Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Söker erfarenheter av Tonerhuset

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon som har handlat hos Tonerhuset?

Man blir ju lite misstänksam när det är ungefär halva priset jämfört med andra toner-försäljare.

Är det verkligen original-toner, som de påstår? Eller får man något pirat-skit?

Är det strul med leverans, betalning, osv?

Prisexempel till min HP-skrivare (CP1525N), pris för alla fyra tonerkassetterna:
- hos de flesta försäljarna verkar det ligga på ca 2200-2400 (men det finns några som är ända uppe på 2800-2900)
- hos Tonerhuset kostar det 1.240 kr

Vad är haken?

Senast redigerat 2012-05-14 11:23

Omdömena på Prisjakt är ju inte så positiva precis...

Tonerhuset - Omdmen, statistik och information

Hos Pricerunner ser det väl aningen bättre ut, men väldigt blandat.

http://www.pricerunner.se/ri/33298/Tonerhuset

Skulle aldrig köpa från ett "företag" med sån bristande hemsida (för att inte tala om ful).
Feedbacken från Prisjakt räcker också för att hålla sig därifrån.

Jag skickade följande mail:
"Ni skriver att det är "HP miljötoner", och ni använder HPs artikelnummer (t.ex CE320A).
Men är det verkligen original-toner? Era priser indikerar att det är något annat."

Och fick det här svaret:
"Hej
Ring gärna oss på 0766 11 95 00 så svarar vi på era frågor
Mvh Tonerhuset"

De kan inte ens svara ett enkelt ja eller nej, och då är det ju ganska självklart att de vill dölja att det handlar om icke-original-toner.

Men jag vill ha original, så det blir inget köp där.

Och skulle man vilja ha icke-original så kan man nog köpa lika billigt på andra ställen.

Senast redigerat 2012-05-14 12:17

Jag svarade:
"Vad är detta för trams? Varför måste jag ringa? Ni behöver ju bara svara ja eller nej, om er CE320A är original eller inte.
Om ni ändå svarar på mejlet, varför kan ni då inte svara på frågan också?
Men eftersom ni inte vill svara på frågan, så antar jag att det är icke-original-toner. Och då blir det inget köp från min sida."

Och fick då följande goddag-yxskaft-svar:
"Hej
Det står att det är miljötoners på hemsidan. Lycka till med köpet
Mvh Tonerhuset "

Senast redigerat 2012-05-14 12:18
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-05-14 11:46

Varför ens ha en mailadress när de inte svarar på frågor?

Miljötoner = återfyllda kassetter, ej original-toner.

Så trots att det står "HP miljötoner", och trots att de använder original-beteckningen (CE320A), så ska alla ändå automatiskt förstå att ordet "miljö" indikerar "icke-original".

Och eftersom alla tydligen ska begripa det, så tyckte de tydligen att min fråga redan var besvarad, och därav goddag-yxskaft-svaren.

Senast redigerat 2013-02-19 14:37

Är det miljötoner så säljer dom väl detta, Miljtoner.se
Jag tror att original-prylar är bäst i detta fall.

Med den sidan känns det som man kommer till någon 12-årings källare

Kan rekomendera 112Ink billiga blckpatroner istället

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Kan rekomendera 112Ink billiga blckpatroner istället

Tack för tipset, men det var faktiskt den dyraste hittills (3062 kr).

Den billigaste jag har hittat hittills är NordicInk, 2329 kr.

Andra exempel är:
Tonerlagret, 2370 kr
Gullbergs, 2518 kr
Megashop, 2540 kr
Laserproffsen, 2584 kr
InkClub, 2814 kr
Tonerproffsen, 2843 kr

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Tack för tipset, men det var faktiskt den dyraste hittills (3062 kr).

Den billigaste jag har hittat hittills är NordicInk, 2329 kr.

Andra exempel är:
Tonerlagret, 2370 kr
Gullbergs, 2518 kr
Megashop, 2540 kr
Laserproffsen, 2584 kr
InkClub, 2814 kr
Tonerproffsen, 2843 kr

...du får en "bonus" du kan använda vid nästa köp på 112ink

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-05-14 15:58

Postbox i Malmö, med 08-telefonnummer? Vad har jag missat?

Hemsidan inger viss retrokänsla, men vem köper toner av någon som benämner CMYK som blå,gul,röd,svart?

Org.nr. saknas på sidan men finns online på: Tonerhuset AB - 121.nu

Uppföljning:

Det blev en beställning hos Nordic Ink, där jag har handlat tidigare.

Jag har inte hittat någon annan som är billigare på original-toner.

Dags igen att köpa toner till min skrivare, och varje gång blir jag väldigt konfunderad över de märkliga prissättningarna och de stora prisskillnaderna.

Mitt produktexempel:
- CE320A, svart original-toner till HP 1525.
- CE320AD, dubbelpack av samma toner.

Några prisexempel:
- nordicink.se: 560 respektive 1288 kr. Bra pris på enkel, men 2-pack är 15% dyrare än att köpa två enkla.
- megashop.se: 559 kr. Bra pris på enkel, men dyr frakt. (Har inget 2-pack)
- tonerlagret.se: 574 kr respektive 1334 kr. Bra pris på enkel, men 2-pack är 16% dyrare än att köpa två enkla.
- shopping4net.se: 599 kr. 7% dyrare än billigaste alternativet. (Har inget 2-pack)
- eko-print.se: 669 kr, 19% dyrare än billigaste alternativet. (Har inget 2-pack)
- itea.se: 712 kr respektive 1525 kr. 27% dyrare än billigaste alternativet. 2-pack är 7% dyrare än att köpa två enkla.
- inkclub.com: 717 kr, 28% dyrare än billigaste alternativet. (Har inget 2-pack)
- inky.se: 734 kr, 31% dyrare än billigaste alternativet. (Har inget 2-pack)
- staples.se: 749 kr, 34% dyrare än billigaste alternativet. (Har inget 2-pack)
- tonerproffsen.se: 757 respektive 1399 kr. Där lönar det sig iallafall att köpa 2-pack. Men priset för en enkel är 35% dyrare än billigaste alternativet.
- 112ink.se: 771 kr, 38% dyrare än billigaste alternativet. (Har inget 2-pack)
- gullbergs.se: 849 kr, 52% dyrare än billigaste alternativet. (Har inget 2-pack)

Skrämmande att det kan skilja över 50% mellan återförsäljarna - på normalpris (dvs inga extrapriser eller kampanjer) på exakt samma produkt?

Och hur kan en butik vara så korkade så att de sätter högre pris på ett 2-pack än 2 enkla?

Mitt val:
Om man räknar in frakten så är det i stort sett dött lopp mellan Nordicink och Shopping4net. Så jag fortsätter nog att handla av Nordicink där jag har handlat de senaste gångerna. Men jag köper inte 2-pack.

PS. Och Tonerhuset, som var grunden till trådens ursprungsfråga använder fortfarande original-beteckningen "CE320A", trots att det alltså är icke-original-toner de säljer. De litar alltså fortfarande helhjärtat på att ordet "miljö" får alla att förstå att det inte är original. Så jäkla fult.

Senast redigerat 2013-02-19 14:41
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-02-20 14:38

Jag gissar att försäljningen av single pack är så mycket vanligare än 2-pack, vilket får ner dess pris. Säg att det säljs 95% singlepack, då blir 2-pack dyrare pga sin lilla omsättning. Men jag håller med att det är korkat. Borde vara billigare och enklare att sälja två singel pack och få rabatt?

NordicInc har jag pratat med i telefon, trevligt bemötande utan något strul. Hoppas de överlever på sina (säkerligen) små marginaler.

Istället för att jämföra med billigaste alternativet som index (vilket iofs är mest intressant för dig som köpare) så kunde man jämföra hur företagen skiljer sig från medelpriset.

1
Bevaka tråden