Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Utrymme borta?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-19 09:57

Kör Mac OS X 10.7.2 och Filevault 2.
Har en 200GB disk där 175GB är till Mac OS X. Omni Disk sweeper säger att jag har 99GB fullt, Finderns Visa Info säger att jag använder 172GB vilket också visar sig i Finder fönster.
Man brukar ju alltid hitta filer som har svällt genom tex det program jag nämner ovan. Därför undrar jag om det är Filevault 2 som spökar. Frågar innan jag avkrypterar, tar sådan tid.
Vet att det finns trådar om detta men vad jag vet inte exakt om detta. Någon?

Google säger att det är FileVault's fel.

Provat hdiutil enligt Recover free drive space when using FileVault - Mac OS X Hints ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-19 11:42
Ursprungligen av keptang:

Google säger att det är FileVault's fel.

Provat hdiutil enligt Recover free drive space when using FileVault - Mac OS X Hints ?

Tack men nog gäller det där FV1.

Har du uppgraderat till Lion och kört FileVault innan?

FileVault 2 använder inte .sparsebundle, den kan ligga kvar och ta upp onödigt utrymme.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-20 08:36
Ursprungligen av keptang:

Har du uppgraderat till Lion och kört FileVault innan?

FileVault 2 använder inte .sparsebundle, den kan ligga kvar och ta upp onödigt utrymme.

Nope. Jag avkrypterade och krypterade tillbaka. Nu funkar det igen. Tack för ansträngningen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-24 08:45

Ok, nu har jag en dataklump på 60GB som jag inte hittar i OmniDiskSweeper men i DaisyDisk men kan inte ta bort och vet inte vad den är. Visar jag alla filer så är MobileBackups 176GB vilket är konstigt då sedan Hårddisken är 150GB. Disken totalt är 200GB. Jag har tagit en backup så det ska inte vara lokala backupversioner.

Tillägg: Ok, sökte på MobileBackups och fick upp ett kommando jag matade in i Terminalen. sudo tmutil disablelocal
Vi får se om det hjälper.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-24 19:57

Löste det enkelt nog genom att köra Diskwarrior på datorn. Skivverktyg kan också ha fungerat men jag körde Diskwarrior direkt.

1
Bevaka tråden