Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ovanligt beige stängning

Tråden skapades och har fått 72 svar. Det senaste inlägget skrevs .

http://www.99.se/99lounge/295210-hen-debatten-rasar-21.html#post2074827

Det var ju en kul och engagerande tråd som berörde angelägna samhällsfrågor. Jag tycker att den gott hade kunnat få leva.

  • Medlem
  • 2012-05-21 22:08

Ja, fy. Vad är det som har hänt? Nya direktiv?
Det är nya kvastar som sopar 99.se, det märks.

Vad är intressant med en tråd som spårat ur ett flertal gånger, som glider in på saker som inte berör huvudämnet och som börjar spreta åt lite olika håll? Svårt för mig att se.

Dessutom har vi ju faktiskt sedan länge stoppat politik här. Detta var ju ett undantag länge.

  • Medlem
  • 2012-05-21 22:22
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Vad är intressant med en tråd som spårat ur ett flertal gånger, som glider in på saker som inte berör huvudämnet och som börjar spreta åt lite olika håll? Svårt för mig att se.

Dessutom har vi ju faktiskt sedan länge stoppat politik här. Detta var ju ett undantag länge.

Nu förstår jag inte? Måste alla trådar falla forumvärdarna på läppen? Och det politiska inslaget var ju inte speciellt påtagligt.

Det är inte meningen att utsätta dig för svåra prov som färsk moderator, men du och Capeman går fram som en slåttermaskin, så det är svårt att inte reagera.
Nåja. Snart blir jag väl "varnad" om även den delen av regelverket har skärpts. Jag drar mig tillbaka med mitt missnöje noterat.

Ursprungligen av Baron:

Nu förstår jag inte? Måste alla trådar falla forumvärdarna på läppen? Och det politiska inslaget var ju inte speciellt påtagligt.

Det är inte meningen att utsätta dig för svåra prov som färsk moderator, men du och Capeman går fram som en slåttermaskin, så det är svårt att inte reagera.
Nåja. Snart blir jag väl "varnad" om även den delen av regelverket har skärpts. Jag drar mig tillbaka med mitt missnöje noterat.

På vilket sätt drar vi fram som slåttermaskiner? Vi har stängt två trådar som båda i princip handlade om samma sak, som rapporterades om och om igen, som redigerades på personangrepp om och om igen och som i princip var politiska diskussioner som inte tillåts här. På vilket sätt drar vi fram som slåttermaskiner?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-05-22 03:26
Ursprungligen av Baron:

Nu förstår jag inte? Måste alla trådar falla forumvärdarna på läppen? Och det politiska inslaget var ju inte speciellt påtagligt.

Det är inte meningen att utsätta dig för svåra prov som färsk moderator, men du och Capeman går fram som en slåttermaskin,
Nåja .

Det är precis vad du baron och din kompis rönnbäck har gjort, ni har eldat på tråden medvetet, det kan vem som helst se. Största svammel tråden någonsin här på 99mac.se. Grattis till det pojkar

Ville ni testa dom nya forumvärdarna ?

Till och med trådskaparen goflorp nämde att tråden flippat ur totalt, åt alla riktningar, en bit in i den, även om han i efterhand blir sur när just hans tråd stängs ner.

Finns ju facebook, twitter macworlds diskussionsgrupper varför behöver ni förpesta stämningen här, både för forumvärdarna och oss andra användare även om vi pratar loungen. Forumvärdarna måste väl ändå tvingas läsa allt svammel om och om igen, när trådarna går runt och runt .

Loungen måste också modereras, passar inte det herrarna så är det ju tråkigt men då får väl var och en söka sig till annan diskussions plats.

Loungen är ju tillgänglig för fler medlemmar nuförtiden samtidigt som aktiviteten där har ökat och förändrats senaste året, den måste ju få modereras och trådar stängas om forumvärdarna anser det nödvändigt utan en massa tjafs hela tiden.

Björnström betalar för nya servrar och underhåller denna site, och snart består den till 99.9 % av svammel. Är det meningen ?

Är det så svårt att acceptera att forumvärdarna/moderarar stänger meningslösa trådar som går runt bara runt ? Tydligen enligt vissa bättre vetande.

Svaret är dock enkelt kära vänner. Moderatorerna gör en bedöming och vi användare accepterar detta, utan allt tjat och gnäll som småbarn med uteblivet lördagsgodis, som varit senaste tiden.

Är vi vuxna eller småbarn ?

Senast redigerat 2012-05-22 03:39
Ursprungligen av CUBEIS:

Det är precis vad du baron och din kompis rönnbäck har gjort, ni har eldat på tråden medvetet, det kan vem som helst se. Största svammel tråden någonsin här på 99mac.se. Grattis till det pojkar

Ville ni testa dom nya forumvärdarna ?

Till och med trådskaparen goflorp nämde att tråden flippat ur totalt, åt alla riktningar, en bit in i den, även om han i efterhand blir sur när just hans tråd stängs ner.

Finns ju facebook, twitter macworlds diskussionsgrupper varför behöver ni förpesta stämningen här, både för forumvärdarna och oss andra användare även om vi pratar loungen. Forumvärdarna måste väl ändå tvingas läsa allt svammel om och om igen, när trådarna går runt och runt .

Loungen måste också modereras, passar inte det herrarna så är det ju tråkigt men då får väl var och en söka sig till annan diskussions plats.

Loungen är ju tillgänglig för fler medlemmar nuförtiden samtidigt som aktiviteten där har ökat och förändrats senaste året, den måste ju få modereras och trådar stängas om forumvärdarna anser det nödvändigt utan en massa tjafs hela tiden.

Björnström betalar för nya servrar och underhåller denna site, och snart består den till 99.9 % av svammel. Är det meningen ?

Är det så svårt att acceptera att forumvärdarna/moderarar stänger meningslösa trådar som går runt bara runt ? Tydligen enligt vissa bättre vetande.

Svaret är dock enkelt kära vänner. Moderatorerna gör en bedöming och vi användare accepterar detta, utan allt tjat och gnäll som småbarn med uteblivet lördagsgodis, som varit senaste tiden.

Är vi vuxna eller småbarn ?

Du är helt klart vuxen.

Ursprungligen av CUBEIS:

Det är precis vad du baron och din kompis rönnbäck har gjort, ni har eldat på tråden medvetet, det kan vem som helst se. Största svammel tråden någonsin här på 99mac.se. Grattis till det pojkar

Jag gjorde samma reflektion som du

  • Medlem
  • 2012-05-21 22:19

Jag förstod redan från början varför den stängdes, men jag kan inte tycka annat öän att bedömningen är i snålaste laget. Tråden hade utvecklats och tagit en del stickspår men återkom ändå till kärnan med jämna mellanrum.
Och den ligger för fanken i Loungen. När infördes dessa stränga krav på att levande diskussioner med hundratalet inlägg måste följa ursprungsinläggets fråga?

Tycker inte det är fel att ha ett par trådar med betydligt större svängrum (personangrepp uteslutna så klart), men många av oss här på 99.se gillar att diskutera lite extra ibland, och ska jag vara helt ärlig så är det ibland den enda anledningen varför jag tittar in ibland.

Alla i min familj kör Mac och har därför inga problem, jag har ett socialt liv som gör att jag inte behöver hänga på forum hela tiden, men ibland är det roligt att kunna ta ut svängarna lite och dessa två senaste lounge trådarna har varit anledningen att jag faktiskt kollat in här lite mer de senaste dagarna.

Ska det vara så lågt till tak så har jag annat att göra (inte för att jag tror att en enda här på 99.se bryr sej om jag är med på någon diskussion, men lägger bara in min synpunkt).

  • Medlem
  • 2012-05-21 22:58

Två trådar har ni stängt tre gånger på ett par dagar, tvåp ggr i Loungen, med ganska vaga hänvisningar till varför. Det kan man utan att ta i kalla att gå ut hårt.

Då har du anledningen här ovan. Jag tycker fortfarande att slåttermaskinsliknelsen var hård. Nästan oavsett vilka trådar som stängs och varför, så blir någon arg, du vet själv att det här "jobbet" sällan leder till någon uppskattning. Vi tre forumvärdar tog beslutet att trådarna skulle stängas. Nu är det stängda. Det är synd att du inte tyckte om det, men så blir det ibland.

  • Medlem
  • 2012-05-22 07:58
Ursprungligen av Capeman:

Då har du anledningen här ovan. Jag tycker fortfarande att slåttermaskinsliknelsen var hård. Nästan oavsett vilka trådar som stängs och varför, så blir någon arg, du vet själv att det här "jobbet" sällan leder till någon uppskattning. Vi tre forumvärdar tog beslutet att trådarna skulle stängas. Nu är det stängda. Det är synd att du inte tyckte om det, men så blir det ibland.

Ok, slåttermaskin är lite tillspetsat, men min roll nu är den engagerade medlemmens, inte admins.
Det är klart att jag vet vad modereringen går ut på och hur "uppskattad" den är. Jag uppskattar verkligen att ni gör det, men måste ändå få kritisera hur ni gör det.
Jag tycker verkligen att minst en av de två könstrådarna hade kunna leva vidare. Hur On topic måste man vara i en tråd med så många ingångar? Att fäkta med politikflaggan är att göra det lätt för sig när man lika gärna kan kalla tråden sociologisk. WWDC-tråden handlar om Apple, grafisk produktion och internet, alla är ämnen med egna forum på 99.se.
Grafisk produktion kan bli ett ganska mekaniskt ämne om det bara handlar om ICC-profiler och tonade banor. Min tråd om öppettider på internet är inte heller en rent teknisk tråd (inte alls faktiskt), men den är väl tillräckligt okontroversiell för att få leva.
Som mod måste man vara mer förlåtande, men inte tveka när det verkligen är viktigt, IMHO. Min bedmömning är att ni tar i med hårdhandskarna för snabbt. (För nya medlemmar kan jag peta in att jag har varit mod/admin/"Deputy" här i 7 år och slutade med det i höstas. Och Richard Rönnbäck har varit moderator här minst lika länge. Vi har alltså god erfarenhet av regeluttolkningen.)

99.se blev just lite tråkigare.

Är det inte lika bra ni inser det.
99 har inget mål och syfte längre.

Förut var det strikt modererat till Macvärlden, nu godkänner man vad som helst
Men man vill ju ändå ha kvar de gamla reglerna

Så, starta en tråd om vadsomhelst, bara den inte innehåller politik, sex, naket, spårar ur, leder till bråk, är FÖR kontroversiell, innehåller piratnedladdning, handlar om Hackintosh eller piratkopiering.
Är detta korrekt uppfattat? Eller har jag missat något?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-22 08:18
Ursprungligen av Goflorp:

Är det inte lika bra ni inser det.
....

Så, starta en tråd om vadsomhelst, bara den inte innehåller politik, sex, naket, spårar ur, leder till bråk, är FÖR kontroversiell, innehåller piratnedladdning, handlar om Hackintosh eller piratkopiering.
Är detta korrekt uppfattat? Eller har jag missat något?

Ja, ifrågasätt inte rådande normer

Jag vet inte vad "FÖR kontroversiell" betyder, annars är det korrekt. Samma regler vi alltid haft här.

Som jag sa tidigare, loungen kan stängas hela den, eller kalla det sandlåda för de små och rädda om det ska vara som det är. Den är inte för vuxna i alla fall. Det är löjligt att hålla på och stänga trådar som lever. Skitlöjligt!
Men det är väl bara att göra som någon antydde i någon annan tråd, om det kommer upp någon träff på google så kan man ju alltid klicka sig över hit. För övrigt är det väl knappast någon idé att ge annan uppmärksamhet hit längre....:tveksam:

Senast redigerat 2012-05-22 01:30

Det är klart att det upplevs som jobbigt när inlägg rapporteras men det är en återvändsgränd att ha som mål att minimera rapporteringen, eftersom det leder till att forum går tråkdöden till mötes och till slut helt upphör att engagera besökare.

De där två trådarna tycker jag var bland de bästa jag läst på 99.se på länge - med precis den härliga bredd i åsikter som ett forum BÖR ha.

Helt rätt beslut

  • Medlem
  • International user
  • 2012-05-22 06:56

Man kanske ska ta bort Loungen och köra 99.9% Mac?

Ursprungligen av Capeman:

...som redigerades på personangrepp om och om igen...

Har det verkligen varit personangrepp och andra sådana olämpligheter efter att tråden städades och fick en omstart efter den första stängningen? Före den första stängningen var en helt annan sak. Men efter omstarten är mitt intryck att den har varit ganska harmlös.

1. Om det verkligen har varit en massa personangrepp och rapporteringar - även efter omstarten:
Då är modereringen rätt. Då har tråden fått alla chanser den var värd.

2. Om det handlar om sidospår och offtopic:
På "nya 99" skulle ju sidospår och offtopic inte tas så hårt - och det gäller väl i ännu högre utsträckning i Loungen. Så låt den leva.

3. Om det handlar om att tråden går i cirklar eller inte är tillräckligt intressant och givande:
Strunta i den, och låt den leva, för i så fall kommer den ändå att självdö snart. Och då slipper ni få skit för stängningen.

4. Om det handlar om själva ämnet, och att det gränsar till politik:
Låt det vara, tills man märker (se punkt 1) att det inte funkar längre. För det är väl inte meningen att allt som har minsta anknytning till politik automatiskt ska stängas?

  • Medlem
  • 2012-05-22 10:05

Vad som är svammel ligger i betraktarens öga. Och i moderatorernas, tydligen.

  • Medlem
  • 2012-05-22 10:07

Jag upplever också att fler och fler trådar stängs i Feedbackdelen. Den här kanske blir ännu ett exempel på det.

De kallar det svammel för att de inte gillar prat om jämställdhet. Viktiga ämnen enligt dem är t.ex:

"Vad jag borde ha gjort idag men inte fått gjort"
"Vad kännetecknar en gubbe - när infaller gubbstadiet"
"Fredag den 13:e i morrn"

Det är ju förstås inte svamligt alls…

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-05-22 13:51
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

De kallar det svammel för att de inte gillar prat om jämställdhet. Viktiga ämnen enligt dem är t.ex:

"Vad jag borde ha gjort idag men inte fått gjort"
"Vad kännetecknar en gubbe - när infaller gubbstadiet"
"Fredag den 13:e i morrn"

Det är ju förstås inte svamligt alls…

Jämställdhet.

Opps trampade jag på en öm tå där

Jag kan ta dina fina instick med ett smile, och visst loungen är till för lite svammel, det har ju jag tydligen bevisat 3 gånger om , men det finns gränser för alla trådar, låt forumvärdarna avgöra det och sluta ge pekpinnar som någon överförmyndarenhet. Så tröttsamt.

Särskilt när ni ni leker i samma sandlåda som vi andra

Kalla det hela jämställdhet om ni vill, fritt ord att tolka senast jag kollade upp det hela.

Alltså seriöst ... Man får väl ta seden ditt man kommer och infinna sig
att man är Gäst i någon annans hus ...

Om man blir utkastad, tillsagd eller tillrättavisad på en fest (oavset om det är rätt eller fel)
så är det bara att infinna det sig i det eller ta sitt pick och pack och gå
eller alternativt gå hem och starta sin enga fest (alltså starta sitt egna forum)

Ursprungligen av gotfredsen:

Alltså seriöst ... Man får väl ta seden ditt man kommer och infinna sig
att man är Gäst i någon annans hus ...

Om man blir utkastad, tillsagd eller tillrättavisad på en fest (oavset om det är rätt eller fel)
så är det bara att infinna det sig i det eller ta sitt pick och pack och gå
eller alternativt gå hem och starta sin enga fest (alltså starta sitt egna forum)

Har du missat att detta är Feedback-forumet. Det har som enda syfte att deltagarna ska kunna ge just feedback. Det är MENINGEN att man ska tycka till.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Har du missat att detta är Feedback-forumet. Det har som enda syfte att deltagarna ska kunna ge just feedback. Det är MENINGEN att man ska tycka till.

nej det har jag INTE missat å NEJ .. det var inte så jag menade . .verkligen inte

vill du missförstå eller måste man verkligen skriva en halv roman .. ?
Kan du verkligen inte se helheten i det jag menade ?

Jag refererade självklart till festens ordningsvakter .. å få folk tycker om inte om ordningsvakter eller deras beslut eller sätt att sköta saker på .. men de är ändå ordningsvakter .. de har ett tuft jobb och det är deras arbetsplats och vi är i deras "restaurang/fest/whatever" ...

å vi är Gäst i DERAS hus ... och då är det deras regler som gäller ...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-05-22 14:23
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Har du missat att detta är Feedback-forumet. Det har som enda syfte att deltagarna ska kunna ge just feedback. Det är MENINGEN att man ska tycka till.

Hmm tror nog att gotfredsen syftade på den stängda hen tråden, kan ju vem som helst räkna ut om man bara vill så att säga

Snyggt försök att ändå försöka vinkla det till din fördel Richard Rönnbäck

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Har du missat att detta är Feedback-forumet. Det har som enda syfte att deltagarna ska kunna ge just feedback. Det är MENINGEN att man ska tycka till.

Det går väl åt bägge hållen? Vi som har avvikande uppfattningar mot er får väl också tycka till?

Bevaka tråden