Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför öppettider i webbutik?

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2012-05-19 11:47

Optimera - Webshop
Optimeras webbshop är stängd mellan kl 23 och 06 varje dag. Varför då, undrar man?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2012-05-19 12:37

Därför att vaktmästaren stänger av alla datorer på kontoret då.

Första gången man ser det, märkligt!

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-05-19 18:25

Samma med Skattemyndigheten. Stängt mellan 00-07 eller nått. :/ Varför?

  • Medlem
  • 2012-05-19 18:35
Ursprungligen av onnyt:

Samma med Skattemyndigheten. Stängt mellan 00-07 eller nått. :/ Varför?

Räknar pengarna förstås.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-19 19:39

Men det borde finnas en logisk förklaring. Kan det vara för att servern segas ner när nattlig back-up körs eller liknande?
Det finns även andra sidor med lite konstiga "öppettider", t.ex ATG.se, där kan man inte spela på hästar före 8.00 på morgonen

  • Medlem
  • 2012-05-19 19:45

Jag tror det sitter en tjomme och expedierar alla besökare allteftersom de ramlar in. Hur skulle det se ut om man fick vänta på svar på Internet?

Dom har ingen IT-kunnig på natten helt enkelt. Ingen personal alls. Någon måste man ju ha om det rasar på nätterna - har man inte det så stänger man.

I finansvärlden (internetbanken, Skatteverket etc) handlar det om att man buntar ihop alla dagens transaktioner i datafiler som distribueras nattetid. Medan dessa filer skapas, skickas och tas emot tas ingen ny information emot utifrån.
Varför en ordinär webbutik skulle stänga begriper jag däremot inte. En webborder borde resultera i en utskriven plocklista och varför man inte skulle kunna skriva ut dessa nattetid för lagerfolket att hämta på morgonen vet jag inte.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-05-19 22:23

Det är ungefär lika märkligt som att Apples sida måste stänga då de ska uppdatera. Hur tramsigt som helst, med andra ord.

Webshoppen på B&H Photo Video Digital Cameras, Photography, Camcorders har stängt under religiösa högtider, så det finns olika anledningar stänga en webshop titt som tätt.

  • Avstängd
  • 2012-05-20 02:15
Ursprungligen av hummel:

Webshoppen på B&H Photo Video Digital Cameras, Photography, Camcorders har stängt under religiösa högtider, så det finns olika anledningar stänga en webshop titt som tätt.

Har också för mig att dom har stängt på vanliga helger dvs Lö-Sö, eller iaf hade

B&H Photo ägd av chassidiska judar - en ultraortodox gren där du inte bryter mot den judiska sabbaten (fredag - lördag kväll)
Så de stänger klockan 2 på fredag edtermiddag. De hanterar inte webbordrar under sabbaten men är webbutiken stängd?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2012-05-20 10:25

Har hört om en butik som säljer dyrare ljudprylar att dom får många "fylleordrar" nattetid, sånt som folk beställer men ångrar dagen efter, med allt krångel det innebär. Men en byggbutik?

I början när myndigheter, banker, etc la ut tjänster på nätet så var det stängt på nätterna. Detta ändrades först efter ett par år vad jag minns. Man kunde t.ex. inte gå in på sitt konto på nätterna hos Swedbank första åren :-D.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-05-20 15:26

Mina sidor hos Folksam har fortfarande stängt på natten.

Man kan logga in på SEB nattetid men man kan inte göra några transaktioner efter 23. Vet inte hur dags de öppnar.

  • Medlem
  • 2012-05-20 23:18

Jag undrar också hur man tänkte här. Hur har man bestämt vilka val man ska få göra?

http://www.conrad.se/

Ursprungligen av Baron:

Jag undrar också hur man tänkte här. Hur har man bestämt vilka val man ska få göra?

[ATTACH="CONFIG"]33156[/ATTACH]

Elektronik på nätet, Hus & trädgård, Verktyg - Conrad Elektronik Webbshop

Sjukt störande sifferföljd. Varför fortsatt de inte att dubbla efter 24 utan gick över till att "nästan dubbla". Min dag är förstörd.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-05-21 08:01
Ursprungligen av Baron:

Jag undrar också hur man tänkte här. Hur har man bestämt vilka val man ska få göra?

[ATTACH="CONFIG"]33156[/ATTACH]

Elektronik på nätet, Hus & trädgård, Verktyg - Conrad Elektronik Webbshop

Dåliga batterier i miniräknaren?

Ursprungligen av Baron:

Jag undrar också hur man tänkte här. Hur har man bestämt vilka val man ska få göra?

[ATTACH="CONFIG"]33156[/ATTACH]

Elektronik på nätet, Hus & trädgård, Verktyg - Conrad Elektronik Webbshop

Någon hade lite tråkigt...

MURDEROUS MATHS: The most pathetic and useless facts...

B&H har ju stängt fredag till lördag.

Det är för att alla bokningar man gör när de har öppet i det yttre systemet skrivs ut på papper, som sedan någon i Bangladesh får sitta och mata in manuellt i deras inre system kl 24-05.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-04 12:45

Mycket bedrägerier och hackande försiggår på nätterna, sen kanske vissa servrar drar så mycket energi att det helt enkelt inte är lönsamt eller bra för miljön att ha dom tuggandes för fullt 24/7.

Ursprungligen av Gordy:

Mycket bedrägerier och hackande försiggår på nätterna, sen kanske vissa servrar drar så mycket energi att det helt enkelt inte är lönsamt eller bra för miljön att ha dom tuggandes för fullt 24/7.

Det är natt någonstans på jorden dygnet runt. Jag tror dessutom inte att man skulle stänga ner en server några timmar per dygn för att spara energi.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-04 13:01
Ursprungligen av pmarriott:

Det är natt någonstans på jorden dygnet runt.

Visst men okynnesbeställningar,dataintrång och bedrägerier etc. görs ofta relativt lokalt. Kan ju också vara så att de inte vill riskera att någon (städare oauktoriserad personal eller inbrottstjuv) utnyttjar servrarna på plats när ingen annan jobbar.

Ursprungligen av pmarriott:

Jag tror dessutom inte att man skulle stänga ner en server några timmar per dygn för att spara energi.

Om man är miljömedveten och dessutom sparar hundratusentals eller t.o.m. miljontals kronor på ett år så kan det ju vara vettigt.

Själv tycker jag att webbutiker och myndigheter ska ha öppet dygnet runt men jag inser att det finns fördelar att inte ha systemet öppet 24/7.

Ursprungligen av Gordy:

Visst men okynnesbeställningar,dataintrång och bedrägerier etc. görs ofta relativt lokalt. Kan ju också vara så att de inte vill riskera att någon (städare oauktoriserad personal eller inbrottstjuv) utnyttjar servrarna på plats när ingen annan jobbar.
Om man är miljömedveten och dessutom sparar hundratusentals eller t.o.m. miljontals kronor på ett år så kan det ju vara vettigt.

Själv tycker jag att webbutiker och myndigheter ska ha öppet dygnet runt men jag inser att det finns fördelar att inte ha systemet öppet 24/7.

Datorkraften som behövs för Bilprovningens bokningssystem klaras med råge med en server motsvarande en 3 år gammal Mac Mini. Dessutom är ett system som ständigt är aktivt mer stabilt än ett som startar upp/stängs av. Jag påstår att det är radikalt mycket dyrare att stänga ner nattetid om det inte handlar om extremt kraftfulla doningar som bränner flera megawatt. I vilket fall dessutom vilket modernt system som helst automatiskt skulle gå ner i "idle" när kraften inte behövs.

I fallet Bilprovningen är det helt säkert så att olika system ska synkroniseras med varandra och därför tas offline under ett par timmar då detta sker.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-06-04 20:21
Ursprungligen av Gordy:

Visst men okynnesbeställningar,dataintrång och bedrägerier etc. görs ofta relativt lokalt. Kan ju också vara så att de inte vill riskera att någon (städare oauktoriserad personal eller inbrottstjuv) utnyttjar servrarna på plats när ingen annan jobbar.
Om man är miljömedveten och dessutom sparar hundratusentals eller t.o.m. miljontals kronor på ett år så kan det ju vara vettigt.

Själv tycker jag att webbutiker och myndigheter ska ha öppet dygnet runt men jag inser att det finns fördelar att inte ha systemet öppet 24/7.

Nej, datorintrång görs inte oftast lokalt. Dessutom har alla stora företag 24/7 övervakning så tid på dygnet kvittar.

Jag jobbar för att implementera driftstopp på natten (1-2h) EN gång i veckan för att vi ska kunna ta avbilder av hela vår virtuella maskinpark på mitt jobb.

Kan ju faktiskt vara så att man kör någon typ av underhåll som gör att systemen inte fungerar som de ska.

Bevaka tråden