Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Återskapa raderade filer

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Arbetar i en inspelningstudio och använder mig normalt av Time Machine för att göra Backups hela tiden.

Dock köpte vi ny burk och jag glömde HELT att konfigurera Time Machine.

Adminlösenordet slutade fungera utan förvarning efter ca 1 år.
Och nej, det var inte Caps på. eller jag skrev inte fel.

Det Funkade Inte.

Jag läste en guide, och råkade via "Terminalen" i bootläge ta bort Adminkontot, och skapade ett nytt konto.

Tyvärr låg ett av våra större projekt(inspelningar) på Skrivbordet.
Och hela användarkontot försvann.

Jag upptäckte detta när jag startade datorn igen. Sökte efter filer men det var borta.

Jag la mig på golvet i fosterställning och grinade en stund.

Jag stängde sen av datorn, och plockade ur disken för att ta med den till en kompis som... well.. jobbar typ med att återskapa kraschade hårddiskar.

Jag vill bara dubbelkolla, FINNS det något sätt?
Hade jag vart inne i OSX när det togs bort hade det ju för fan funkat med ett Cmd + Z!

Tips?

Du skulle kunna testa med Recover deleted files on Mac
Viktigt är att du inte tar och startar upp på disken eller gör något annat med den än att placera den i ett externt kabinett. Gör du det så kan nämligen delarna där din gamla fil legat tas upp av nya filer, systemet har flaggat ytan som ledig och då är det fritt fram för andra filer att ta plats där...

Min kompis meddelade precis att han lyckats återfå alla filer.

Paniken var ett faktum...

Äntligen kan jag andas igen.
Tack ändå suddgummi

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-05-22 20:35
Ursprungligen av Minimaskot:

Min kompis meddelade precis att han lyckats återfå alla filer.

Köp lotter!!!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-05-22 13:05

Till nästa gång: En backup är inte tillräckligt, skaffa dig även en fungerande backup som finns "off-site". Verifiera alla backuper.

Kul att det löste sig.

Jo, alltså... JAG VET!

Jag känner mig så otroligt korkad.
Men, det händer säkert oss alla....

Alla medel möjliga sket sig i detta fall.
Jag brukar normalt (innan vi bör ut studioburken) köre både Time Machine, och en bärbar disk backups.

Bärbara var utlånad till ett av banden vi spelat in, dom ville ha råmaterialet och det kändes mest jobbigt att skicka/FTP 250GB ljudfiler...

Jag får tillbaka disken på Fredag, och jag ska köpa 12 st bärbara diskar och backupa till dem alla!

Vad anser ni om att köra RAID på burken?
Då är man väl iaf skyddad mot en diskKRASCH?

PS.
Detta är nog enda gången jag haft nytta av "Poliser" )

1
Bevaka tråden