Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa vektorgrafikprogram för att ersätta AppleWorks?

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .

AppleWorks vektorgrafikdel är rätt bra, inom rimliga gränser. Jag har använt det till mycket, men nu är AppleWorks dött och begravet (speciellt med 10.7) och jag behöver någonting bättre. Redan tidigare har jag försökt gå över till lite kraftfullare program men jag är inte nöjd med vad jag hittat.

Det primära behovet är att köra spelkort och spelplaner, men även andra sorters vektorgrafik är intressant.

Jag har provat:

Vector Designer. Använt mycket. Kan rätt mycket. Långsamt, tydligt långsamt. Begränsad till en enda sida. Kan jobba med flera öppna dokument men har en del tråkiga buggar när man gör det. Importerar PDF bra, PICT riktigt dåligt.

Sketch: Kan jobba på stor yta men jag ser inte vad som hamnar på vilken sida. Rätt snofsigt penselverktyg. Hopplöst buggig undo, känns som en tidig betaversion på 1.2. Jag vet att 2.0 har kommit men 1.2 var så gräsligt dålig att jag inte vet om jag har förtroende för utvecklaren.

Graphic Design Studio: Fy katten. Buggade ur rätt illa, kändes inte som om det kunde så mycket. Svårt att veta vad man klickar på; kör med stora marginaler för vad som väljs.

Mina huvudkandidater just nu är:

Intaglio. Känns lite som gamla MacDraw. Lite plåttrigt. Bra stöd för flera sidor. Bra stödraster. Snabbare än VectorDesigner är den i alla fall.

EazyDraw: Har bara testat lite. Är inte säker på om den fixar flera sidor.

Och så har jag några som jag inte hunnit testa:

Artboard

Sketsa SVG Editor

Åsikter, erfarenheter? Har ni kört programmen, är de bra, till vad? Multipla sidor är ett krav, långsamhet ett stort minus. PDF-export (med konvertering till editerbart) starkt önskvärt, import av andra format som PICT mm (som vektorbild, inte nån hemsk bitmap) vore också bra. Det får kosta pengar men det finns ju gränser.

Jag misstänker att du av någon orsak inte vill ha Illustrator, men jag föreslår det ändå, om inte annat så du kan avfärda det.

  • Avstängd
  • 2012-05-22 14:25
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jag misstänker att du av någon orsak inte vill ha Illustrator, men jag föreslår det ändå, om inte annat så du kan avfärda det.

Själv funderat på det, men 9+ papp för något jag bara skulle använda sporadiskt känns just nu inte helt rätt.

Tittat lite på Omnigraffle, främst för deras objektföljand linjer... och artt det finns till både Mac och iPad/iPhone men ej bestämt mig än...

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jag misstänker att du av någon orsak inte vill ha Illustrator, men jag föreslår det ändå, om inte annat så du kan avfärda det.

Ett par tre skäl:

- Dyrt. Egentligen inget argument om det är bra.
- Jag använde det en del för många år sedan, i äldre versioner, och jag tyckte inte det var speciellt smidigt. På den tiden (kan ha ändrats) var det en sida i taget, väldigt Bézier-fokuserat, och saknade snap to grid. Det var helt enkelt ett dyrt, stort program som inte alls löste mina problem. På den tiden var FreeHand det bättre valet när man jobbade mycket med Bézierkurvor, och MacDraw var mycket smidigare när man skulle göra lite "kantigare saker" (rutor med text och sånt). Vissa saker var bäst i lilla AppleDraw. Illustrator löste helt enkelt inte mina problem, och jag måste anta att det fokuserar på samma kunder som då.
- Adobes licenshantering har rykte om sig att vara väldigt klumpig och otrygg för kunden.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Ett par tre skäl:

- Dyrt. Egentligen inget argument om det är bra.
- Jag använde det en del för många år sedan, i äldre versioner, och jag tyckte inte det var speciellt smidigt. På den tiden (kan ha ändrats) var det en sida i taget, väldigt Bézier-fokuserat, och saknade snap to grid. Det var helt enkelt ett dyrt, stort program som inte alls löste mina problem. På den tiden var FreeHand det bättre valet när man jobbade mycket med Bézierkurvor, och MacDraw var mycket smidigare när man skulle göra lite "kantigare saker" (rutor med text och sånt). Vissa saker var bäst i lilla AppleDraw. Illustrator löste helt enkelt inte mina problem, och jag måste anta att det fokuserar på samma kunder som då.
- Adobes licenshantering har rykte om sig att vara väldigt klumpig och otrygg för kunden.

Det måste varit en väldigt gammal version, för jag känner inte igen mig alls i de flesta av de där problemen (förutom priset som jag inte bryr mig om…). Jag ritar visserligen kanske lite mer illustrativt än du har tänkt dig och därmed inte så petnoga. Vet du vilket versionsnummer det hade? Adobe brukar lösa de flesta problem jag har haft med illustrator med nya versioner och tenderar att lägga till funktioner som jag gått och drömt om.
Det finns väl en gratis provversion som du kan testa om du vill ge det en ny chans?

Visserligen är Illustrator dyrt, men inte riktigt så dyrt. Adobe.se tar 5349:- exkl. moms

  • Avstängd
  • 2012-05-22 14:42
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Visserligen är Illustrator dyrt, men inte riktigt så dyrt. Adobe.se tar 5349:- exkl. moms

Ah sjutton, undras var jag fick 9k från... nu blev det ju rätt intressant också

  • Avstängd
  • 2012-05-22 14:47

Nja, 6617,40:- för billigaste varianten, dvs engelsk och nerladdningversion inkl. moms

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-05-22 14:54

Artikeln har några år på nacken men kan vara värd att kolla upp.

20 Vector Graphics Editors Reviewed | Smashing Magazine

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-05-22 15:34

Vill minnas att trådstartaren är verksam vid universitetet. Då går det ju dessutom att få kraftiga rabatter på Adobes grejor.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-22 15:42

Jag är ingen som använder vectorgrafik i större utsträckning men kollade vad som fanns på datorn och används av andra här och det var
Artboard och DrawBerry
Kanske kan vara något att kolla

Ursprungligen av Katinka:

Jag är ingen som använder vectorgrafik i större utsträckning men kollade vad som fanns på datorn och används av andra här och det var
Artboard och DrawBerry
Kanske kan vara något att kolla

DrawBerry jobbar också bara med en sida i taget (så vitt jag kan se). Jag vill ha multipla sidor, stora dokument.

Känns inte lovande över lag även om enkelheten är positiv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-22 17:47

Men Artboard har väl multipla sidor? Eller är det inte det man ser på deras introvideo?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-05-22 19:42

Ja, 30 dagar i trial-version.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-05-22 22:55

Har ett gäng program installerade på dator: DrawIt, EazyDraw, Intaglio och VectorDesigner som jag använder emellanåt. Alla är bra på nått, men ingen är bra på allt, tex:
VectorDesigner kan vektorisera enkla punktgrafikbilder som har tydlig kontrast, men blir snabbt väldigt slö.
EazyDraw har en himla massa kurvor i vertygspaletten att dra till för en snabb skiss.
Intaglio är hyfsad bra för att göra enklare tekniska ritningar (planritningar) med dimensioner.

Men när allt kommer omkring så jobbar jag allra mest i OmniGraffle. Programmet är egentligen avsedd för diagram/flödesscheman men är väldigt trevligt för att rita och kombinera former och bilder i allmänhet. Man kan ha många sidor och en massa lager. Och man kan exportera enskillda grafikdelar i både eps/pdf och jpg/png på ett enkelt sätt. Funkar oftast för mina behov av tekniska illustrationer till både tryck och webb.

  • Avstängd
  • 2012-05-23 07:09
Ursprungligen av pichia:

Har ett gäng program installerade på dator: DrawIt, EazyDraw, Intaglio och VectorDesigner som jag använder emellanåt. Alla är bra på nått, men ingen är bra på allt, tex:
VectorDesigner kan vektorisera enkla punktgrafikbilder som har tydlig kontrast, men blir snabbt väldigt slö.
EazyDraw har en himla massa kurvor i vertygspaletten att dra till för en snabb skiss.
Intaglio är hyfsad bra för att göra enklare tekniska ritningar (planritningar) med dimensioner.

Men när allt kommer omkring så jobbar jag allra mest i OmniGraffle. Programmet är egentligen avsedd för diagram/flödesscheman men är väldigt trevligt för att rita och kombinera former och bilder i allmänhet. Man kan ha många sidor och en massa lager. Och man kan exportera enskillda grafikdelar i både eps/pdf och jpg/png på ett enkelt sätt. Funkar oftast för mina behov av tekniska illustrationer till både tryck och webb.

Köpte OmniGraffle Pro till Mac igår kväll... verkligen trevligt det lilla jag har hunnit testa
Efter den 25:e blir det nog den för iPad också

Senast redigerat 2012-05-23 11:16

Illustrator diskvalificerar sig själv på startlinjen: Jag måste installera en "download assistant" bara för att kunna ladda ner provversionen! Vad tusan skall de in i mitt system och rota för för en enkel nedladdning? Jag skyggar, det låter bara dumt.

Men OmniGraffle hade jag inte tänkt på som alternativ. Skall testa.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Illustrator diskvalificerar sig själv på startlinjen: Jag måste installera en "download assistant" bara för att kunna ladda ner provversionen! Vad tusan skall de in i mitt system och rota för för en enkel nedladdning? Jag skyggar, det låter bara dumt.

Men OmniGraffle hade jag inte tänkt på som alternativ. Skall testa.

Det måste du inte, den kan laddas ner utan det, men en download assistant gör bl.a. att du kan återuppta avbrutna nedladdningar etc, från multipla servrar etc. De använder Akamai download assisant.

På denna sida hittar du annars direkta nedladdningslänkar Download Adobe CS6 Trials: Direct Links (no Assistant or Manager) | ProDesignTools

Autodesks Sketchbook Designer impar på mig.

Lite YouTube demos

550€, så det är också lite saftigt, men som sagt...

Som allroundprogram; absolut Illustrator. En annan fördel är den öppna plugin-arkitekturen vilket gör att man kan utvidga med specialverktyg för i stort sett alla användningsområden; 3D, CAD, kartografi mm. mm.

Third-party plug-ins | Adobe Illustrator CS6 - In depth

Det erkännes att Adobe emellanåt kan visa upp lite trista drag men det verkar ju som de i viss mån börjat tänka om med nya licensieringsmodeller etc.

Senast redigerat 2012-05-23 11:15
  • Avstängd
  • 2012-05-23 11:18

Såg att jag skulle vilja ha ett dedikerat vektoriserings program, dvs som vektoriserar bitmappade bilder, också, nån som vet ett avancerat som inte kostar skjortan och verkligen funkar?

Ursprungligen av LaHe:

Såg att jag skulle vilja ha ett dedikerat vektoriserings program, dvs som vektoriserar bitmappade bilder, också, nån som vet ett avancerat som inte kostar skjortan och verkligen funkar?

Jag har använt VectorMagic (för att sedan skära ut vinyldekaler) och är riktigt imponerad.

  • Avstängd
  • 2012-05-24 07:21
Ursprungligen av Fritz the Cat:

Jag har använt VectorMagic (för att sedan skära ut vinyldekaler) och är riktigt imponerad.

Tackar, ska prova det

Knappast min avdelning, men jag laddade hem Illustrator för ett tag sedan för att göra några tester i filkompatiblitet. Måste säga att jag blev mycket överraskad över hur dåligt det var att jobba med. Riktigt uselt faktiskt jämfört med mina behov. Priset känns som en nolla för mycket i förhållande till vad det kan.

Ursprungligen av TouchCAD:

Knappast min avdelning, men jag laddade hem Illustrator för ett tag sedan för att göra några tester i filkompatiblitet. Måste säga att jag blev mycket överraskad över hur dåligt det var att jobba med. Riktigt uselt faktiskt jämfört med mina behov. Priset känns som en nolla för mycket i förhållande till vad det kan.

Med all respekt för att det kanske inte passar för dina behov, eller ditt föredragna sätt att arbeta, men känns det inte lite förmätet att avfärda vad som har varit det mest populära vektorprogrammet i 20 års tid så lättvindigt?

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Med all respekt för att det kanske inte passar för dina behov, eller ditt föredragna sätt att arbeta, men känns det inte lite förmätet att avfärda vad som har varit det mest populära vektorprogrammet i 20 års tid så lättvindigt?

Att inte kasta sig på ett dyrt program som man har testat och inte gillat, varför är det lättvindigt? Bara för att det populärt tänker jag inte avfärda 20 utmanare. Då tycker jag det är viktigt att identifiera de starkaste alternativen. Tyvärr är det knepigt.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det måste du inte, den kan laddas ner utan det, men en download assistant gör bl.a. att du kan återuppta avbrutna nedladdningar etc, från multipla servrar etc. De använder Akamai download assisant.

På denna sida hittar du annars direkta nedladdningslänkar Download Adobe CS6 Trials: Direct Links (no Assistant or Manager) | ProDesignTools

Tack för det, men det är om igen en installerare. Varför kan de inte göra det ordentligt och göra sina program atomiska som alla andra, vad skall de in i mitt system och röra om för? Det är ju bara ett ritprogram. Dvs jag skall nog testa, men det tänker jag göra på ett temporärt system.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Varför kan de inte göra det ordentligt och göra sina program atomiska som alla andra, vad skall de in i mitt system och röra om för? Det är ju bara ett ritprogram.

Nja, inte riktigt, Illustrator är en del av Creative Suite som innehåller bl.a. Acrobat, Photoshop, InDesign, Dreamweaver mm.mm. Dessa är ganska tajt sammanhållna (genomgående färgprofiler, direktlänkar, gemensamma kodbibliotek och annat.) Det finns t.o.m. en alternativ ”Finder” kallad Bridge med i paketet.

Ursprungligen av TouchCAD:

Knappast min avdelning, men jag laddade hem Illustrator för ett tag sedan för att göra några tester i filkompatiblitet. Måste säga att jag blev mycket överraskad över hur dåligt det var att jobba med. Riktigt uselt faktiskt jämfört med mina behov. Priset känns som en nolla för mycket i förhållande till vad det kan.

"Vad det kan" är definitivt att överdriva! Bara för att man inte kan se alla möjligheterna betyder inte det att de inte finns. Illustrator har, liksom Photoshop bara vuxit och vuxit.

Problemet är att om man inte sedan länge använt Illustrator så kan det kännas riktigt kasst, och om man som jag använt Freehand, som i mitt tycke är många gånger bättre i gränssnitt, med dessvärre dödat av Adob€...

Ursprungligen av Fritz the Cat:

"Vad det kan" är definitivt att överdriva! Bara för att man inte kan se alla möjligheterna betyder inte det att de inte finns. Illustrator har, liksom Photoshop bara vuxit och vuxit.

Problemet är att om man inte sedan länge använt Illustrator så kan det kännas riktigt kasst, och om man som jag använt Freehand, som i mitt tycke är många gånger bättre i gränssnitt, med dessvärre dödat av Adob€...

Jag håller med om att Freehand var bättre än Illustrator på sin tid, även om jag som sagt numer aldrig använder den typen av program.

Photoshop är en annan sak och något som jag verkligen använder och uppskattar, även om man som alltid kan reta sig på detaljer. Exempelvis att Adobe inte följer Apple User Interface Guidelines, vilket gör att man ibland hamnar fel när man kör väl invanda snabbkommandon.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-05-24 03:42
Ursprungligen av TouchCAD:

Knappast min avdelning, men jag laddade hem Illustrator för ett tag sedan för att göra några tester i filkompatiblitet. Måste säga att jag blev mycket överraskad över hur dåligt det var att jobba med. Riktigt uselt faktiskt jämfört med mina behov. Priset känns som en nolla för mycket i förhållande till vad det kan.

Kan inte annat än hålla med dig. Tycker att gänget på Adobe borde anställa personal a la Kai Krause eller liknande för att få till ett gränssnitt som gör det hela tilltalande och överskådligt.

Bevaka tråden