Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Länge leve 99mac!

Tråden skapades och har fått 145 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2012-05-26 16:29
Ursprungligen av A Milton:

Det börjar ju bra det här, med dålig stämning och allt.

Detta känns väldigt spännande. Utan förändring ingen utveckling! Stor kudos till alla inblandade; medlemmar, gamla uvar och nya ägare!

I, for one, welcome our new PC forum overlords!

Dålig stämning? Det är väl bara naturligt att saker ifrågasätts när det sker stora förändringar.

Bättre det än ryggdunknings-VM

Ursprungligen av zappee:

...är väl bara naturligt att saker ifrågasätts när det sker stora förändringar...

Men förändringarna har ju inte skett ännu! Du har inte en aning om hur det ser ut om några veckor eller några månader - när den nya organisationen har "satt sig". Bläcket har ju knappt torkat på överlåtelsepappren.

Ifrågasättandet är ju enbart baserat på spekulationer och gissningar. Och det är i mina ögon bara destruktivt.

Motivera gärna varför det är bättre att ifrågasätta och kritisera redan nu, när vi inte vet ett dugg om hur det kommer att bli.

Jag kanske också sitter här och klagar och gnäller och ifrågasätter om några månader, men just nu så förstår jag inte hur man kan ha så negativ inställning.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-05-26 22:08
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Men förändringarna har ju inte skett ännu! Du har inte en aning om hur det ser ut om några veckor eller några månader - när den nya organisationen har "satt sig". Bläcket har ju knappt torkat på överlåtelsepappren.

Ifrågasättandet är ju enbart baserat på spekulationer och gissningar. Och det är i mina ögon bara destruktivt.

Motivera gärna varför det är bättre att ifrågasätta och kritisera redan nu, när vi inte vet ett dugg om hur det kommer att bli.

Jag kanske också sitter här och klagar och gnäller och ifrågasätter om några månader, men just nu så förstår jag inte hur man kan ha så negativ inställning.

Well, ska jag vara ärlig ser jag mest frågor och inte "massa gnäll" och kritik. Men det beror väl på hur man ser det...

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2012-05-27 09:31

Tyvärr är det ju så att om man går ut med information om ATT det ska bli förändringar men ingen information om VAD som ska förändras så får man spekulationer och oro som resultat...
Det hade kanske varit bättre att sitta på nyheten om SweClockers övertagande till man kunde ge oss all information...

Bara en sådan sak att man får mail från PayPal om att prenumerationen slutar dras innan man får höra det från 99 (jag har i alla fall inte sett till någon sådan information)...

Senast redigerat 2012-05-27 10:24
Ursprungligen av lasselu:

...sitta på nyheten om SweClockers övertagande till man kunde ge oss all information...

Kanske för att det inte finns något färdigt "totalpaket" som ska presenteras, varken nu eller lite senare.

Kanske för att man vill ta det bit för bit. Kanske känna av hur en förändring funkar innan man gör nästa. Kanske t.o.m göra förändringarna i samråd med medlemmarna och den gamla ledningen. Vem vet?

Ursprungligen av lasselu:

...att man får mail från PayPal om att prenumerationen slutar dras innan man får höra det från 99...

Här kan jag delvis hålla med. De kunde ju t.ex skapa en tråd i Feedback där de fortlöpande informerar om de åtgärder och förändringar som görs.

Men å andra sidan så är det väl bara bra att prenumerationerna avbryts så snabbt som möjligt, så att inga fler dragningar hinner göras.

Ursprungligen av lasselu:

Tyvärr är det ju så att om man går ut med information om ATT det ska bli förändringar men ingen information om VAD som ska förändras så får man spekulationer och oro som resultat...
Det hade kanske varit bättre att sitta på nyheten om SweClockers övertagande till man kunde ge oss all information...

Bara en sådan sak att man får mail från PayPal om att prenumerationen slutar dras innan man får höra det från 99 (jag har i alla fall inte sett till någon sådan information)...

Nu får du allt gnugga morgongruset ur ögonen.

Det står både i nyhetsartikeln och i kommentarerna i forumet vilka ändringar som är aktuella den närmaste tiden:

* Flytt till nya servrar
* Omorganisation i forumet (färre forumdelar)
* Nya forumregler/instruktioner till moderatorerna
* Skapandet av en redaktion -> löpande nyhetsbevakning, recensioner etc.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2012-05-27 19:28
Ursprungligen av Andreas D:

Nu får du allt gnugga morgongruset ur ögonen.

Det står både i nyhetsartikeln och i kommentarerna i forumet vilka ändringar som är aktuella den närmaste tiden:

* Flytt till nya servrar
* Omorganisation i forumet (färre forumdelar)
* Nya forumregler/instruktioner till moderatorerna
* Skapandet av en redaktion -> löpande nyhetsbevakning, recensioner etc.

Jadu, nu är gruset urgnuggat och jag tycker fortfarande att informationen är knapphändig...

Ursprungligen av Andreas D:

* Flytt till nya servrar

Helt ointressant information...jag bryr mig inte om var siten snurrar bara den snurrar...

Ursprungligen av Andreas D:

* Omorganisation i forumet (färre forumdelar)
* Nya forumregler/instruktioner till moderatorerna
* Skapandet av en redaktion -> löpande nyhetsbevakning, recensioner etc.

Inga deltaljer där..."vi ska göra något men vi säger inte vad ännu"...just den typen av information som ger upphov till spekulationer och oro...

Ursprungligen av lasselu:

Inga deltaljer där..."vi ska göra något men vi säger inte vad ännu"...just den typen av information som ger upphov till spekulationer och oro...

Det är den informationen som finns att ge i dagsläget. Kan vi lämna den punkten nu?

Ursprungligen av lasselu:

Inga deltaljer där..."vi ska göra något men vi säger inte vad ännu"...just den typen av information som ger upphov till spekulationer och oro...

Två saker:

1) Tycker du att utvecklingen av 99mac varit spännande och god senaste året?

2) Att samtliga moderatorer är positiva till detta, är inte det en hint om saker och ting kanske är på rätt spår?

Personligen skulle jag varit mera oroad om 99mac fortsatt leva en tynande tillvaro...

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2012-05-28 13:59
Ursprungligen av Adrian B:

Två saker:

1) Tycker du att utvecklingen av 99mac varit spännande och god senaste året?

2) Att samtliga moderatorer är positiva till detta, är inte det en hint om saker och ting kanske är på rätt spår?

Personligen skulle jag varit mera oroad om 99mac fortsatt leva en tynande tillvaro...

Om du läser vad jag har skrivit tidigare (inlägg #120) så ser du att jag inte uttalar mig om den eventuella utvecklingen av 99:an som kommer utan om att man har kanske har schabblat lite med tillkännagivandet av övertagandet vilket har lett till oro och spekulationer...
Oro och spekulationer som jag själv inte har deltagit i...

Ursprungligen av lasselu:

Om du läser vad jag har skrivit tidigare (inlägg #120) så ser du att jag inte uttalar mig om den eventuella utvecklingen av 99:an som kommer utan om att man har kanske har schabblat lite med tillkännagivandet av övertagandet vilket har lett till oro och spekulationer...

Fair enough, men vad jag skrev adresserar den oron i så fall.

Ärligt talat ser jag inte att det har schabblats bara för att man inte berättat "all information". Det viktiga är att det är transparant vem som tagit över, vilka intentioner som finns osv. och det togs upp direkt i artikeln. Det mesta finns beskrivet i den här tråden och att t.ex. vända en positiv sak som att vi betalar tillbaka pengar till något negativt bara för att det inte gått ut ett separat utskick om detta tycker jag är en rätt tråkig attityd.

Istället för att lova vitt och brett så kan man se till att göra bra saker och låta resultat och handlingar tala för sig själva. Det finns som bekant ett känt företag som brukar agera på liknande sätt...

  • Medlem
  • International user
  • 2012-05-27 11:05

Ja ett simpelt infomail hade nog inte skadat.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-05-27 11:08

Ingen har väl blivit avstängd ännu , jag fattar inte problemet att man får eventuella inbetalningar återbetalda bums, ingen dålig start med över 80000 medlemmar tycker jag. En god tanke som tolkas fel, nya ledningen ville visa att man är seriösa och vill göra en nystart av siten. Är det så svårt att fatta om man vill fatta förstås, alltid samma visa

Visst informationsbrist är en tolkning , men när har man börjat att klaga när man tom får pengar återbetalda, hallå Sverige och Europa ?

Känns som det kommer att klagas och gnällas oavsett vilka förändringar som nya ledningen kommer att göra, så trist.

Vi äger inte denna site, även om vi är här och skriver av oss mestadels crap, visst ett forums tillgångar är dess medlemmar, men det finns väl två sidor av det också antar jag

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2012-05-27 11:22

Som jag tidigare sagt, är det allt detta "tjafs" som får besökarna att ledsna. Ge nystartarna lite tid att komma igång innan vi kommer med befogad kritik eller inte.

Ursprungligen av iKalle:

Som jag tidigare sagt, är det allt detta "tjafs" som får besökarna att ledsna. Ge nystartarna lite tid att komma igång innan vi kommer med befogad kritik eller inte.

Jag håller med. I ärlighetens namn så måste det ju vara 20-30 personer som står för 95% av alla inlägg i hela forumet. Dessa personer "möts" ofta i olika trådar. Det känns som flera har lite agg mot varandra och vissa gillar "att diskutera". Många av medlemmarna är väldigt kunniga och har hjälpt mig genom åren men dom flesta trådar får exakt samma ton hela tiden. Lite somm ett gammalt par som gnabbas jämt. Denna tråd är ett praktexempel.

Jag tror att forumet skulle kännas mindre intern om fler personer var aktiva. Hur man kommer dit vet jag dock inte.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2012-05-28 07:23
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Det är den informationen som finns att ge i dagsläget. Kan vi lämna den punkten nu?

Suck...

Jag parkerade bilen imorse för sista gången. Tog på mig hedersmedlem-medaljen på bröstet och började ett nytt liv.

Såhär en vecka efter övergången till nya ägare känns det toppen och då är det ju rätt. 99mac har återigen sina glansdagar framför sig, inte för några år sedan. Edin är av typen "bygg först, testa allt, lansera sen" till skillnad från mig som är av typen "bygg snabbt så testar vi live och korrigerar om något inte blev bra". Tror det är rätt väg att gå för en stor sajt som lämnat pionjärtiden.

Har kollat lite på Sweclockers och det är väldigt aktivt med artiklar, tester och annat trevligt, en sak sticker dock i ögonen - utseendet på siten.
Kommer utseendet på 99 att ändras nämnvärt? Går jag in på Sweclockers och kollar runt lite så ser siten väldigt... PC ut.. Alltså fullt med reklamblaffor (väldigt mycket och smaklöst i mina ögon) och lite IDG-vibbar är det som slår mig (klicka på en kommentar för att visa den, relaterade artiklar, dela på alla upptänkliga vis - allt för att jaga "klick"?).
Jag tycker att 99 klarar av att hålla det "rent", på samma sätt som man förväntar sig att en produkt från Apple kommer utan sjuttielva klisterlappar som talar om vilket OS den har, vilket grafikkort, processor och annat bös som PC-folk ser som självklart.
Kommer vi att se en förändring i utseende på 99 som går mot Sweclockers utseende? Jag menar, ni har väl en plattform som jag antar att ni vill överföra till denna siten med? Det är ju lättare att underhålla en kodbas istället för två.

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-05-28 12:32
Ursprungligen av suddgummi:

Har kollat lite på Sweclockers och det är väldigt aktivt med artiklar, tester och annat trevligt, en sak sticker dock i ögonen - utseendet på siten.
Kommer utseendet på 99 att ändras nämnvärt? Går jag in på Sweclockers och kollar runt lite så ser siten väldigt... PC ut.. Alltså fullt med reklamblaffor (väldigt mycket och smaklöst i mina ögon) och lite IDG-vibbar är det som slår mig (klicka på en kommentar för att visa den, relaterade artiklar, dela på alla upptänkliga vis - allt för att jaga "klick"?).
Jag tycker att 99 klarar av att hålla det "rent", på samma sätt som man förväntar sig att en produkt från Apple kommer utan sjuttielva klisterlappar som talar om vilket OS den har, vilket grafikkort, processor och annat bös som PC-folk ser som självklart.
Kommer vi att se en förändring i utseende på 99 som går mot Sweclockers utseende? Jag menar, ni har väl en plattform som jag antar att ni vill överföra till denna siten med? Det är ju lättare att underhålla en kodbas istället för två.

Kommer det förändringar som du och andra medlemmar inte gillar så räknar alla i utvecklingsteamet att dom får reda på det. Det är ju ändå medlemmarna som gör forumet och trivs ni/vi inte så är det ju inte rätt väg att gå

Jag tror att du och andra kan vara lugna och se med spänning på den kommande tiden istället för att hoppas att era värsta farhågor inte kommer att besannas

Bara för att understryka vad som redan hänt:

- De stora feta reklamblafforna är borta.
- Vi kräver inte längre adressuppgifter vid skapande av konto.
- Adressuppgifterna som 99mac tagit in av medlemmar ska raderas.
- Supporters har fått pengar återbetalda.
- En tävling med MacBook Air som pris är igång.

Lägg därtill en försäkring om att 99mac ska fortsätta vara en separat sajt med olika innehåll och olika målgrupper.

Det finns ju minst 2 sätt att göra dessa förändringar. Den ena vägen är att informera tidigt om vad som händer och därmed kanske inte kunna berätta precis alla detaljer eftersom de inte är klara än och man inte riktigt bestämt hur saker och ting ska fungera och se ut. Den andra vägen är att genomföra alla förändringar i sin helhet och när allt är klart, sjösätta det hela och ställa alla medlemmar inför fullbordat faktum. Jag föredrar det förstnämnda för att det är mer transparent, ger medlemmarna möjlighet att kommentera, lämna förslag etc. Att en vacker morgon logga in och då plötsligt få se att forumet är omgjort, tagits över av någon annan och ställas inför en massa nyheter vore inte så kul. Jag tycker att forumledningen varit rak och öppen med det som sker, och det faktum att man inte kan lämna precis all information direkt tycker jag man får ha överseende med.
Se det som en chans att påverka det som ännu inte är beslutat (vilket jag likställer med det som vi ännu inte fått reda på) istället för att måla fan på väggen.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2012-05-28 15:33

Instämmer till fullo med dig pmarriot...

Vad jag försökte skriva i inlägg #120 var en analys av varför en del har reagerat med oro, inte att oron var motiverad eller att jag kände den själv, men det misslyckades jag tydligen med med tanke på kommentarerna jag fått...men ok, sådant är ju livet på internet...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-05-28 23:41

Det ska bli spännande att se vart detta tar vägen. Jag är moderator på Sweclockers, och även Mac-ägare sedan ungefär ett år, så jag tänkte att det är lika bra att registrera sig här också!

Jag känner inte Sweclockers redaktion personligen, men kan lova att det ligger mycket slit, kompetens och engagemang bakom den sidan. När Andreas och gänget gör något så görs det ordentligt!

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-05-29 08:32
Ursprungligen av widL:

Det ska bli spännande att se vart detta tar vägen. Jag är moderator på Sweclockers, och även Mac-ägare sedan ungefär ett år, så jag tänkte att det är lika bra att registrera sig här också!

Jag känner inte Sweclockers redaktion personligen, men kan lova att det ligger mycket slit, kompetens och engagemang bakom den sidan. När Andreas och gänget gör något så görs det ordentligt!

Då får vi hälsa dig välkommen!

Har nog inte hängt med så bra. Jag minns att jag fick två konstiga mail från Paypal, antar att det var återbetalningen så jag får ta en titt på mitt konto.

Jag har ingen egentlig reklamblaffa men jag har en banner längst upp. Så länge det är det mesta vi får i framtiden är det väl ok. Iofs inte samma sak men sålänge 99.se INTE ser ut som min lokaltidnings nyhetssida(Start - www.st.nu) så är jag nog nöjd

  • Medlem
  • A, A
  • 2012-06-07 02:25

Hupp, lika bra att bekanta sig med det mystiska macfolket då
Har rullat med sweclockers sedan ~99~00 och modererat i styvt 11-12 år. (Numera i vila dock) Och jag tror det kommer bli superbra för 99mac, just regelbundenheten och frekvensen i nyhetsrapportering kommer gynna medlemmarna tror jag.

Bevaka tråden