Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Radering av en hel tråd

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Startade en tråd - som ballade ur rätt friskt.
Många visade på en rätt konstig syn på sina medmänniskor - det blev riktigt patetiskt med 15 män som satte och diskuterade hen, genus och jämställdhet.

Det blev tydligen så mycket att nån bestämde sig för att radera hela tråden.

Ingen kände dock sig manad att meddela mig som trådskapare på något sätt.

Så när jag går in nu och skall kika lite, så finns inte tråden, poff! som om den aldrig funnits.

Att ta bort ett inlägg, eller ens flera är fullt förståeligt. Att radera en hel tråd utan att ens meddela
trådskapare känns... maktfullkomligt, idioti och censur-iver

Så mycket för "ha högt i tak" och ha en diskussion.

Man kan ju spekulera i vart 99.se är på väg. Det spelar mer och mer ut sin egen roll känns det som.
Det är snyggt, funkar bra, men det är samma folk som sitter här, med samma åsikter som de aldrig kan tänkas överge.

Så, varför radering.

varför inget meddelande.

Å ni, "högt i tak"

* Inga Bilder på ngt som helst naket
* Inget Hackintosh
* Inget kontroversiellt ; rasism, sex
* Inget direkt negativt mot apple (stegling och halstring brukar följa)
* Inget kring piratkopiering av programvara
* Inget kring mediakopiering (nedladdning av filmer)

Ni är precis lika goda som pingstförsamlingen på orten där jag växte upp.

Senast redigerat 2012-05-19 08:33
  • Medlem
  • 2012-05-19 08:57

"Att ta bort ett inlägg, eller ens flera är fullt förståeligt. Att radera en hel tråd utan att ens meddela
trådskapare känns... maktfullkomligt, idioti och censur-iver"

Ja, jag har förståelse för att man behövde göra något med tråden men att radera allt utan att meddela ett knyst ger smak av den gamla Sovjetstaten där man kunde redigera bort det som misshagade ur historiska dokument som om det aldrig existerat.

Hoppas verkligen det är en engångstabbe.

  • Medlem
  • 2012-05-19 09:04

Med samma fingertoppskänsla stängdes tråden om hur WWDC framställs i marknadsföringen (Are you a male developer? Welcome!)
Den finns visserligen kvar, men den tråden handlade om Apple (fast visst, den var ju kritisk), hade inte spårat ur i värre otrevligheter än man möter på många andra håll, och den genererade en ohygglig massa "Gilla".
Har ni kvar modforumet nu när ni är så få? Är inte Martin och Adrian delaktiga i diskussioner om det ni bedömer vara känsliga ämnen?
Moderering handlar om mer än att flytta trådar till rätt forum och sätta bättre rubriker. Det tog mig år att känna mig säker på när en tråd verkligen skulle stängas. Jag känner inte riktigt att den rutinen har infunnit sig hos de nuvarande forumvärdarna.

Ursprungligen av Baron:

Med samma fingertoppskänsla stängdes tråden om hur WWDC framställs i marknadsföringen (Are you a male developer? Welcome!)
Den finns visserligen kvar, men den tråden handlade om Apple (fast visst, den var ju kritisk), hade inte spårat ur i värre otrevligheter än man möter på många andra håll, och den genererade en ohygglig massa "Gilla".
Har ni kvar modforumet nu när ni är så få? Är inte Martin och Adrian delaktiga i diskussioner om det ni bedömer vara känsliga ämnen?
Moderering handlar om mer än att flytta trådar till rätt forum och sätta bättre rubriker. Det tog mig år att känna mig säker på när en tråd verkligen skulle stängas. Jag känner inte riktigt att den rutinen har infunnit sig hos de nuvarande forumvärdarna.

Vad gäller detta så är tråden öppen och flyttad till 99Lounge. Även jag kan backa från en del saker.

Jo, tråden var ganska utflippad, men att radera den tycker jag luktar censur. Känns inte helt bra. Bättre då att stänga den med en vettig motivering.

Inte för att jag deltog i någon av trådarna, men de var väl klockrena kandidater till runda arkivet? Om politik inte ska diskuteras här - vilket man iofs kan tycka vad man vill om, men det är ju ändå den kommunicerade regeln - så är det knappast märkligt att trådar som ju direkt handlar om att stöta och blöta renodlat politiskt ideologiska synpunkter försvinner.

Däremot får man väl hålla med om att det hade varit på sin plats att åtminstone meddela trådskaparna vad som hänt, speciellt som trådarna generade så mycket intresse.

  • Medlem
  • 2012-05-19 09:50
Ursprungligen av GustafMA:

Inte för att jag deltog i någon av trådarna, men de var väl klockrena kandidater till runda arkivet? Om politik inte ska diskuteras här - vilket man iofs kan tycka vad man vill om, men det är ju ändå den kommunicerade regeln - så är det knappast märkligt att trådar som ju direkt handlar om att stöta och blöta renodlat politiskt ideologiska synpunkter försvinner.

Däremot får man väl hålla med om att det hade varit på sin plats att åtminstone meddela trådskaparna vad som hänt, speciellt som trådarna generade så mycket intresse.

Om du menar att allt som inte inte är teknik är politik förstår jag dig.

Ursprungligen av Baron:

Om du menar att allt som inte inte är teknik är politik förstår jag dig.

Det som inte är teknik eller någon annan form av nörderi eller trivia är väl alltsomoftast politik? Personligen tycker jag regeln mot politik är fånig, men finns den är det ju faktiskt inte speciellt förvånande att alla trådar med någon som helst samhällsanknytning ryker så fort moderatorerna börjar känna att de är jobbiga?

Raderades den? Jag väntade iofs bara på låsningen som jag tyckte närmade sig med stormsteg

  • Medlem
  • 2012-05-19 09:50

Jag fick ett inlägg i "sur-tråden" raderat. Inte för att det hade brutit mot någon regel, utan för att de "kände på sig att diskussionen skulle balla ur".
Och istället för att radera idiotiska inlägg som förmodades komma som svar på mitt, så raderade man mitt inlägg och "sparade därmed en massa jobb".

Ursprungligen av Dalle:

Jag fick ett inlägg i "sur-tråden" raderat. Inte för att det hade brutit mot någon regel, utan för att de "kände på sig att diskussionen skulle balla ur".
Och istället för att radera idiotiska inlägg som förmodades komma som svar på mitt, så raderade man mitt inlägg och "sparade därmed en massa jobb".

Detta har du och jag pratat om i PM, Dalle.

Jag kan inte se hur det är motiverat att låta kontroversiella inlägg om politiska ämnen stå kvar. Börjar man diskutera Uppdrag gransknings inslag om imamer och SVTs behov av polisiärt skydd så riskerar det att leda till en mycket otrevlig diskussion. Varken du eller jag vet hur agendan hos alla aktiva medlemmar ser ut, och vi vet därför inte heller hur långt och hur "extremt" sådant kan bli. Jag vill inte behöva sitta och radera, radera och radera konstant för att värna "det fria ordet" på ett forum där vi i grunden faktiskt har slagit ned på politiska diskussioner. Jag betvivlar att andra vill göra detta, men jag kan så klart ha fel. DÄRFÖR raderades inlägget. Jag tycker inte att det är konstigt.

Goflorp.

Det är oerhört sällsynt att en tråd raderas på det sättet. Det var mitt beslut. Som du själv säger så ballade tråden ur rätt friskt. Någon blev kallad idiot, en del andra kommentarer om varandra lämnades och det tonen blev inte alls bra. Då kan vi som forumvärdar välja mellan två åtgärder rent generellt;

1) Vi modererar hårt. Det tar tid, och det är svårt när mycket har buntats ihop. Tråden riskerar att bli svår att hålla samman.
2) Vi kan i sällsynta fall helt enkelt ta bort tråden som helhet.

Jag valde alternativ nummer 2. Varför?

99 har sedan lång tid tillbaka (alltid?) sagt nej till politiska diskussioner. Detta om Hen ÄR en politisk diskussion. I det här fallet så resulterade det även i att det "spårade ur väldigt friskt". Jag anser inte att det gick ett genomföra en bra moderering för att få tråden att fortsätta leva på ett bra sätt. Därför behövdes åtgärd tas. Visst - jag kunde ha stängt tråden, men då hade det antingen inneburit ett stort modereringsarbete eller låta saker och ting så osagda. Det senare anser jag verkligen inte hade varit rätt i detta fall. Därför valde jag att helt enkelt radera tråden.

Att du inte har fått ett personligt meddelande om detta beror på att strax efter denna åtgärd så tappade jag kontakt med forumet. Då sket jag i att försöka logga in igen eftersom jag samtidigt var tvungen att åka och hämta lite festande människor inne i staden. Tanken var att du får ett meddelande om det i dag istället, men nu har du ju hunnit före mig i Feedback-forumet.

Vad gäller censur som en del andra påpekar så här på morgonen

Det här handlar inte om censur. Och det handlar verkligen inte om att föra forumet till någon gammal Sovjetstat. Det faktum att man ens använder den senare liknelsen ger mig kräkkänslor. Det är fullständigt respektlös mot de människor som faktiskt levde i gamla Sovjetunionen och som inte alls hade det bra varken ur social eller ekonomisk synpunkt. Eller för den delen rent demokratiskt.

Vad det däremot handlar om är en avvägning mellan två olika åtgärder, som har nämnts i mitt svar till Goflorp. Jag har full respekt för att en del anser att detta var felaktigt. Jag tror säkert att en del även tycker att det var helt ok sett till vad som står bakom beslutet.

  • Medlem
  • 2012-05-19 09:59
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Goflorp.

Det är oerhört sällsynt att en tråd raderas på det sättet. Det var mitt beslut. Som du själv säger så ballade tråden ur rätt friskt. Någon blev kallad idiot, en del andra kommentarer om varandra lämnades och det tonen blev inte alls bra. Då kan vi som forumvärdar välja mellan två åtgärder rent generellt;

1) Vi modererar hårt. Det tar tid, och det är svårt när mycket har buntats ihop. Tråden riskerar att bli svår att hålla samman.
2) Vi kan i sällsynta fall helt enkelt ta bort tråden som helhet.

Jag valde alternativ nummer 2. Varför?

99 har sedan lång tid tillbaka (alltid?) sagt nej till politiska diskussioner. Detta om Hen ÄR en politisk diskussion. I det här fallet så resulterade det även i att det "spårade ur väldigt friskt". Jag anser inte att det gick ett genomföra en bra moderering för att få tråden att fortsätta leva på ett bra sätt. Därför behövdes åtgärd tas. Visst - jag kunde ha stängt tråden, men då hade det antingen inneburit ett stort modereringsarbete eller låta saker och ting så osagda. Det senare anser jag verkligen inte hade varit rätt i detta fall. Därför valde jag att helt enkelt radera tråden.

Men inte är väl språkutveckling att betrakta som politik i sig? Eller hur Apple marknadsför sig?
Och radering är väl inte ett vapen man tar till för en så futtig sak? Jag kan inte påminna mig om att någonsin ha råkat ut för att det har krävts bara för att man ska få mindre att städa. Om det är en del av en ny policy tycker jag nog att ni bör tänka om.

Formulera om reglerna om det finns fler känsliga ämnen man ska hålla sig borta från.
(Och ja, jag vet att man inte kan ha heltäckande regler.)

edit: Tobias har öppnat WWDC-tråden igen. All heder!
Den kommer nog att dö snart ändå.

Ursprungligen av Baron:

Men inte är väl språkutveckling att betrakta som politik i sig? Eller hur Apple marknadsför sig?
Och radering är väl inte ett vapen man tar till för en så futtig sak? Jag kan inte påminna mig om att någonsin ha råkat ut för att det har krävts bara för att man ska få mindre att städa. Om det är en del av en ny policy tycker jag nog att ni bör tänka om.

Formulera om reglerna om det finns fler känsliga ämnen man ska hålla sig borta från.
(Och ja, jag vet att man inte kan ha heltäckande regler.)

Oj, vilken rädsla!...att radera en hel tråd, i loungen dessutom. Då är det väl lika bra att radera hela loungen. Nu försvann just syftet med den tycker jag. Om man inte kan låta folk tjafsa lite, vilket är normalt i känsliga ämnen, då kan man lika gärna ta bort loungen som sagt.
Censur där är ju bara barnsligt, jävligt barnsligt dessutom. Låt folk använda och utveckla sitt språk. Lära sig, utveckla argumentationen, dialogen, försvara sig, debattera. Sådant är livet! Uppenbarligen inte för rädda människor som inte har tilltro till vare sig människors förmåga till att debattera, eller dialogens kraft. Barnsligt, säger jag igen. Väldigt barnsligt. Nu kan ni radera loungen också som sagt, den blev just en sandlåda där rädda människor styr. Trist.:tveksam:

Ursprungligen av Baron:

edit: Tobias har öppnat WWDC-tråden igen. All heder!
Den kommer nog att dö snart ändå.

Nja, den är flyttad till Loungen, men den är fortfarande stängd.

En rejäl städning i tråden, och sedan en uppmaning att hålla sig til ämnet och undvika personangrepp.

Om detta sedan visar sig inte funka - en ny städning och stängning.

Så hade jag gjort som moderator.

Att bara radera hela tråden är att göra det lite väl lätt för sig.

Detta har uppenbarligen mött betydligt större motstånd än jag trodde.

Jag kommer att sätta mig och göra en större moderering av tråden och öppna den igen. Vi ger det en chans till. Trots radering så finns ju tråden kvar i vår databas och borde kunna återställas..

Slutkommentar på detta:

Vi har olika åsikter i frågan. Men Björnström har klargjort tidigare att forumet är beroende av medlemmarnas åsikter, och det håller jag med om. Eftersom tydligen så många aktiva tycker att detta var ett helt tokigt beslut så tänker jag inte stå i ett hörn och tjura och envisas. Därför ska jag försöka återställa tråden igen.

Och eftersom jag har slagit in på vägen av trevlighet så önskar jag er en bra helg. Fortsätt gärna komma med Feedback när ni anser att någon forumvärd har agerat fel. En dialog är alltid bra. Det är bara så vi överlever som forum.

Vänligen,
/ T

Och därmed anser jag även att vi kan avsluta denna diskussion eftersom Goflorp har fått tillbaka sin tråd och jag har i egenskap av forumvärd backat från mitt tidigare beslut och gett tillbaka tråden.

Som tidigare;
Tack för Feedback. Det är värdefullt.

Vänligen,
/ T

Tråden i fråga passar bättre på flashback, där förväntar man sig inte så mycket. Här på 99 gav den bara en sur och bitter smak. Låt andra forum hantera sånt där jidder, här tycker jag att det ska vara en trevligare stämning med fokus på vårt gemensamma intresse (som ibland kan bli lite hetsigt det också, men då ser jag oftast mer hjärta än arsle).

Tråden är öppen och någorlunda städad. Den som känner sig felaktigt träffad av eventuell radering får gärna återkomma till mig i PM så kan vi diskutera det och göra en eventuell korrigering av detta.

Vänligen,
/ T

1
Bevaka tråden