Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lös backupdisk blinkar och vägrar starta

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2012-05-24 17:51

Hej!
Jag har ett gigantiskt problem.
För något år sedan köpte jag en MacBook Pro.
På Koneo där jag köpte datorn bytte dom ut disken till en större.
Den gamla disken sattes i ett Hårddiskkabinett och den har jag sedan dess använt som en lös backuphårddisk.

När jag kopplar disken till datorn klickar den bara och lampan på kabinettet blinkar.
Ingen symbol dyker upp på mitt skrivbord. Den verkar helt enkelt ha hängt sig.

Disken är full med bilder och dokument som jag behöver.
Vad ska jag göra? Hur når man disken via datorn?
Kan man starta om den lösa disken på något sätt?

Kan någon hjälpa mig med några tips vore jag mycket tacksam.

/stefan

Hårddisken din har med all säkerhet gett upp. Klickandet du hör är från diskens läsgafflar. Hårddiskar är förbrukningsvaror som ofta inte håller mer än några år. Speciellt i portabel utrustning där driftsmiljön är extra tuff.

Möjligheten att få igång den är nog inte så stor. Men; nätet är fullt av diverse remedies - allt från att kasta disken i stengolvet till att frysa ner i frysboxen och sen långsam tina upp. Tanken är väl att en mekanisk/termisk chock ska lossa på kärvande lager etc. Själv har jag en gång i världen lyckats chocka igång en HD genom att argt kasta den i golvet :"> Den startade sen och jag lyckades rädda en del. Men det var nog mest tur. OM du vill pröva detta - som sista utväg - så tänk på att du bara har en chans i det fallet. Börjar disken snurra så rädda det som räddas kan- fort som bara den. På egen risk- som sagt.

Lycka till.

  • Medlem
  • Älvsjö
  • 2012-05-24 19:53

Lös backupdisk blinkar och vägrar starta

Prova att sätta den i ett annat kabinett/docka inklusive annan extern strömadapter för att utesluta andra fel än på själva hårddisken.

Om det inte funkar så kan den nog ha gett upp. Om du inte har backup och det är jätteviktiga grejer så ska man verkligen veta vad man håller på med när man försöker rädda dokumenten. Annars är risken stor att man förvärrar skadan

Kostar ca en tiotusenlapp att lämna det till proffsen.

Agree, men tanken på att controllern i en diskdocka skulle ge upp före en disk som tidigare har suttit i en begagnad laptop känns "far fetch".

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-05-24 21:43

Är det möjligen ett separat matningsdon på diskkabinettet?
Ingen risk isåfall att det pajat?

hej på er.
Jag har också problem med min Mac, den äter hårddiskar till Time Machine.
Nu är det den 4:e hårddisken som tappar kontakten med datorn, poppar inte alls upp i vare sig finder eller skivverktyg.
De som tidigare havererat har varit både firewire och USB diskar, Iomegan som var först kunde inte ens iomega få något ur.
Fick en ny som la av. sedan köptes en USB disk som la av för ett tag sedan, ingen kontakt alls med den heller. Macverkstan kunde inte få kontakt med disken heller. Diskarna har varit på 1Tb

Nu tröttnades det lite så en väl inkörd seagate disk på 320Gb från en skrotad PC stoppades in i en USB docka.
På en Linuxmaskin så kollades och raderades disken, formaterades från Maccen och den tuggade i sig allt som ska backas.
Gick några dagar sedan poppar det upp på skärmen att en USB enhet kopplades ifrån på fel sätt, diskens USB hade lagt av.
Disken får vila kopplades in igen sedan gjordes en backning på det som ändrats sedan sist, efter 5 minuter så lägger den av för gott verkar det som.

Ingen kontakt via USB för 4:e gången.

Däremot så ligger det en USB disk någonstans bakom datorn och där har den legat sedan juni 2007 och den har aldrig tappat kontakten med datorn. Jag törs inte lägga backningen på den efter allt som hänt med övriga diskar.

Det verkar ju inte vara ett Mac fel utan mera iomega och seagate som inte vill leva längre, eller så kör Maccen skiten ur diskarna. Det är inte hopplöst stora datamängder jag har heller, 50 Gb var sista kompletta backningen.

Ska jag skaffa ytterligare en disk? Finns det något som bara stånkar och går, nu är det nästan ingen begränsning på priset det bara måste fungera.

Protte

  • Medlem
  • Älvsjö
  • 2012-05-31 10:19

Till prototypen:

Låter väldigt märkligt tycker jag. Hur lång levnadslängd har du per disk ungefär?

Min första misstanke skulle vara ström/spänningsmatning snarare än TimeMachine-programvaran. Att din USB levererar felaktig spänning/ström eller om det är extern matning att ditt vägguttag levererar fel eller oren spänning. Eller de externa omvandlarna till diskarna, men det antar jag har varit flera olika så det är ju osannolikt. Kanske kör du dator och externa diskar på olika faser. Speciellt om du då kör ojordat kan det skapa en del krypströmmar som känslig elektronik kanske kan skadas av.

Senast redigerat 2012-05-31 11:24

Jag skulle skaffat en FW-disk, med extern matning. Jag har en iomega minimax som har gått som backupdisk (bl.a. under några år). Inga problem såhär långt.

Spänningen är helt OK, 3 st överspänningsskydd på vägen in till kontoret.
Vi har ett väldig stadigt och bra elnät, bara villor, ingen industri.
Körs på samma fas.
Jordat, dock är nätadaptern inte jordad (dubbelisolerad)
DC adaptern ger 12 - 12,2 volt, nästan inget rippel på spänningen.

Första disken en iomega var en FW
De andra har varit USB.

Jag har tagit bort lådan så den ligger "naken" på en hylla och den har gått i 2 dagar nu.
Temperatur på disken är 35-40 grader utan skal så det kan vara värmen som gör att den inte vill.

Protte

  • Medlem
  • Älvsjö
  • 2012-06-01 12:38
Ursprungligen av prototypen:

Spänningen är helt OK [...]

Ett mysterium, hur är det med den fysiska hanteringen i övrigt då?

Städerska som kommer in och dänger ner disken i bordet när hon dammat klart? Ligger och skramlar på cykel till och från off-site backup-plats?

Alla diskar har legat still på en hylla bakom datorn från det de har installerats.
Ingen är tappad.
Det enda de har varit utsatta för är transporten från Långtbortistan och hem till mig.
Städa gör jag en gång om året vare det behövs eller inte.

Tyvärr så ligger backdisken alltid bakom datorn så brinner det så tappar jag all data.
Kanske borde köra med en NAS som placeras i boningshuset.

De tre första har inte ens Mac servicen lyckats få igång.
iomegan skickades till iomega sverige (typ) men den var död

Den sista har ju vaknat ur dvalan när jag tog bort lådan så den får väl stånka på ett tag.
Det är USB kontrollern som är varmast (40°) och disken 35°.

Protte

  • Medlem
  • Älvsjö
  • 2012-06-01 13:58
Ursprungligen av prototypen:

Tyvärr så ligger backdisken alltid bakom datorn så brinner det så tappar jag all data.
Kanske borde köra med en NAS som placeras i boningshuset.

Inbrott och brand är inte helt osannolika scenario. Om du tappar all data, skulle du kunna hantera det?

Snabbaste, billigaste, smidigaste är en internettjänst. Tar 10 minuter att fixa och till en kostnad av en halv pizza i månaden. Rekommenderar Online Data Backup - Offsite, Onsite, & Cloud - CrashPlan Backup Software (omfattande) eller Easiest Online Backup Service - Backblaze (enkel, inga inställningar typ).

När det gäller ursprungliga frågeställningen, har jag ingen aning faktiskt. Men kör en NAS där då, eller Time Capsule om det bara är för Time Machine backup.

Släppa ut mitt data på nätet, nja..
Protte

Går det köra timemachine mot en NAS, ursäkta en dum fråga från en hårdvarumänniska.

protte

  • Medlem
  • Älvsjö
  • 2012-06-01 14:01
Ursprungligen av prototypen:

Går det köra timemachine mot en NAS, ursäkta en dum fråga från en hårdvarumänniska.

Nja,

Time Capsule absolut

En del andra NAS:ar stödjer det, men det gör officiellt inte Apple. Det var exempelvis mycket strul från 10.6 till 10.7 då protokollen skärptes och just TM mot vissa NAS:ar slutade fungera.

1
Bevaka tråden