Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spara e-post lokalt efter borttagande från server

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

Jag har ett imap-konto på min mail. I min mail ser det ut så som på bilden. Kan man välja så mailen sparas kvar lokalt på datorn efter man tagit bort dom från servern? Jag skicka många tunga mail och min internetleverantör ( Surftown) kan inte hantera större e-post konton än 2 gig så det blir fullt ofta.

Vore skönt att kunna rensa på servern men ha kvar allt på datorn utan att behöva flytta dom till en ny lokal brevlåda. Går detta och hur gör man?

Annars undrar jag om det är någon som kan rekommendera någon sida som förklarar hur man flyttar hela sitt e-mailkonto till g-mail eller annan leverantör med större utrymme.

Jag hade Surftown innan, nu har jag bytt till Binero (deras DNS-tjänst är helt gratis). Tog och pekade om MX i DNS-inställningarna till Gmail och kör hela mailen där istället. Jag följde bara guiden i Google Apps.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-05-23 00:51

I korthet går det ut på att du skaffar ett nytt konto hos en annan leverantör och ställer in det som det ska i Mail.app.

Sedan är det faktiskt bara dra-och-släpp mellan kontona som gäller, det är inte svårare än så. Tänk på att också kopiera över skickade mejl och eventuella undermappar som du har skapat. Innan du börjar är det som alltid klokt att ta en säkerhetskopia.

En liten anmärkning - mejl är ett fantastiskt ineffektivt sätt att skicka och framförallt lagra stora filer med. Därför tar det mer plats och längre tid att kopiera mejl givet det egentliga innehållet.

Tack för svaren om flytt av mail. Får sätta mig in i det.

Men det går alltså inte att lagra mailen lokalt på datorn och sedan rensa på servern?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-05-23 07:14

Jodå, du skapar bara en (eller flera) nya brevlådor "På din Mac" så kan du mellanlagra (eller slutförvara) dina mejl där. Kolla in menyn Brevlåda > Ny brevlåda och därefter Plats-rullgardinen.

Tack. Men kan jag på något sätt välja att mailen automatiskt landar i den lokala inboxen?

( sorry för dumma frågor men vill inte göra fel här)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-05-24 06:28

Du kan skapa regler (rules) i Mail som automatiskt flyttar alla dina inkomna mejl, eller ett särskilt urval, till den lokala lådan.

Du hittar reglerna i menyn Mail>Inställningar>Regler

Kolla gärna i hjälpen för att få en känsla för hur regler fungerar om du inte redan har hajjat begreppet.

Du är dagens hjälte!

Så, jag lyckas skapa en regel som kopierar alla mail som hamnar i inkorgen till min "Lokala inbox".

Försöker göra samma regler för skickade mail men får det inte att funka. Borde inte regeln se ut som på bilden. Skickar även rgeln för min inkorg

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-05-24 10:49

Jag tror att du går en onödigt krånglig omväg och är dessutom inte säker på att regler fungerar för annat än inkommande mejl. Borde vara lättare att markera en lämplig lokal mapp som din skickat-mapp direkt. Tyvärr kan jag inte testa eftersom jag sitter på jobb-PC:n.

Har testat både med "Alla och Något" under "om"

Grejen är att jag jobbar lika mycket från kontoret som från hemmet och resa så jag vill kunna ha syncat på alla datorer Skickat/inkorg så dom är identiska.

Mailet måste gå upp på imap:en och sedan sparas i lokal skickat mapp på båda datorerna. Så funkar det ju nu med inkorgen tack vare din hjälp. Konstigt om det inte funkade med skickade.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-05-24 17:48

Vad jag förstått klarar MailActOn av att tillämpa regler även på utgående mail, men jag har inte använt det på åratal och kan inte uttala mig om hur det fungerar idag. Det verkar dock som att programmet fortfarande uppdateras och det är ju betryggande.

Hur som helst är ju detta fortfarande lite av en fullösning. Det bästa är nog ändå att skaffa ett tillräckligt rymligt IMAP-konto så att det är servern och inte du (genom diverse regler) som håller koll på synkroniseringen.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2012-05-25 06:08

Har du en regel som ligger högre upp som innehåller "sluta behandla regler"?
Jag undrar också varför du har IMAP-konto? Med POP-konto sparas ju alla mail direkt i Mail. Ställ sedan in att radera mailen på servern med lagom intervall så har du allt kvar. Jag har alla mail sedan 2007 kvar i Mail. Finns ingen anledning radera, det finns stora hårddiskar att köpa om det behövs.

Jo men med pop-konto så kan jag inte synca "skickat" mappen mellan mina tre burkar ju. Jag vill som sagt kunna se på den hemma vad jag skickat iväg på jobbet osv etc.

Men det verkar som enda lösningen är annan leverantör med större mailkvot. Det strular med reglerna i inkorgen också.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2012-05-25 06:17

Har testat din regel. Den fungerar, men du måste göra så här:
1. markera alla brev i Skickat, cmd-A
2. Gå in under Brev i menyn och välj Tillämpa regler, eller kortkommando alt-cmd-L
Om du hade markerat brevlådan skickat när du gjorde regeln hade det funkat direkt, Mail frågar om den skall tillämpa regeln på MARKERAD brevlåda.

Grejen är att bara den datorn som jag läser mailen på kopierar till den likala mappen. Så dom jag läser på jobbet kommer lokalt på jobbet men inte hemma.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2012-05-29 12:29

Återkommer till POP-kontot, jag använder bara det. Du kan i inställningar kryssa i en ruta "skicka automatiskt kopia till mig själv, så ser du vad du skickat från de andra datorerna och får dem på så sätt synkade. I annan fall är det nog någon slags webbmail som gäller.

1
Bevaka tråden