Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Photoshop, Wacom och film

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Luleå
  • 2012-05-27 18:16

Jag har ett par frågor.
Först, jag bytte dator för ett tag sedan. Jag bytte ut min Powerbook till en MacBook Pro som jag kör med Mac OS X version 10.7.4. I PowerBooken använde jag Photoshop elements 3.0. I den nya datorn stöds inte denna version av Photoshop. Vet någon om jag måste köpa en helt ny Photoshop nu eller kan jag på något sätt uppdatera det jag redan har? Och i så fall, hur gör jag.

Sedan är jag lite intresserad av ritplattor typ Wacom. Jag hade varken sett eller hört talas om wacom förrän ett par dagar sedan. Visst är det så att man kan rita osv. i Photoshop med wacom? Vad behöver jag för att få det hela att fungera, eller räcker det kanske med photoshopelements och en wacomutrustning för sisådär 600kr?

Sist: Jag tycker det är lite kul med tecknad film. Om jag vill göra "teckningarna" i photoshop, med wacom, kan jag då enkelt bara föra in dem i iMovie för att det ska bli en film?

Hoppas det inte blev för rörigt.

Mvh
K

Hej grannen!

Jag föreslår att du kikar på Adobes nya Cloud-system och skaffar riktiga doningar!

Kostar 260 kr per månad för enbart Photoshop (exkl moms), vilket blir lite billigare än att köpa en ny version (som jag tror kostar 7.900 kr exkl moms). Hela CS-paketet kostar kring 500 kr. Tror inte du kan uppgradera Elements då den nog är uppe i version 7 eller så, ganska mycket nyare alltså. Men är du osäker så ring Adobe.

Adobe Creative Cloud | Adobe.com

Wacomplatta, köp en Bamboo eller så för en tusenlapp. Prova. Känns bra?
OM det känns bra - ge det en vecka... - så skaffa en bättre platta. De har olika serier i olika storlekar.

Pennan är just grim till att rita, tuscha, markera i foton, skissa osv - det du normalt använder en penna till.

jag kör hela datorn med penna+Wacombräda - har en mus, men den används aldrig.
På köpet försvann värken i underarmen.... som en bonus så att säga.

Jag har blivit knäsvag inför de senaste Wacomplattorna med digital display, trådlös funktionalitet och multi touch. Känns grymt nice.

Och då har vi ju inte ens kommit in på själva plattans funktion...

  • Medlem
  • Luleå
  • 2012-05-27 23:37

Okej, nu har jag kollat igenom några av plattorna på wacoms hemsida. Visst föll även jag för Cintiq. Naturligtvis den dyraste. Men, nej, jag behöver ingen sådan. Det vore som att köpa sig en Ferrari när man bara behöver en bil, vilken som helst, för att ta sig till och från jobbet.

Men ändå måste jag fråga: hur får man platta, penna och dator att synka? Är det enkelt? Hur funkar den trådlösa varianten, med bluetooth eller?

Jag är igentligen bara ute efter att rita direkt i datorn istället för att köra rita-med-penna-o-papper-fotografera-överföra-till-datorn-varianten. Det jag inte gillar med de billiga produkterna är att jag inte ser vad jag ritar. Vid pennspetsen. Jag måste kolla på skärmen när jag jobbar med handen på plattan. Känns jobbigt, men är kanske en grej man vänjer sig vid, eller?

Så om jag förstått det här rätt tycker ni att jag ska köpa en wacomplatta+penna och prenumerera på Creative cloud från Adobe? Låter ju kul, men kanske lite dyrt när det bara är en hobby, eller?

Ursprungligen av KOL:

...men kanske lite dyrt när det bara är en hobby...

Ja.

Du frågade om uppgradering till Photoshop Elements, men fick svar om Photoshop och Creative Cloud. Så det känns lite dyrt, kanske lite överkurs.

Köp en uppgradering av Photoshop Elements i stället, ca 700 kr.

Här t.ex:
Adobe Photoshop Elements 10 uppgradering - Macoteket
(Finns kanske billigare om du kollar runt lite)

  • Avstängd
  • 2012-05-28 13:57

Beställde en Wacom Intuos5 touch Pen Graphics Tablet L i fredags... ska bli kul att få jobba med en sån igen i photoshop mm.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2012-05-28 14:23

Det var just det där om elements som jag egentligen undrade om. Alltså, jag hade en powerBook som jag körde photoshop elements 3.0 på. Nu går det inte att köra detta på min nya dator, en MacBook Pro med OS X 10.7.4. Men tror ni att det skulle funka om jag köper en uppgradering? Exempelvis photoshop elements 10.0?

Nästa fråga: hur funkar wacomutrustningen som är trådlös? Bluetooth eller?

Nästa fråga: är det svårt att vänja sig vid att rita på en svart platta och samtidigt titta på datorskärmen, exempelvis när man ritar i photoshop?

Ursprungligen av KOL:

...Men tror ni att det skulle funka om jag köper en uppgradering? Exempelvis photoshop elements 10.0?...

Självklart funkar det. Har du inte läst mitt förra inlägg?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-05-28 14:39

Uppgraderar du din nuvarande licens (om det går) så kommer elements naturligtvis rulla på fin fint på din nya dator. Jag skulle ringa adobe direkt.

Frågan om Wacom. Det ska vara bluetooth. Dålig information på deras sida. Jätte trevligt. Mindre trevligt är att man måste ladda plattan (via usb)

Att börja använda en "graphics tablet" är svårt i början. Men efter en vecka så känns det som om man gjort det hela sitt liv. Tar en stund att vänja sig vart muspekaren är men när man har fått in att hela ytan på wacom'en är den faktiska ytan på monitorn, när det sitter i bakhuvet så kommer det kännas väldigt naturligt.

Ursprungligen av Kenneth M:

Uppgraderar du din nuvarande licens (om det går) så kommer elements naturligtvis rulla på fin fint på din nya dator. Jag skulle ringa adobe direkt.

Frågan om Wacom. Det ska vara bluetooth. Dålig information på deras sida. Jätte trevligt. Mindre trevligt är att man måste ladda plattan (via usb)

Att börja använda en "graphics tablet" är svårt i början. Men efter en vecka så känns det som om man gjort det hela sitt liv. Tar en stund att vänja sig vart muspekaren är men när man har fått in att hela ytan på wacom'en är den faktiska ytan på monitorn, när det sitter i bakhuvet så kommer det kännas väldigt naturligt.

Varför ska de vara Bluetooth? Om man vill spara in pengar är de väl bättre o köra en bra platta med sladd än en skitplatta utan sladd?

I övrigt håller jag med. Dessutom väldigt skonsamt för kroppen, jag har aldrig ont i nacken längre vilket jag ofta hade förrut.

  • Avstängd
  • 2012-05-29 09:12
Ursprungligen av ill_chrill:

Varför ska de vara Bluetooth? Om man vill spara in pengar är de väl bättre o köra en bra platta med sladd än en skitplatta utan sladd?

I övrigt håller jag med. Dessutom väldigt skonsamt för kroppen, jag har aldrig ont i nacken längre vilket jag ofta hade förrut.

Behöver inte vara BT men den jag köpte går att uppgradera med BT... upptäckte jag igår... så nu har jag även beställt ett sådant kitt på DustinHome...

Är man som jag som inte sitter som vanligt folk framför datorn, utan har 100+ olika ställningar är BT att föredra

  • Medlem
  • International user
  • 2012-05-29 10:14
Ursprungligen av KOL:

Nästa fråga: hur funkar wacomutrustningen som är trådlös? Bluetooth eller?

Ursprungligen av ill_chrill:

Varför ska de vara Bluetooth? Om man vill spara in pengar är de väl bättre o köra en bra platta med sladd än en skitplatta utan sladd?

Chrill - Det va ett svar... Trådlösa tekniken Wacom använder är bluetooth, dåligt dokumenterat på deras sida bara.

Personligen skulle jag aldrig använda trådlös, hade jag haft en 4k projektor i vardagsrummet och en monster dator, då hade det varit nice med en trådlös platta och ligga på sofflocket och skissa! Tyvärr har jag inte en 4k projektor, hehe...

KOL - Anledningen till att jag skulle ringa Adobe är för att se vad en uppgradering skulle kosta, kanske får rabatt. Vet inte alls vad som gäller när det kommer till elements.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2012-05-28 20:04

Varför skulle jag ringa Adobe? För att få svar om jag kan uppgradera min licens, eller? Jag trodde att det bara var att gå in på Adobes hemsida och shoppa. Eller var det inge så enkelt?

Ursprungligen av KOL:

...Jag trodde att det bara var att gå in på Adobes hemsida och shoppa. Eller var det inge så enkelt?

Jo, det är så enkelt. Du behöver inte ringa Adobe.

Men som jag skrev tidigare, det kan löna sig att leta runt lite i andra butiker. Du kan kanske spara några kronor jämfört med Adobes egen butik.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2012-05-29 00:21

Jo det där var rätt Jesper. App store hade en variant som hette Photoshop elements 10 Editor, för 599kr. Till skillnad från den versionen som finns på Adobes egen hemsida som hette Adobe Photoshop elements 10 och kostade 762kr. Vad är det för skillnad? Ingen?

Men, och nu vänder jag mig förmodligen till er som kanske jobbar med Photoshop, jag vill rita, göra "teckningar". Det är den här filmen jag fått inspiration av. Tro inte jag är lika duktig. Jag är bara en glad amatör:).

Drawing Captain Hook - YouTube

Kan jag rita så här, eller ja liknande, med photoshop elements för 599-762kr+wacom bamboo small pen gen 3, för 500kr(jag fattar som att både penna och platta ingår där eller har jag fel) eller måste jag ha CS-varianten av photoshop och en annan Wacomprodukt?

Det ingår ju program i vissa paket: Wacom Europe GmbH - Products - Bamboo - Bamboo Tablets

  • Medlem
  • Luleå
  • 2012-06-05 23:56

johan_tanying, tack för tipset om SketchBookExpress! Herregud va roligt det var att sitta o leka med det!!!! Måste nog köpa en wacomplatta+penna. Blir väldigt drygt om man skulle jobba enbart med plattan på en MacBook Pro:).

1
Bevaka tråden