Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Store öppnar på NK i Stockholm

Tråden skapades och har fått 116 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-22 10:32

Undra om NK-nyckeln kommer fungera där. Det vore toppen! Dock osannolikt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-05-22 10:58
Citat:

Utöver denna butik talas det även om att fler försäljningsställen är på gång i Malmö och Göteborg

Malmö är redan spikad.

Möjligtvis kan göteborg få en butik framöver men det är inget som är på G nu.

Citat:

nu bekräftar anställda att den nya butiken kommer att hamna i den fashionabla gallerian NK

Som anställd så vet jag ingenting. Mer än att jag har fått jobbet då.
VAR jag faktiskt ska jobba (alltså läget) har jag ingen aning om.

NK är ju i.o.f.s. en galleria idag - NK kränger (nästan) ingenting numera utan hyr bara ut space - men det blir nog ingen spektakulär AppleStore där...om dom inte hyr centrala trappan så klart :-D. I övrigt så är det vanliga affärslokaler, (relativt) lågt i tak och inga fönster. Dom kan inte göra speciellt mycket heller - det är k-märkt.
Vem skriver dessa rykten som kallas för "artiklar"? Är det rena påhitt eller finns det källor?

Ursprungligen av Zimmerman:

NK är ju i.o.f.s. en galleria idag - NK kränger (nästan) ingenting numera utan hyr bara ut space - men det blir nog ingen spektakulär AppleStore där...om dom inte hyr centrala trappan så klart :-D. I övrigt så är det vanliga affärslokaler, (relativt) lågt i tak och inga fönster. Dom kan inte göra speciellt mycket heller - det är k-märkt.
Vem skriver dessa rykten som kallas för "artiklar"? Är det rena påhitt eller finns det källor?

Det märks väl om det är sant eller inte.

Nej, du har missat hela iden med nyheten: man ska veta FÖRE det officiellt finns/är/blir. En stor del av jornalistiken baseras på detta :-).

Ursprungligen av Andreas D:

Det märks väl om det är sant eller inte.

Ursprungligen av Zimmerman:

Nej, du har missat hela iden med nyheten: man ska veta FÖRE det officiellt finns/är/blir. En stor del av jornalistiken baseras på detta :-).

Det är väl det som framgår av artikeln, eller vad menar du?

Ursprungligen av Zimmerman:

Nej, du har missat hela iden med nyheten: man ska veta FÖRE det officiellt finns/är/blir. En stor del av jornalistiken baseras på detta :-).

Det är väl det som händer här?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-05-22 13:00

Jag undrar hur många Apple-intresserade människor som smyger runt i NK idag gåendes utan mål…?

Länge sen jag var där, men förra gången hade de CD/DVD högst upp, i takvåningen. Var om jag minns det rätt en ganska spektakulär lokal? Men där kanske är annat numera.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-05-22 14:39

Så mycket för den där profilstoren på Hamngatan...

  • Medlem
  • Nacka
  • 2012-05-22 14:57

Ska bli spännande att se vad de hittar på! Jag hoppas det blir lika bombastiskt som Apples andra flaggskeppsbutiker!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-05-22 15:27
Ursprungligen av Arvid:

Ska bli spännande att se vad de hittar på! Jag hoppas det blir lika bombastiskt som Apples andra flaggskeppsbutiker!

Butiken i sthlm blir ingen flaggskeppsbutik, inte heller den i Malmö.

Ursprungligen av zinned:

Butiken i sthlm blir ingen flaggskeppsbutik, inte heller den i Malmö.

Kan bli så att det blir en vanlig "mall store" - ser ut som tex Apple Retail Store - Beverly Center

Har sett sådana på flera ställen i usa inne i köpcenter . Fortfarande en "äkta" apple-store dock.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-05-22 15:34
Ursprungligen av lilledanne:

Kan bli så att det blir en vanlig "mall store" - ser ut som tex Apple Retail Store - Beverly Center

Har sett sådana på flera ställen i usa inne i köpcenter . Fortfarande en "äkta" apple-store dock.

Absolut, men butikerna i sthlm och Malmö blir inga flaggskeppsbutiker.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-26 18:39
Ursprungligen av zinned:

Absolut, men butikerna i sthlm och Malmö blir inga flaggskeppsbutiker.

Förutom artikeln. Har du några övriga belägg på detta?

Ursprungligen av zinned:

Butiken i sthlm blir ingen flaggskeppsbutik, inte heller den i Malmö.

oj! det var nog många som trodde på en flaggskeppsbutik i MALMÖ

Ursprungligen av Jon Adolfsson:

oj! det var nog många som trodde på en flaggskeppsbutik i MALMÖ

Det var det nog ingen som trodde alls. Däremot var det flera Stockholmare som var mycket tydliga med att det inte skulle bli någon butik alls i Malmö.

Rackarns vad trevligt, då kan jag gå inomhus hela vägen hemifrån till Apple-butiken! Lyxigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-22 15:35

NK kändes lite otippat. De som jublar mest är väl övriga Macbutiker i centrala Sthlm. NK kommer locka dårar som mig, hade det blivit en flaggskeppsbutik hade den synts mer och lockat även vanligt folk.Nåja, jag ser fram emot Apples första egna butik

OM Apple inte smäller upp en extraordinär butik i Stockholm - en stad med högt skattat varumärke och runt klotet kopplad till positiva vibbs, smartness, good life, renhet, vackra människor, etc, etc (Stockholmshatet är givetvis en nationell företeelse - alla huvudstäder/huvudorter hatas av resten av landet) - Stockholm är coolt och hightech och skönhet för många runt klotet (som över huvud taget vet att det finns en stad som heter Stockholm alltså) - OM Apple inte smäller upp en riktigt classy bizniz i denna stad - en huvudstad och Skandinaviens nav - så beror det bara på En enda sak: dom har inte hittat objektet. Thats it. Inte ens Apple kan trolla; är inte den ultimata lokalen ledig/möjlig så är den inte ledig/möjlig.
Blir det en vanlig butik inne i NK så är det en tung kompromiss. Dom kan inte skjuta upp sina planer på butiker hur länge som helst - dom följer ett schema som säkert skrevs för typ 2 år sedan. Det har med budgetering etc att göra - man "måste" tillslut sätta igång - även om templet inte fanns till förfogande :-).
Så tror jag det ligger till. Sen...vad säger att det blir NK? En anonym "artikel" på 99? Is that all?
Jag säger att dom tar över Cafe Opera - det är lika "sant".

(jag som själv bor i Sthlm vet givetvis att stan inte alls är så cool som utlänningarna tror - dom i NY, London och Paris vet också att myterna inte stämmer om deras städer...så klart. Stockholm är en liten ankdamm, men obeskrivbart snygg stad på sommaren - t.o.m. dom som är födda och uppvuxna här går omkring och diggar skönheten på sommaren...turister i egen stad liksom...men det är ju bara några månader varje år...resten är en bister historia...Sverige är trots allt ett land vid polcirkeln - det kan egentligen aldrig bli coolt relaxy niceliving i en stad i detta land - det går bara inte - klimatet knäcker allt sådant)

Ursprungligen av Zimmerman:

Sen...vad säger att det blir NK? En anonym "artikel" på 99? Is that all?

Tycker det är jättebra att 99 publicerar, de kanske bara vill skydda sin källa. Vi får väl se om de har rätt!

Så - artikelskrivaren vet var det blir, men acreative här på 99 - som ska börja jobba i butiken - vet inget :-D.

Ursprungligen av Zimmerman:

Så - artikelskrivaren vet var det blir, men acreative här på 99 - som ska börja jobba i butiken - vet inget :-D.

Han skrev väl inget om vad han har blivit anställd som, kassapersonal informeras väl exempelvis inte i första ledet, och om de har blivit informerade alls så har de säkert fått skriva på sekretessavtal. Kanske inte helt värt att förlora jobbet över att posta det på ett allmänt forum då.

  • Medlem
  • Sandviken
  • 2012-05-22 18:05
Ursprungligen av Luftvargen:

Han skrev väl inget om vad han har blivit anställd som, kassapersonal informeras väl exempelvis inte i första ledet, och om de har blivit informerade alls så har de säkert fått skriva på sekretessavtal. Kanske inte helt värt att förlora jobbet över att posta det på ett allmänt forum då.

Kan bekräfta att man fick skriva på ett sekretessavtal, samt att det inte blir någon flaggskeppsbutik. Så dom som flikar in med dessa kommentarer kommer antagligen hålla sig tillbakadragna i diskussionen. Eller för dom som INTE gick vidare från första omgången
(ex. jag) fick inte veta nå mer intressant information.

Jag tror att den som skrev artikeln om NK är blåst :-D. Ännu en blåsning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-22 23:52

En vän till mig skrev så här nyligen när han fick höra nyheten:

''Tråkigt att de inte hittar på något spektakulärt.

Stockholm förtjänar det.

Inte p g a folkmängden som är liten utan för att det är Skandinavien... Stockholm... trendkänslig stad... där Apple bör märkas rejält tycker jag...

Vilket företag som helst kan öppna en butik på NK...

Även om de lyckas hitta en underbar yta där så är det och förblir... NK.

Även om Apple är ett av världens största varumärken idag så är NK större. Just där. Just här. I Stockholm. Vem som än flyttar in där får finna sig att man säger att man går till NK.

Det är som om Apple hade öppnat en butik i Harrolds i London.''

Jag håller med honom.

Jag tror Apples ambitioner var större än så men att deras
tidsplan gör det omöjligt att vänta längre...de känner sig tvungna
att öppna ganska nu. På sikt kanske de skapar en 'flaggskeppsbutik'
även i Stockholm, men som det verkar nu blir det bara en 'accent'
till NK (som då iof är 'världsberömt' i Stockholm och för alla tillresta
turister - som man säger - NK är NK).

Sedan får man ju inte glömma att NK numer är en sorts galleria.
Varuhuset är sedan länge insomnat och man kan inte längre jämföra
sig med t.ex. Harrods, Lafayette eller Macy's. Själen sitter visserligen
kvar i väggarna men innehållet är bara en skugga av sitt forna jag.

Håller med om att Stockholm, som den tilltagande trendstad det
faktiskt är i både Europa och världen, förtjänar en större satsning!
Dock, på amerikanskt manér, ser man bara kanske bara till det krassa
kundunderlaget och då är Stockholm/Sverige LITET.

Men mentalt är vi under tillväxt.
Något som Jobs skulle ha tagit fasta på.
Men han är tyvärr inte med oss längre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-23 22:36
Ursprungligen av acreative:

Rätta mig om jag har fel nu, men Apple HAR väl precis öppnat en butik i Harrods?
Eller?
Bilder här.

Stämmer bra det, men det är ju just också en 'shop-in-shop' och liknar mer en avdelning av varuhuset än en riktig fristående butik. Apple-avdelningar har vi ju redan i ElGiganten och MediaMarkt.

Hoppas fortfarande att det inte är sant med NK.

Det kanske är NK i Farsta Centrum som avses. Eller Tempo på Fridhemsplan.

Förstår inte riktigt lockelsen med en stor spektakulär Apple-butik i Sthlm. Eller överhuvudtaget. Visst, jag skulle nog kika in om jag hade vägarna förbi, som i Peking förra året. Men troligen inte mer en än gång. De erbjuder en telefon, en platta och en handfull datormodeller som jag redan vet det mesta om. Mjukvaran kan numera endast köpas online, och även hårdvaran har jag hittills köpt på nätet.

Eller har jag missat något?

Bevaka tråden