Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bilproblem Hyundai Santa Fe 2.0 Diesel Aut 2005

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2012-05-25 20:08

Har följande symptom;
1 vid stillastående, varvar max 3.000 varv
2 kör jag iväg med läge D och fullgas så växlar den inte upp till nästa växel
3 sänker jag gasen något, då växlar den. Alt. om jag växlar den manuellt
4 det tar tid att komma upp i 70km/h
5 kör jag i t. ex. 40km/h och trampar plattan i mattan, så växlar den ner men det blir ingen acceleration

Är det någon som har en lösning så tackar jag ödmjukast.

Yes!!

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-05-25 20:41

Customer: Hi, i have windows 95.
Support: Ok
Customer: I have a problem.
Support: Yes, you have already told me that.

Förlåt mig. Vi är ändå i loungen?

Mina grannar har en 03:a och de gnäller över liknande problem. Mina svärföräldrar har haft en.. 05:a trooor jag, och den hade ibland - inte alltid - "problem med växlingen". Kanske samma som du beskriver, vet/minns ej.

Detta var inte det svar du ville ha, men det kan tyda på att fler råkat ut för det och därefter löst det.

Jag håller tummarna för att det ska lösa sig.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-05-25 20:45

Tack, din filur
Någon måste ju ha löst det.
Verkstaden pluggade in Analysdatorn (windows?) visade ingen felkod.

  • Medlem
  • 2012-05-25 21:25

Utan att vara expert på området låter det som att det är något strul med momentomvandlaren. MEN, jag är absolut ingen expert!

  • Medlem
  • International user
  • 2012-05-25 22:47

Vad gör momentomvandlaren??

Ursprungligen av Yes:

Vad gör momentomvandlaren??

Momentomvandlaren på en automatväxlad bil är motsvarigheten till kopplingen på en manuellt växlad.

Momentomvandlare - Wikipedia

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-05-25 21:37

Måste ju finnas en bilmekaniker här på forumet, detta är ju 99mac

Önskar jag kunde hjälpa till, men den där omvandlaren som Dalle nämner kan mycket väl vara den krånglande länken, tyvärr så mycket elektronik i moderna bilar, hopplöst med hemma fix ideer.

Vet att jag bytte den i min gamla Volvo V70 automat en gång i tiden och det gjorde susen, hade nästa samma fel symtom som du. Volvo hade byggt in för klena momentomvandlare från fabrik helt enkelt. Men du har ett annat bilmärke förstås.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2012-05-25 22:50

Har det bytts olja i automaten än?

  • Medlem
  • 2012-05-26 10:23
Ursprungligen av MacJake:

Har det bytts olja i automaten än?

Kika hur oljan ser ut. Den ska vara röd och klar i färgen och absolut inte lukta bränt. Hur uppförde sig lådan innan detta problem uppstod, växlade den mjukt och fint, tvekade den eller högg den i växlarna? Hur känns det när du växlar "manuellt", inga ryck då?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-05-26 12:36
Ursprungligen av Dalle:

Kika hur oljan ser ut. Den ska vara röd och klar i färgen och absolut inte lukta bränt. Hur uppförde sig lådan innan detta problem uppstod, växlade den mjukt och fint, tvekade den eller högg den i växlarna? Hur känns det när du växlar "manuellt", inga ryck då?

Vill nog påstå att oljan går lite mer mot brunt än klar röd.
Gjorde stora 12.000mila. Men sen har den rullat 5.000 till

  • Medlem
  • International user
  • 2012-05-26 11:40

Ska kolla oljan.
Lugnt och fina växlingar. Inga problem.
Problemet har kommit och gått. Verkar stanna kvar nu

  • Medlem
  • 2012-05-26 12:53

Om du regelbundet lämnar in den på service har ju verkstaden koll på när oljan i automaten skall bytas. Så du behöver nog inte oroa dig.
Har du provat att ställa frågan på diverse bilforum?

  • Medlem
  • Skövde
  • 2012-05-26 15:11
Ursprungligen av Dalle:

Om du regelbundet lämnar in den på service har ju verkstaden koll på när oljan i automaten skall bytas. Så du behöver nog inte oroa dig.

Tyvärr finns det ett antal biltillverkare som anger att oljan är "filled for life" och därmed ingår inte oljebytet i a-lådan. 17.000 mil är mycket långt. Föreslår en sk flush av lådan, dock i andra hand.

I första hand: Har du fått felkoder kollade på verkstaden?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-05-26 15:19

Inga felkoder. Tyvärr!

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-05-27 16:51

Tja, om du med neutralen i inte kan varva mer än 3000rpm så är det ju inte växellådan som är boven i dramat. Din bil är troligen lite för gammal för att ha partikelfilter, så min gissning är trasigt avgassystem. Inte "trasigt, läcker och låter illa" utan "sönderrostat och tilltäppt inuti". Att du inte kan varva motorn hela vägen till varvstoppet (som borde ligga strax över rödmarkeringen, 4500-5000rpm på en modern diesel) tyder på att det är stopp i avgassystemet alternativt att den inte får så mycket bränsle som den skall, vilket i så fall tyder på igensatt bränslefilter eller mycket annat. Om den inte får tillräckligt med bränsle så borde den tända motorlampan och felkod sättas, men eftersom den inte gör det så låter avgasteorin mer trolig.
Jag hade samma fel på en bil jag hade för några år sen; den hade 230hk när den var frisk men bakre dämparen rostade sönder inuti och täppte igen, då kändes det som jag hade typ 100hk, max. Inget annat märktes på bilen och det blev inga felkoder, men all effekt var borta. Om så är fallet med din bil så kan det förklara varför den inte vill växla när du gasar på; den väntar nämligen på att motorn skall komma upp till ett högre varv innan nästa växel läggs i, och när du då släpper gasen så växlar den eftersom då belastningen sjunker och nästa växel blir ett bättre val.
Tyvärr är det inte helt enkelt att konstatera ett igentäppt avgassystem, för det är svårt att bedöma avgasmängden ur ett så pass stort rör (när man står där utan belastning och bara skall varva). Om du är någorlunda händig kan du ju krypa under bilen och lossa avgassystemet så långt fram du kan, hänga upp det i karossen och provkör. Går den som den skall då så har du ju hittat felet! Tänk bara på att lossa efter katalysatorn, inte före, men det borde vara svårt att lossa innan (det skall helst vara utan skarvar fram till katten).
Lycka till!

  • Medlem
  • International user
  • 2012-05-27 18:15

Märkesverkstaden tyckte att jag skulle byta Egr-ventilen.

Bollman, jag har begränsade meckresurser men tackar dig för att du tog dig tid att skriva så utförligt. Tar med mig den infon och testar.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-05-27 19:02

Japp, EGR-ventilen kan också spöka, men då borde motorlampan tändas, men det är klart, man vet aldrig.
Om du kollar lite på nätet så finns det en del om EGR på Santa Fe och det verkar inte helt omöjligt att felsöka den själv. Det är inte raketforskning, så det borde vara ganska lätt att se om den är ok. Dessutom talar de om att det skall lukta väldigt mycket avgaser om bilen när man startar den när EGRen är kass, samt att den skall bli väldigt svårstartad, men det var väl inte din?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-05-28 07:06

Den är extremt lättstartad skulle jag vilja påstå.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2012-05-28 12:55

Om det är EGR-ventilen (har en Mitsuubishi L200 själv där det var problem med kontrollenheten) så är det som bollman säger att det skall ryka och lukta väldigt illa om avgaserna. Samt den blir, i mitt fall då ventilen inte stängde rätt, kraftlös. Även motorlampan bör lysa för att indikera att något är fel.
Det kan ju ev vara kontrollenheten till EGR-ventilen som är boven här med. På min bil var det bara att ta bort ett vakumrör kopplat till den för att deaktivera ventilen och då blev det genast skillnad. Det kanske går att göra på din bil med?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-05-28 18:21
Ursprungligen av Yes:

Har följande symptom;
1 vid stillastående, varvar max 3.000 varv
2 kör jag iväg med läge D och fullgas så växlar den inte upp till nästa växel
3 sänker jag gasen något, då växlar den. Alt. om jag växlar den manuellt
4 det tar tid att komma upp i 70km/h
5 kör jag i t. ex. 40km/h och trampar plattan i mattan, så växlar den ner men det blir ingen acceleration

Är det någon som har en lösning så tackar jag ödmjukast.

Yes!!

Tillägg!
Felet har under ca ett års tid kommit och gått ca. 4-5 gånger. Korta perioder. En kvart eller en halvtimme ca. Numera är det permanent.

Har idag;
bytt bränslefilter
rengjort luftfiltret
tagit isär och rengjort EGR-ventilen
lossat avgasröret efter grenröret
INGEN SKILLNAD!!

Kan det finnas någon vaccumstyrning som spökar?
Eller säkring/relä?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-05-28 23:16
Ursprungligen av Yes:

Tillägg!
Felet har under ca ett års tid kommit och gått ca. 4-5 gånger. Korta perioder. En kvart eller en halvtimme ca. Numera är det permanent.

Har idag;
bytt bränslefilter
rengjort luftfiltret
tagit isär och rengjort EGR-ventilen
lossat avgasröret efter grenröret
INGEN SKILLNAD!!

Kan det finnas någon vaccumstyrning som spökar?
Eller säkring/relä?

Bara för att vara säker; du lossade avgasröret var? Inte före turbon väl?
Om du gjorde det, passade du på att kolla att turbon var hel och fin? För om den inte snurrar som den skall, ja, då blir det inte heller mycket kraft kvar i spisen.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-05-28 23:26
Ursprungligen av bollman:

Bara för att vara säker; du lossade avgasröret var? Inte före turbon väl?
Om du gjorde det, passade du på att kolla att turbon var hel och fin? För om den inte snurrar som den skall, ja, då blir det inte heller mycket kraft kvar i spisen.

Nej, det tror jag inte
Lossade i motorrummet, skarven före katten. En lodrät skarv

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-05-28 21:23

Hmm, jag tycker mig minnas att det finns ett felsäkert läge som styrdatorerna i nya bilar intar vid vissa givarfel, men det borde synas när verkstaden kör sina diagnostikverktyg.
Det felsäkra läget brukar betyda att bilen hastighet och kraft begränsas.

my 2 cents

  • Medlem
  • International user
  • 2012-05-28 21:26

Diagnosverktygen visade inga felkoder. Tyvärr!

Om det är nåt elektronikproblem. Har du testat att koppla ur batteriet en halvtimma ?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-05-28 21:37
Ursprungligen av lilledanne:

Om det är nåt elektronikproblem. Har du testat att koppla ur batteriet en halvtimma ?

Nej, hjälper det?

  • Medlem
  • 2012-05-28 21:43
Ursprungligen av Yes:

Nej, hjälper det?

Kan hjälpa om det skulle vara problem med databoxen.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-05-28 21:47

Ok, ska be dom testa i morgon. Tack!

Hade liknande problem på en Huyndai Sonata men bensin/automat. Krånglade till och från med växlingen. När besiktningen kom - fanns ingen katalysator kvar i bilen - ingen. Helskumt. Den hade blivit utblåst..... Besiktigades året innan utan problem. Förutom urusla värden så trasslade automaten som sagt. Gick dock hyfsat i övrigt.
Efter verkstadsbesök med nytt avgassystem och katalysator fungerade växlingen och "draget" perfekt igen. Verkstaden trodde det varit problemet. 8000 kronor fattigare - men bilen fungerade som den skulle efter det. Hade å andra sidan inget val i det läget. Ombesiktningen gick också perfekt naturligtvis.
Har den inte kvar sedan några år tillbaka. Problemet kan vara liknande i detta fall.Något med avgassystemet / givaren.
Hyundai har jag dock fortfarande. Inne på min 5:e. så jag gillar märket i alla fall. "Mycket bil för pengarna".

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-05-29 09:56

Såg du till turbosnurran? Lämpligen lossade du efter den. Om det var lätt kan det löna sig att lossa igen och känna på turbons vingar ifall de snurar som de skall, annars är den kaputt (men det brukar visa sig på annat sätt).
Annars är det väl kvar att kontrollera bränslemängd.
Eller, det är väl turbo på bilen? Något annat är ju rätt ovanligt numera när det gäller dieslar.
En turbo har en så kallad "wastegate" som är en ventil inne i turbon som reglerar turbons varvtal genom att låta avgaser passera förbi utan att påverka turbon. Denna ventil är en metallklaff som påverkas av en liten tryckklocka. Om tryckklockan inte öppnar så laddar turbon för mycket, men jag har sett bilar där wastegateklaffen fastnat i öppet läge och då snurrar inte turbon upp i varv och således blir det ingen fart i motorn.
Så här bör det se ut:
http://www.scoobypedia.co.uk/uploads/Knowledge/wg_arm_350.jpg
Det skall gå att röra på armen ut från klockan, inte lätt, men det skall gå, och man skall se att armen till vänster i bild rör sig.
Kolla om du kan se detta på din!
Om du kan lossa precis efter turbon så kan man se klaffen om det är så att du är osäker på om den stänger eller inte.
Det _kan_ också vara så jäkligt att godset är sprucket och att då avgaserna smiter förbi utan att påverka, men så illa hoppas vi inte att det är!

Bevaka tråden