Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad betyder egentligen 64-bits processor?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-07-01 19:06

Alla är så glada för den nya PowerMac G5 har kommit, och att den har en 64-bits processor.Men vad betyder det? Det är väl inte som på tv-spel, för då är G5 bara i samma klass som Nintendo 64 som kom ut för ett par år sedan.

Renässansa mig!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-01 19:08

Processorn består av 64 bitar som limmats ihop med Karlssons klister.

  • Oregistrerad
  • 2003-07-01 20:10
Citat:

Skrevs ursprungligen av Foxfire
Alla är så glada för den nya PowerMac G5 har kommit, och att den har en 64-bits processor.Men vad betyder det? Det är väl inte som på tv-spel, för då är G5 bara i samma klass som Nintendo 64 som kom ut för ett par år sedan.
Renässansa mig!

*skratt*
det är ju som att säga att G4 är väl inget speciellt för den är ju 32-bit som de gamla macII:orna var anno -88

  • Medlem
  • 2003-07-01 21:24

Det betyder att processorn kan arbeta med dubbelt så mycket data under en klockcykel som en 32-bitars processor.

I många fall (i det dagliga användandet) betyder det nästan ingenting att datorn har 64 bitars processor. Många verkar tro att det är nån slags helig graal som ska ge dubbel så bra prestanda...

  • Oregistrerad
  • 2003-07-02 09:59
Citat:

Skrevs ursprungligen av baath
Det betyder att processorn kan arbeta med dubbelt så mycket data under en klockcykel som en 32-bitars processor.

...för heltalsoperationer i register, ja. Annars beror det på buss, cache, minne, etc. Precis som vanligt.

I övrigt är det mest för att kunna direkt adressera mer än 4GB (i praktiken 2GB) minne.

Det går också åt mer minne eftersom alla minnespekare blir dubbelt så stora.

  • Medlem
  • 2003-07-02 10:11

Jag hörde på Macnytt att Panther inte kommer att vara ett 64bits OS... Hur bra är det?

  • Oregistrerad
  • 2003-07-02 13:24

OK... då förändrar jag frågan:

Vad är en bit? Handlar det bara om flyttals operationer?

Och är bitsen på ett TV-spel samma sak, alltså, flyttalsoperationer?

  • Oregistrerad
  • 2003-07-02 13:43
Citat:

Skrevs ursprungligen av Foxfire
Vad är en bit? Handlar det bara om flyttals operationer?
Och är bitsen på ett TV-spel samma sak, alltså, flyttalsoperationer?

En bit är en etta elelr nolla som man sorterar i grupper om 8 och då heter det byte... En 24-bit maskin skyfflar 3 byte paralellt och en 64-bit 8 byte paralellt... En byte är en byte är en byte och vad det är (operand, data, logik) beror på kombinationer av bytes... Normalt så kan varje samtidigt klockad byte (dvs. 8 på en G5) bara vara av ett dataslag (operander eller data eller logik) och för ett 32-bit på en 64-bit bus är således 32 bortkastade bit... Ett flytttal är normalt sett 2 byte...

Så långt en daorarkitekturillitterat

  • Oregistrerad
  • 2003-07-02 16:58

Foxfire, jag rekommenderar varmt en session med FOLDOC (http://wombat.doc.ic.ac.uk/foldoc). Lämpliga söktermer är t.ex. bit, byte, word, radix, binary, fixed point, floating point, alu, register, machine code, bus, ...

Hoppas du blir biten!

  • Medlem
  • 2003-07-02 17:05

Visst men G5,ans flytalsdel jobbar ju med dubbel precision, precis som den gamla 604,an

vad innebär det i praktiken, bättre avrundningar?

  • Oregistrerad
  • 2003-07-02 18:59
Citat:

Skrevs ursprungligen av nixon
Visst men G5,ans flytalsdel jobbar ju med dubbel precision, precis som den gamla 604,an

vad innebär det i praktiken, bättre avrundningar?

IEEE har definierat två flyttalsformat som i princip alla plattformar stöder, enkel precision (32 bitar = 1 sign + 8 exponent + 23 fraction) och dubbel (64 bitar = 1+11+52). Beroende på vilken precision man behöver kan man välja det ena eller andra. Vissa tillverkare kan ha högre precision internt (x86 har 80 bitar).

Kolla på http://www.psc.edu/general/software/packages/ieee/ieee.html

Citat:

Och är bitsen på ett TV-spel samma sak, alltså, flyttalsoperationer?

När det gäller TV-spel, är det grafikprocessorn de snackar om. En bit är alltid en bit, men det säger ingenting om vad de används till.

Man kan tänka sig att en bit är en sladd och att det då är 64 parallella sladdar som man kopplar in någonting på. Fler sladdar gör självklart att man kan skicka mer information samtidigt, men det säger inget om vad som skickas på dem.

Min gamla G3a har 128 bitars grafikprocessor, men bara 32 bitars CPU ("riktig processor") som exempel.

  • Medlem
  • 2003-07-03 20:43

Undrar om processorn är löstagbar?

Förmodligen. Det har den ju iaf varit i PowerMacarna så länge jag kan minnas.

(Hmm ok kom på nån som inte hade det, men G4-, G3- och 604-processorer har väl alltid varit utbytbara?)

"300 pin connector" tyder ju på det med.

1
Bevaka tråden