Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

myPlex

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som kan förklara vitsen med myPlex i ett lite större perspektiv? Har försökt hitta svaret på den officiella webbplatsen, men kommer inte riktigt ändra fram.

Om man som jag inte direkt har något intresse av att komma åt sitt eget filmarkiv från någon annanstans än hemma, har jag någon nytta av myPlex i sådana fall?
Kan jag använda myPlex för att komma åt media hos exempelvis brorsan utan att behöva spegla över filerna i förväg?
Hur borde jag använda myPlex om jag bara visste om att möjligheten finns?

Förhoppningen är att tråden ska samla ett gäng best practices som både kan inspirera mig och kanske andra att utveckla Plexanvändandet. Ungefär som när man skapar ett behov man inte ens visste att man hade

MVH

/Jonas

Jag tycker man förklarar det bra här: Plex » Introducing myPlex

1) Komma åt Plex remote.
2) Skapa bokmärken enkelt för att se media senare.
3) Dela med dig av ditt mediabibliotek till vänner.

Tackar! Den länken har jag inte sett tidigare!

Ursprungligen av keptang:

Jag tycker man förklarar det bra här: Plex » Introducing myPlex

1) Komma åt Plex remote.
2) Skapa bokmärken enkelt för att se media senare.
3) Dela med dig av ditt mediabibliotek till vänner.

Ursprungligen av jonas.pavletic:

Någon som kan förklara vitsen med myPlex i ett lite större perspektiv? Har försökt hitta svaret på den officiella webbplatsen, men kommer inte riktigt ändra fram.

Om man som jag inte direkt har något intresse av att komma åt sitt eget filmarkiv från någon annanstans än hemma, har jag någon nytta av myPlex i sådana fall?
Kan jag använda myPlex för att komma åt media hos exempelvis brorsan utan att behöva spegla över filerna i förväg?
Hur borde jag använda myPlex om jag bara visste om att möjligheten finns?

Förhoppningen är att tråden ska samla ett gäng best practices som både kan inspirera mig och kanske andra att utveckla Plexanvändandet. Ungefär som när man skapar ett behov man inte ens visste att man hade

MVH

/Jonas

Du kan komma åt din brors media om du logga in i hans myPlex i klienten.

Hela idén med myPlex är att kunna komma åt sin media bekymmersfritt oavsett vilken klient med Plex man har. Man kan även "tagga" videor på tex vimeo, youtube etc för att sedan kunna se dem i sin myPlex-kö. Finns även vissa sociala element som låter en dela sin mediaserver via mail eller skicka ett videoklipp via länk från myPlex (Som jag förstod det).

Ursprungligen av barbapappa_86:

Du kan komma åt din brors media om du logga in i hans myPlex i klienten.

Nja, det behöver du inte göra. Det räcker att du ber din bror skapa sitt eget myPlex-konto, och be honom dela hans filmer till ditt myPlex-konto. Du behöver inte logga in som din bror, utan be honom dela sitt bibliotek.

Tack Daniel!
Första tanken när jag läste posten innan var just att fråga om det fanns stöd för multipel inloggning så att jag enkelt kan hoppa mellan olika konton. Får helt enkelt lura brorsan att börja köra Plex så jag kan testa

Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Nja, det behöver du inte göra. Det räcker att du ber din bror skapa sitt eget myPlex-konto, och be honom dela hans filmer till ditt myPlex-konto. Du behöver inte logga in som din bror, utan be honom dela sitt bibliotek.

Ursprungligen av jonas.pavletic:

Tack Daniel!
Första tanken när jag läste posten innan var just att fråga om det fanns stöd för multipel inloggning så att jag enkelt kan hoppa mellan olika konton. Får helt enkelt lura brorsan att börja köra Plex så jag kan testa

Enklast är att få över honom till Plex ja. Men om han inte orkar byta så räcker det ju faktiskt att han kör Plex Media Server och har ett myPlex-konto. Då kommer du åt hans filmer

Även om jag är extremt positiv till Plex, så kommer du åtminstone inte anno 2012 att få mig att hålla med om att det "bara" är att få honom att installera serverdelen. Det kräver trots allt en hel del pillande innan man får sitt nuvarande mediabibiotek att lira fullt ut med Plex. "En hel del" är i ärlighetens namn åtminstone för mig så pass mycket att frun upprepade gånger suckar högljutt och undrar om det inte finns något viktigare att ägna nätterna åt, typ att sova eller nåt.

Enda sättet som jag ser det är att lura honom att faktiskt börja använda Plex fullt ut, då kommer hans eget incitament att få ordning på bilblioteket och scrapingen. Fördelarna är enorma som jag ser det, han använder redan idag någon annan variant för att kunna konvertera och strömma media till iOS-enheter. Att kunna få samma typ av interface på TV:n och dessutom tillgång till både mitt och hans bibliotek är en höjdare. Åtminstone för mig

Känns helt klart som att det har tillkommit ett samtalsämne inför kvällens firande vid brasan *ler*

Dessutom är det förresten ditt fel att jag kommer längre och längre från min tanke att det är meningslöst att följa bloggar. Hittills har Backmanland / fredrik.cafe.se varit det enda intressanta för mig, men framöver lär undertecknad hålla koll på Plexbloggen också. Har bara kollat ett par poster och det flödar av just inspiration.

Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Enklast är att få över honom till Plex ja. Men om han inte orkar byta så räcker det ju faktiskt att han kör Plex Media Server och har ett myPlex-konto. Då kommer du åt hans filmer

myPlex

En annan grej du kan göra är att myplex fungerar även på Apple tv 2. Så din bror / mor behöver bara en atv2 och sedan kan du dela ditt mediabiblotek med den personen.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-04-30 17:28

Jag fattar inte hur man delar ut sitt mediabibliotek... var hittar jag den inställningen?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-04-30 22:12

Ah, jag var tvungen att logga in på MyPLEX, jag trodde jag skulle sköta det från PMS.

  • Medlem
  • växjö
  • 2012-05-15 13:37

försöker också dela mitt bibliotek men får inte till det. "Myplex was unable to connect to your server" ?

Ursprungligen av Sunrice:

försöker också dela mitt bibliotek men får inte till det. "Myplex was unable to connect to your server" ?

Har du loggat in din PMS på myPlex? För att göra det så går du till Preferences under PMS-ikonen i din Finder-meny, gå till myPlex, logga in och välj "Publish server to myPlex".
Får du något felmeddelande där? Hur ser det ut?

  • Medlem
  • växjö
  • 2012-05-15 16:09

Ja jag är inloggad, får då två röda markeringar- väljer att tilldela port 34???? ( är inte hemma nu och får felmedelande att MyPLEX was unable to connect to your server.

  • Medlem
  • växjö
  • 2012-05-15 19:41
Ursprungligen av Sunrice:

Ja jag är inloggad, får då två röda markeringar- väljer att tilldela port 34???? ( är inte hemma nu och får felmedelande att MyPLEX was unable to connect to your server.

kanske ska tillägga att när jag väljer att tilldela port så slocknar en av två röda markeringar .

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-05-15 22:25

Normalt sett ska du inte behöva skriva in något portnummer. Gör du det behöver du även ange en port forward i din router.

  • Medlem
  • växjö
  • 2012-05-16 00:55

verkar krångligt att gå in i router:(

  • Medlem
  • växjö
  • 2012-05-16 12:37
Ursprungligen av Sunrice:

verkar krångligt att gå in i router:(

Ringde min internet leverantör och de löste problemet

  • Medlem
  • växjö
  • 2012-05-16 00:53

Bra. Det där felmeddelandet har jag aldrig sett förut om jag ska vara ärlig. IGD betyder "Internet Gateway Device" verkar det dock som. Så jag gissar att din ISP switchade om en inställning i den switch du sitter på. Eller liknande.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-05-16 18:49

När jag går in under Preferences har jag inte någon myPlex ikon. Jag kör Plex 0.9.3.4. Måste jag aktivera någonting?

myPlex introducerades inte förrän i v0.9.5.x av PMS. Du behöver alltså uppgradera för att kunna dra nytta av detta.

1
Bevaka tråden