Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Låsta menyer i mappar

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-05-21 12:29

Hej!

En mysko sak som händer ibland; vissa mappar får "låsta" menyer. Jag kan inte sortera som jag vill i menyraden, jag kan heller inte flytta "spalterna". Hoppas det syns på mina bildexempel, en vanlig fungerande mapp och en "låst".
I övrigt beter sig mappen som vanligt; dvs jag kan både skriva och läsa den.

Senaste och uppdaterade OSX. Nån som vet?

Vänligen
Calle S

  • Avstängd
  • 2012-05-21 13:19

I den andra bilden till höger har du någon annan spec. sorteringsordning eller filter/sökning tror jag och då blir det ibland så att du måste "öppna upp" visningen för att gå vidare sas.
Se att du har en extra rad strax ovan själva filerna ijfr med den till vänster.
I den till vänster kan du sortera genom att klicka på kolumn-rubriker medan den till höger saknar kolumnrubriker då du valt annan sortering eller filter/sökning via menyn eller knappen i baren ovanför...

Bild 2 verkar vara en s.k. "Smart mapp". Det är ju egentligen inte en riktig mapp. Filerna ligger inte fysiskt i den mappen. "Mappen" visar i stället bara ett sökresultat - t.ex "Hitta alla Word-dokument som har Kalle i filnamnet" eller "Hitta alla TIFF-bilder från den senaste veckan".

http://support.apple.com/kb/PH4158?viewlocale=sv_SE

Ursprungligen av Calle s:

...beter sig mappen som vanligt; dvs jag kan både skriva och läsa den.

Jag är nyfiken på vad som menas med att "skriva" i det här fallet.

För det borde du inte kunna om det är en "Smart mapp". Men vi menar kanske olika saker när vi säger "skriva i en mapp".

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-05-21 16:08

Alltså, det är en "fysisk" mapp. Om jag dedikerar den som mapp för min scanner hamnar bilderna där och ingen annanstans (som sig bör).
Om jag markerar alla objekt och kopierar dem till en annan mapp så hänger objekten med. Filerna finns i mappen, alltså. Och jag kan lägga till (skriva) och ta bort objekt hur som helst. Kollar jag infot för mappen står det att jag både kan läsa och skriva den. Jag har full behörighet till den.

Mapparna (för det är flera som blir sådär) är skapta på helt normalt sätt, dvs högerklick>skapa ny mapp.

Sitter i Windows på jobbet nu, ska kolla mer när jag kommer hem.

OK, då har jag inga tips. Det såg ut som en smart mapp, men då handlar det tydligen om något annat...

Lycka till i den fortsatta jakten på en förklaring!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-05-21 17:20

Mysteriet är löst! Visa visningsalternativ>Ordna efter>Inget.

  • Avstängd
  • 2012-05-21 18:44
Ursprungligen av Calle s:

Mysteriet är löst! Visa visningsalternativ>Ordna efter>Inget.

Ungefär som jag sa då

1
Bevaka tråden