Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flera BT-pekdon

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-03-27 08:49

Jag har stött på ett problem som jag inte har haft tidigare. Jag har en Mini som jag har en Magic Trackpad och ett Wireless Keyboard kopplade till. Jag har även en MBP som jag använder en Magic Mouse till. Helt plötsligt har Magic Mousen bestämt att den ska leka med Minin istället för min MBP!!! Har försökt på flera sätt att övertala musen att den inte alls ska leka med Minin. Musen och MBPn fick till och med sova tillsammans i natt men icke! Den vill fortfarande hellre umgås med Minin.

Finns nå'n patentlösning på hur man ska bete sig? Jag vill ju inte stänga av Minin varje gång jag ska koppla musen till MBPn.

  • Medlem
  • 2012-03-27 09:40

Plocka bort parkopplingen för din mus i inställningarna för bluetooth på din Mini så försvinner problemet.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-03-27 09:58
Ursprungligen av Dalle:

Plocka bort parkopplingen för din mus i inställningarna för bluetooth på din Mini så försvinner problemet.

Tyvärr funkar inte det heller! Har gjort det men när jag startar musen igen så poppar den upp på minin men inte på MBPn. Har plockat bort musen från både minin och MBPn. Får sätta mig ute i naturen där musen är det enda som ger nå'n signal och se om det funkar bättre.

Ett alternativ är ju i och för sig att blåtanden på MBPn har rasat eller nå't.

  • Medlem
  • 2012-03-27 10:46

Jag får inte ihop det hur du menar...

På din Mini:
Gå in i systeminställningar, bluetooth. Sedan markerar du din Magic Mouse och trycker på minustecknet. Nu försvinner den från listan och ska endast kunna synka på din MBP.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-03-27 11:08

Vad jag menar är att jag har gjort precis det du säger. Förutom att jag går via BT-ikonen för att komma till bluetooth-inställningarna då.

Detta har jag gjort på både minin och MBPn och efter det har jag försökt att lägga till musen på MBPn men den hittas inte. Däremot så poppar det upp ett fönster på minin som säger att den har hittat en magic mouse och undrar och jag vill parkoppla den.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-03-27 11:32

Plocka ur batterierna ur musen och låt den ligga ett dygn, innan du sätter i dem igen.
Fråga mej inte varför.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-03-27 11:56
Ursprungligen av kenjon:

Plocka ur batterierna ur musen och låt den ligga ett dygn, innan du sätter i dem igen.
Fråga mej inte varför.

Har bytt till nya batterin men inte provat med att låta musen ligga utan ett dygn. Kan ju testa det. Lovar att inte fråga varför!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-03-27 13:41

Håller tummarna

Jag har också svurit över att den datorn jag inte sitter vid just nu snor åt sig tangentbordet. Har Apples wireless keyboard anslutet oftast till antingen en iMac eller en Macbook, men händer att det stiftar bekantskap med paddan.

Nu skulle jag, för första gången, para ihop det med iphonen, och givetvis snor imacen åt sig det innan iphonen hinner paira. Detta trots att jag explicit har disconnectat från iMacen innan.

Lösning: startar tangentbordet, men håller startknappen nedtryckt i totalt 5-6 sekunder, alltså längre än när det vanligtvis skulle ansluta till senaste datorn (iMac). Nu verkar det befinna sig i ett allmänt "discoverable"-läge, där jag kan paira den med iPhone, om jag är snabb eller fortsätter hålla ner knappen. Annars kopplar det ihop med iMacen, även i detta läge.

Om jag nu startar om tangentbordet som vanligt går det direkt till iPhonen (senaste enheten), och det finns inte en chans för iMacen att sno åt sig det. Jag måste ta bort kopplingen helt från iPhone (finns ingen disconnect som inte helt glömmer kopplingen).

Någon som har nåt bra tips för att använda ett tangentbord med fler datorer på det här sättet?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-05-19 21:22

Tillfälligt slå av BT på Macen så du hinner para iPhonen?

Ursprungligen av kenjon:

Tillfälligt slå av BT på Macen så du hinner para iPhonen?

Då funkar inte trackpaden längre och jag kan inte slå på BT igen.

  • Avstängd
  • 2012-05-20 12:25
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Då funkar inte trackpaden längre och jag kan inte slå på BT igen.

Har du ingen gammal USB mus liggandes för just dom tillfällena?

Ursprungligen av LaHe:

Har du ingen gammal USB mus liggandes för just dom tillfällena?

Jag har en hel låda, men det är en osmidig lösning.

  • Avstängd
  • 2012-05-20 14:45
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Jag har en hel låda, men det är en osmidig lösning.

Haha... men har alltid en liggandes nära, då batterierna plötsligen tar slut samtidigt på MagicMousen och Trackpaden

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-05-20 11:43

Fjärrstyra Macen från iPhone... näh, det verkar jobbigt

1
Bevaka tråden