Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

2GB RAM i MacBook på vår skola - för lite?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag har just nu praktik på en gymnasieskola där man sedan förra året börjat använda Macbooks, alla elever i årskurs ett, samt lärare som har elever i årskurs ett har fått varsin dator. Dessa Macbooks har en den vanliga Core2Duo processorn och 2 gigabyte RAM-minne.

Nu till problemet, datorerna upplevs av flera som otroligt långsamma, den snurrande badbollen lever livet i dessa datorer, och det är ibland omöjligt att använda dem. Kan det vara så att det inte sitter nog med RAM-minne i burkarna när man har en hel del program öppna, Firefox, Office, PDF-program, etc.

Själv sitter jag med en Macbook Pro 13" 8.2 med 8 gigabyte RAM-minne och jag upplever ingen seghet alls.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2012-03-07 08:14

Vilket OS X? Om det är 10.7 är det absolut för lite men oavsett är nog 2 gig ram för lite idag, 4 vore bättre.

yep det kan stämma och det finns ett mycket enkelt sätt att kolla det

Kolla aktivitestshanteraren på en av dessa sega datorer ...

Om minnet inte räker till på maskinen börjar os x att använda hårddisken som minne vilket är seeegt om man inte har en SSD disk ...

Kolla Page in / page out och swap size ... så ser du ... jag skulle gissa på att din dator har swap used : 0 medan deras datorer har xxx swap used ....

Det är inte ovanligt att elever som får sin första mac använder macen som om det vore en 45.000 kr Mac ..
när det själva verket är en 10.000 kr mac de har ..

en utav de bästa grejer jag fick höra som familjefar var att flera elever på skolan hade tyckt att shit va grymt de skulle få MAc .. nu slipper de virus för Macar kan ju inte få virus ...

å vad vad det första flera elever då gjorde ... blåste maskinen och installera windows ... åsedan tyckte de att det var konstigt att de fick virus ... ...

Ja, minne minne minne är lösningen.

Att kolla Aktivitetshanteraren är ett utmärkt förslag, gör det på alla maskiner som får klagomål.

Oj, många intressanta svar, jag skall kolla någon hur mycket minne som används, och det är Lion de kör på sina datorer. Personligen tycker jag att de var något dumsnåla när de inte tryckte i mer RAM-minne från början, det ger en bra prestandaökning till en inte alltför stor peng.

Ursprungligen av Pannkakskungen:

Oj, många intressanta svar, jag skall kolla någon hur mycket minne som används, och det är Lion de kör på sina datorer. Personligen tycker jag att de var något dumsnåla när de inte tryckte i mer RAM-minne från början, det ger en bra prestandaökning till en inte alltför stor peng.

Ja, 2 GB på Lion är alldeles för lite. På min gamla 13" MBP med C2D och 8 GB minne är badbollen framme titt som tätt.

Så då är 8gb också för lite? Kanske borde de köra SL istället för Lion?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-03-07 18:17

4 är på gränsen, 8 räcker (min egen erfarenhet endast).

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-03-07 19:56

Varför kör ni Lion på dessa datorer? Är de så nya att de levererades med det?

Men som alla säger, 2 GB RAM + Lion är ett problem eftersom minimikravet för att ens installera Lion är 2 GB.

Dock är det inte dyrt att uppgradera dessa maskiner i efterhand. Vilket ni verkligen bör göra. Att köpa in en dator i dagens läge med enbart 2 GB RAM oavsett tillverkare och operativsystem är ett dåligt beslut som enbart gör att användarna får verktyg att jobba med som inte klarar av uppgiften på ett tillfredsställande sätt.

Jag har nu kollat min handledares dator, och en annan i lärarlaget, min handledares dator har en växelfil på nästan 3 gigabyte, kollegan på strax över 1,2 gigabyte i växelfil och de är sega som sjutton. Jag tvivlar på om skolledningen skulle gå med på att köpa en mer RAM-minne till datorerna, pengar finns det inte så gott om.

Varför de kör Lion på sina burkar kan jag inte svara på, de fick sina datorer när senaste höstterminen startade.

Är det Macbook Air det handlar om? I så fall går RAM inte att uppgradera i efterhand. Men å andra sidan har jag själv en MBA 13" med bara 2GB RAM och den är väldigt rapp så länge man inte samtidigt kör igång _hela_ Adobes CS-svit plus _hela_ Office plus Safari med arton YouTube-filmer plus ...

Om det är äldre MacBook (alltså inte Air eller Pro) har väl de aldrig sålts med Lion? I så fall är det någon på skolan som tyckt att det funnits pengar till en (fullständigt onödig?) systemuppgradering.

  • Medlem
  • 2012-03-08 11:24
Ursprungligen av johan_tanying:

Är det Macbook Air det handlar om? I så fall går RAM inte att uppgradera i efterhand. Men å andra sidan har jag själv en MBA 13" med bara 2GB RAM och den är väldigt rapp så länge man inte samtidigt kör igång _hela_ Adobes CS-svit plus _hela_ Office plus Safari med arton YouTube-filmer plus ...

Om det är äldre MacBook (alltså inte Air eller Pro) har väl de aldrig sålts med Lion? I så fall är det någon på skolan som tyckt att det funnits pengar till en (fullständigt onödig?) systemuppgradering.

Har för mig att de sista vita Macbooksen skeppades med Lion innan modellen försvann från Apple Store.

Ursprungligen av pmarriott:

Ja, 2 GB på Lion är alldeles för lite. På min gamla 13" MBP med C2D och 8 GB minne är badbollen framme titt som tätt.

Har du kollat så att din hårddisk inte är på väg att rasa? Jag har aldrig haft en badboll på min MBA med C2D och 4 GB RAM.

Ursprungligen av Dalle:

Har du kollat så att din hårddisk inte är på väg att rasa? Jag har aldrig haft en badboll på min MBA med C2D och 4 GB RAM.

Nej hårddisken är ny och fin. Den gamla rasade dock. Jag har ofta badboll när jag öppnar en sida, t ex sydsvenskan.se, i Safari. Då har jag badboll i några sekunder medan sidan laddas in. Nu ska dock tilläggas att jag har en upptid på Safari på några månader och en omstart av Safari kanske kan hjälpa.

Det är vita Macbooks de har, sådana datorer har sålts till skolor även efter att de slutat säljas till konsumenter.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2012-03-10 19:41

Jag är lärare på en skola där jag sett till att mina elever fått MBP:s (i7,13"). Alla kör Lion. Alla maskiner installerades med 8 GB innan leverans, delvis för att eleverna ska kunna köra Photoshop, Dreamweaver och ett par webbläaser parallellt, dels för att de ska kunna köra Visual Studio i Win genom Fusion. Funkar utmärkt! Som alla tidigare sagt: Mer minne är nyckeln! Och OM det ska köras Win också, så ska så klart nåt antivirusprogram installeras (borde ju rimligtvis den IT-ansvariga på skolan både kräva och fixa i ordning, om inte annat).

Ursprungligen av tomcat:

Jag är lärare på en skola där jag sett till att mina elever fått MBP:s (i7,13"). Alla kör Lion. Alla maskiner installerades med 8 GB innan leverans, delvis för att eleverna ska kunna köra Photoshop, Dreamweaver och ett par webbläaser parallellt, dels för att de ska kunna köra Visual Studio i Win genom Fusion. Funkar utmärkt! Som alla tidigare sagt: Mer minne är nyckeln! Och OM det ska köras Win också, så ska så klart nåt antivirusprogram installeras (borde ju rimligtvis den IT-ansvariga på skolan både kräva och fixa i ordning, om inte annat).

Om Windows skall köras kan man i de flesta fall spara en kopia av Volymen ("Hårddisken") som en en fil någonstans.
Vid pajj av Windows så laddar man in hårddiskvolymen på nytt.....

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-03-17 09:20

Det är bara att beklaga, så går det när man inte kravspecar ordentligt innan man handlar.

Det är bara förklara för dina kollegor (och chefer) att arbetsverktygen de köpt in inte är dugliga för de uppgifter som de är tänkta för.
Som sagt, oavsett märke på datorn och OS så är 2 GB RAM för lite för att vara dugligt i dagens läge, om man inte kör OS och programvaror som är ca 4 år gamla och därmed mer "anpassade" för den mängden minne.

Jag har en 2008 unibody Macbook (pre-pro). Jag kör senaste OS. Badbollen härjade fritt. Särskilt drygt för mig som då och då använder Final Cut, iMovie och Photoshop. Extremt frustrerande. Bytte ut mina 2 GB till 8 GB för 400 kr och problemen är numera ett minne blott. Sjukt stor skillnad vad gäller Final Cut.

1
Bevaka tråden