Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HJÄLP! Skärmen svart på svart MacBook?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2012-05-21 13:22

På ngt sätt verkar skärmupplösningen ha ändrats på min svarta MacBook.
I vissa lägen flimrar det lite på skärmen så att jag svagt kan se ett meddelande om att det är fel upplösning som inte stöds eller ngt. sånt.

Jag var rädd att datorn kraschat och att allt mitt arbete var borta men det verkar som att mappar och dokument finns kvar där inne!

Hur löser jag detta?? Hur kan detta ha inträffat?

Jag har försökt att starta genom att hålla nere Shift men det kommer inte upp ngn symbol men det kanske är för att skärmen är svart?

Tog ut batteriet och höll nere startknappen i mer än fem sek. Resulterade inte heller i att jag kan se ngt. på skärmen.

Som sagt - HJÄLP!

är du säker på att det är skärmupplösning ... ? och framför allt har du testat att inte skärmbelysningen (brightness) är satt på 0 % ..

om inte .. pröva med att s toppa in installations skivan och håll nere C när datorn startar ... då kommer du in i installations läget ... och ser du inget på skärmen då .. då är det inte några inställningar det är fel på ..

Ursprungligen av FG2011:

...eller ngt. sånt...

Ge gärna lite mer detaljer. Ju bättre och mer exakt problembeskrivningen är, desto bättre svar får du.

Ett tips:
Prova att återställa PRAM
Återställa Mac-datorns PRAM och NVRAM

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2012-05-21 22:16

Jag kunde ju inte se riktigt vad det stod på felmeddelandet då skärmen var nästan helt svart och flimrade men jag uppfattade det som ett felmeddelande som sa att det var fel upplösning inställd.

Har testat att återställa PRAM, hände inget, helt svart skärm efter det.

Den tycks ha slutat flimra nu och är istället bara helt svart.

Är det bara att köpa nytt nu eller?

Har inte provat det där med installationsskivan och hålla ner C vid start för installationsläge, kan det kanske vara en lösning? Nu har jag inte skivan här så jag kan inte testa det direkt.

Denna generation MacBooks har en tendens att ha flimriga skärmar vilket beror på inverter-kortet, men då jag inte har tagit en närmare titt på just din dator är det alltid svårt att säga.

En annan sak du kan prova är att göra en SMC reset, stäng av, ta ur batteriet och laddare, tryck och håll ner Power-knappen i mer än 5 sekunder, stoppa i batteriet och laddare, starta datorn.

Ursprungligen av LCR:

...En annan sak du kan prova är att göra en SMC reset...

Läs första inlägget en gång till...

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2012-05-21 23:02

Den har faktiskt haft ett visst flimmer ända sen jag köpte den och det har kommit och gått lite grann - men det tycks vara något annat.

Tycker det är så märkligt med det där felmeddelandet som kom upp - att skärmupplösningen skulle ha ändrats helt plötsligt? Jag hade inte varit inne och pillat med ngr. inställningar och inte haft ngn. extern skärm ansluten.

Finns det ngr. kortkommandon flr att ändra skärmupplösning? Kan jag av misstag ha tryckt ngn. kombination av tangenter som åstadkommit detta?

Ursprungligen av FG2011:

Finns det ngr. kortkommandon flr att ändra skärmupplösning? Kan jag av misstag ha tryckt ngn. kombination av tangenter som åstadkommit detta?

Nej. Kanske via något tilläggsprogram, men inte i "standard-OSX".

Om varken SMC- eller PRAM-återställning har gjort någon skillnad, så har du en sak kvar att testa - att starta från en annan skiva (DVD eller hårddisk).

Men ha inte för stora förväntningar på detta. Det lutar åt trasig skärm (troligen inverter-kortet, som LCR skrev).

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Men ha inte för stora förväntningar på detta. Det lutar åt trasig skärm (troligen inverter-kortet, som LCR skrev).

Kom precis på en sak... Ingen har nämnt att prova med extern skärm...

Har du provat att koppla in en extern skärm?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2012-05-21 23:56

Ok, leta fram original installationsskivan då och testa...

Jag antar att det inte är ekonomiskt försvarbart att byta ut skärmen på en så gammal dator?

Visst är det så att jag kan starta datorn som en extern hårddisk och flytta över det jag har till en annan maskin? Via Firewire?

Visst- koppla upp den mot en annan mac med firewire- tryck på T när du startar din svarta dator.

Starttangentkombinationer för Intel-baserade Mac-datorer

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2012-05-24 23:11

Nej, jag har inte provat det, jag måste väl ha en speciell kabel - mini-DVI eller ngt. sånt om jag ska ansluta en extern skärm?
Tror du att det kan ge ngt?

Ursprungligen av FG2011:

...jag måste väl ha en speciell kabel - mini-DVI eller ngt...

Ja, kontakten på datorn är mini-DVI.

Men vilka kablar och adapters du behöver beror ju på vilken sorts skärm du tänker använda.

Ursprungligen av FG2011:

...Tror du att det kan ge ngt?

Ja, det kan väl ge vissa ledtrådar.

Om det funkar på extern skärm, så kan man förmodligen utesluta att det är något fel på grafikkortet eller moderkortet. Utan då stärks väl snarare teorin att det är skärmen eller inverter-kortet.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2012-05-26 19:55

Nu har jag införskaffat en Firewire-kabel för att kunna rädda data från den skadade svarta MacBooken men ingen hårddisk-symbol kommer upp på värddatorn när jag startar och håller ned T-tangenten som jag blivit uppmanad att göra - vad kan vara fel??

Ursprungligen av FG2011:

Nu har jag införskaffat en Firewire-kabel för att kunna rädda data från den skadade svarta MacBooken men ingen hårddisk-symbol kommer upp på värddatorn när jag startar och håller ned T-tangenten som jag blivit uppmanad att göra - vad kan vara fel??

Har du gjort så här:

1. Starta "värddatorn".

2. Starta din trasiga MacBook och omedelbart efter startljudet håller nere <T> tills att en Firewire symbol dyker up stort på skärmen.

3. Kopplar ihop datorerna med Firewire kabeln.

Då ska din trasiga MacBook dyka upp som en extern hårddisk på den andra Macen. (jag antar att "värddatorn" också är en Mac?)

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2012-05-26 20:39

Problemet är ju att skärmen pajat på måldatorn så jag kan ju inte se om Firewire-symbolen kommer upp!
Men jag hade Firewire-kabeln inkopplad i båda datorerna när jag startade upp måldatorn med T-tangenten - är det fel? Ska kabeln kopplas in efteråt?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2012-05-26 20:50

Värddatorn är en Mac ja.

Jag har läst mig till att Firewire programvaran måste vara version 2.3.3 eller senare (på värddatorn) men jag kan inte hitta den informationen ngnstans, vart finns det tro?

Sen skrivs det om lösenordsskydd för Open Firmware och att det kanske kan vara aktiverat men att default-inställningen är avaktiverat, jag har inget minne av att jag lagt till ngt. lösenord för det men kan ju inte se det eftersom skärmen är släckt.

Det tar några sekunder för datorn att starta i FW-target mode, så om du håller knappen lite mer än 5 sekunder efter start så ska det vara ok.

Jag brukar koppla in efteråt av vana men vet att det fungerar ok ändå, gör så bara så att man inte har två aktiva datorer inkopplade på FW, vet ej om det finns någon risk?!

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2012-05-26 22:01

Provade nu att hålla in T-tangenten i över 30sek, ingen skillnad.
Finns det ngt. sätt att diagnostisera Firewire-kabeln? Kan det vara ett kabelfel tro?

Ursprungligen av FG2011:

Provade nu att hålla in T-tangenten i över 30sek, ingen skillnad.
Finns det ngt. sätt att diagnostisera Firewire-kabeln? Kan det vara ett kabelfel tro?

Har aldrig haft en FW kabel med problem...

Jag skulle koppla en skärm som jag nämnde tidigare.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2012-05-27 11:08

Nu har jag varit och skaffat en Firewire-kabel av bättre kvalitet - funkar iaf inte! Vad kan det vara? Kan Firewire-portarna sluta fungera?

Det kan vara något större fel på din trasiga MacBook.

Du bor lite långt borta för annars hade jag sagt drop it round and I'll look at it...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-01-13 21:26

Väcker liv i denna tråd. Har råkat ut för något liknande på min snart fem år gamla svarta Macbook: skärmen blir helt svart några sekunder efter start.

Upptäckte dock att om jag drar ner ljusstyrkan till noll, och sedan ökar den med en "plupp", då fungerar det. Så länge jag inte ökar ljusnivån verkar det fungera hyffsat bra (det lyser). Men ju ljusare skärm, desto snabbare tycks den släckas ner igen (och jag får upprepa nyss nämnda process). Ibland spelar det ingen roll om jag har den lägsta ljusnivån, utan det blir ändå helt svart.

Finns det något jag själv kan göra för att lösa detta? Hade hoppats på att datorn skulle hålla till tiden runt juni, då Macbook Air ryktas få en uppdatering (dumt att slå till redan nu? Så här kan jag ju inte ha det). Har testat alla ovanstående tips utan resultat.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-01-13 22:11

I går kväll och idag har skärmen betett sig som beskrivet här ovanför. Testade nyss att starta om datorn ännu en gång, och efter det verkar problemet vara som bortblåst. Det har visserligen bara gått en kvart med full lyskraft, men som antytt var detta en omöjlighet bara för en kort stund sedan. Mycket konstigt.

Troliga fel är:
- Inverterkort till ljuset på skärmen
- Kabeln mellan inverterkort och logikkort (om du vrider på skärmen i olika vinklar och den blir ljus är det denna)
- Skärmen i sig.

Ser du en bild om du håller upp skärmen mot en lampa eller lyser med en ficklampa på den?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-01-13 22:25
Ursprungligen av suddgummi:

Troliga fel är:
- Inverterkort till ljuset på skärmen
- Kabeln mellan inverterkort och logikkort (om du vrider på skärmen i olika vinklar och den blir ljus är det denna)
- Skärmen i sig.

Ser du en bild om du håller upp skärmen mot en lampa eller lyser med en ficklampa på den?

Som svar på det sista: ja, jag såg skrivbordsbilden osv när jag lyste med en lampa genom äpplet på baksidan. I samband med den insikten drog jag ner ljusstyrkan för att sedan höja den, och då började skärmen att lysa som normalt. Men så fort jag ökade styrkan (eller ibland när jag vinklade skärmen) blev det svart, och jag fick upprepa nyss nämnda process (sänka ljusstyrkan till minimum; höja den en nivå).

Har sökt lite på nätet och funnit att många haft liknande problem. I de allra flesta fallen har de felen som du nämner nämnts.

Det konstiga är dock att det nu, efter ännu en omstart (har startat om den flera gånger, både igår och idag), verkar fungera som normalt. Jag har nu kunnat använda datorn i cirka en halvtimme — med full ljusstyrka — utan att den plötsligt svartnar. Kan jag verkligen ha en sådan tur att det nu fortsätter att fungera som vanligt?

https://discussions.apple.com/thread/4025046?start=0&tstart=0

Detta inlägg får mig att hoppas:

Citat:

This has just happened to my computer, one minute i was using it, one minute the screen went black. I thought i just needed to reboot it so i held down the power button to shut it down and then restarted it. I heard the same start up sound however i saw nothing on the screen. But after looking a bit closer i realised that the stuff on the screen WAS there but so so so faint. I also found that when i pushed f1 (lower brightness) all the way down and then back up again with f2 my screen would come up as normal for a split second. When i kept doing this (back and forth on the brightness) it eventually stayed bright in short time periods so i eventually could navigate my way to the system preferences and this is what I changed:

> Apple button (top left corner)
> System preferences
> Hardware > Energy Saver
> Untick everything under the "Power Adapter tab"
> Put the Computer sleep and Display sleep to "Never" by moving the time slider to the right
> Do the same thing for the "Battery" tab

This has worked for me so far so I just wanted to let other people know that are having the same problem. Before I did this i was contemplating taking it to the Apple store like everyone else and paying 200 quid to get it fixed. Glad I played around with it first though and I hope this means other people will be able to fix their ones

Ursprungligen av Adzam 1:

Som svar på det sista: ja, jag såg skrivbordsbilden osv när jag lyste med en lampa genom äpplet på baksidan. I samband med den insikten drog jag ner ljusstyrkan för att sedan höja den, och då började skärmen att lysa som normalt. Men så fort jag ökade styrkan (eller ibland när jag vinklade skärmen) blev det svart, och jag fick upprepa nyss nämnda process (sänka ljusstyrkan till minimum; höja den en nivå).

Har sökt lite på nätet och funnit att många haft liknande problem. I de allra flesta fallen har de felen som du nämner nämnts.

Det konstiga är dock att det nu, efter ännu en omstart (har startat om den flera gånger, både igår och idag), verkar fungera som normalt. Jag har nu kunnat använda datorn i cirka en halvtimme — med full ljusstyrka — utan att den plötsligt svartnar. Kan jag verkligen ha en sådan tur att det nu fortsätter att fungera som vanligt?

https://discussions.apple.com/thread/4025046?start=0&tstart=0

Detta inlägg får mig att hoppas:

Sådant är svårt att säga när det gäller datorer. Håll tummarna helt enkelt

1
Bevaka tråden