt. Apple själva har en del matnyttigt. Det finns en del i hjälpen/manualen till XCode och sen på deras websida, till exempel:

Introduktion
https://developer.apple.com/library/ios/#referencelibrary/GettingStarted/RoadMapiOS/Introduction/Introduction.html

Lite mera objective-C generellt:
Loading
Loading

Simon Allardice har bra kurser på Lynda.com.

Det kostar $25 i månaden och har ingen bindningstid.

Han går igenom både Objective C och iOS. Har svårt att tänka mig att man kan lära sig snabbare med en bok.

1
Bevaka tråden