Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FIldelning över nätet, finsn det fler alternativ än VPN?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag sitter med en Mac Mini och OS X Server (10.6.8) på vårt kontor, och mina kollegor vill komma åt att arbeta med filer hemifrån utan att krångla med SSH (tokar)

Försökte få igång VPN men har lite problem att få upp det, har gjort portforward på router och satt igång VPN på servern, fixat shared secret och en sån där fil man använder på klienten. Det står bara och tuggar är man ska koppla upp sig dock... och jag har inte hittat någon bra Windows klient för PC-folket? Nån som har idéer på lösningar så är det välkommet.

Så en fråga innan jag fortsätter krångla, vad finns det för (säkra) alternativ?

Alt.1. Kör med VPN-servern i brandväggen, har du ingen VPN-server i brandväggen, så fundera på att skaffa en ny brandvägg (som är kompatibel med macs inbyggde VPN-klient)

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-05-25 14:38

VPN-servern i 10.7 Server kör jag... fungerar som en barnlek om man gör alla inställningar i rätt ordning

Ursprungligen av kainen:

VPN-servern i 10.7 Server kör jag... fungerar som en barnlek om man gör alla inställningar i rätt ordning

Kan du ge ett exempel på inställningar i 10.7 server och i routern (portar etc.)?

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-05-26 09:11

Kan kolla i slutet på helgen när jag är hemma igen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-29 08:24

Sitter med enda macen (-arna) i vårt nätverk på jobbet. När vi la ut serverparken i molnet så satte vi in en enkel brandvägg med VPN-ingång, just av det skälet du har. Det var en cisco. Vi har haft fyra olika nätverkstekniker här. Nu har vi en annan brandvägg. Den funkar inte heller. Problemen verkar vara väl kända och universella, och ingen kan säga varför det inte fungerar. Jag gav upp. Nu har jag en mycket bättre lösning. Dropbox. Jag har 50gb-kontot och det räcker bra för det senaste årets jobb plus lite till. Om du har tid, eller tycker det är kul att köra trial-and-error, så kör på VPN. Om du vill ha en smidig lösning som fungerar direkt - kör DropBox.

1
Bevaka tråden