Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sista helgen med Xserve™

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

På måndag tar vi steget mot mycket snabbare servrar - och lämnar samtidigt Mac OS X Server och Xserve bakom oss. Det känns jättetrist på ett sätt eftersom vi lagt så mycket pengar och energi på att alltid köra Macserver. Men Apple vill ju som bekant inte ha serverkunder...

Vi räknar med att flytta till Linux servrar (cluster!) natten mellan måndag och tisdag. Samtidigt uppgraderar vi Internetlinan från 100Mbit till 1000Mbit så saker kanske laddar lite kvickare på tisdag.

Någon annan än jag som var med när Oscar Bjers signerade vår första Xserve? Någon som minns vilken modell det var? (bonusfråga)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-20 09:11
Ursprungligen av Björnström:

Någon annan än jag som var med när Oscar Bjers signerade vår första Xserve? Någon som minns vilken modell det var? (bonusfråga)

Xserve G5 2005 års modell?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-18 21:36

Ett nytt kapitel i 99macs historia då. Vad var det för server när 99mac startade, 2001 var ju OS X precis i sin linda?
Dock så måste vi ju säga att 99mac.se har funkat riktigt bra genom åren, väldigt få avbrott och tekniska fel med tanke på att siten funnits i 11 år.

Ursprungligen av stile:

Ett nytt kapitel i 99macs historia då. Vad var det för server när 99mac startade, 2001 var ju OS X precis i sin linda?
Dock så måste vi ju säga att 99mac.se har funkat riktigt bra genom åren, väldigt få avbrott och tekniska fel med tanke på att siten funnits i 11 år.

Vi körde faktiskt Windows 2000 Server i ett par år, sen FreeBSD innan vår första Xserve hösten 2005/våren 2006.

Då blir det äntligen lite fart på grejerna kanske.

  • Avstängd
  • 2012-05-19 00:06

Jaha, har aldrig under dom 4 år eller vad det nu är som jag varit här upplevt att det varit slött förutom när vissa eländiga reklaminlägg segat ner det hela

Sista helgen med Xserve™

Vad händer med dessa klenoder nu då?

  • Avstängd
  • 2012-05-19 18:03
Ursprungligen av KAPTENRODSKAGG:

Vad händer med dessa klenoder nu då?

Jag behöver dom, behöver server:as mat med jämna mellarum!

Ursprungligen av KAPTENRODSKAGG:

Vad händer med dessa klenoder nu då?

Ja, det är frågan. Jag har en massa Xserve tillgängliga...

Xserve QuadCore 2x2.8GHz 8GB
Xserve QuadCore 2x2.8GHz 6GB
Xserve QuadCore 2x2.8GHz 4GB
Xserve QuadCore 1x2.2GHz 6GB
Xserve QuadCore 1x2.8GHz 6GB
Xserve QuadCore 1x2.8GHz 6GB

Xserve G5 2x2.0GHz 4GB
Xserve G5 2x2.0GHz 4GB

Ursprungligen av Björnström:

Ja, det är frågan. Jag har en massa Xserve tillgängliga...
Xserve QuadCore 2x2.8GHz 8GB
Xserve QuadCore 2x2.8GHz 6GB
Xserve QuadCore 2x2.8GHz 4GB
Xserve QuadCore 1x2.2GHz 6GB
Xserve QuadCore 1x2.8GHz 6GB
Xserve QuadCore 1x2.8GHz 6GB
Xserve G5 2x2.0GHz 4GB
Xserve G5 2x2.0GHz 4GB

Går inte det inte att köra ett valfritt linux-operativsystem på dessa?

  • Avstängd
  • 2012-05-20 12:32
Ursprungligen av Björnström:

Ja, det är frågan. Jag har en massa Xserve tillgängliga...

Xserve QuadCore 2x2.8GHz 8GB
Xserve QuadCore 2x2.8GHz 6GB
Xserve QuadCore 2x2.8GHz 4GB
Xserve QuadCore 1x2.2GHz 6GB
Xserve QuadCore 1x2.8GHz 6GB
Xserve QuadCore 1x2.8GHz 6GB

Xserve G5 2x2.0GHz 4GB
Xserve G5 2x2.0GHz 4GB

Antar dom är för gamla att köra Lion/ML-server på? annars hade det varit kul att ha en och leka med

Ursprungligen av LaHe:

Antar dom är för gamla att köra Lion/ML-server på? annars hade det varit kul att ha en och leka med

G5 är för gamla, men de andra klarar det bra.

  • Avstängd
  • 2012-05-20 14:03
Ursprungligen av Capeman:

G5 är för gamla, men de andra klarar det bra.

Nice!
Undras vad Sheriffen ska ha för en QuadCore då

Ursprungligen av LaHe:

Nice!
Undras vad Sheriffen ska ha för en QuadCore då

Jag ska rensa klart allt först och sen blir det nog utförsäljning till högstbjudande här på 99mac

  • Avstängd
  • 2012-05-21 11:31
Ursprungligen av Björnström:

Jag ska rensa klart allt först och sen blir det nog utförsäljning till högstbjudande här på 99mac

Nice

Ursprungligen av Capeman:

G5 är för gamla, men de andra klarar det bra.

Mountain Lion ska väl bara rulla på den sista Xserve? Alltså "late 2009".

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Mountain Lion ska väl bara rulla på den sista Xserve? Alltså "late 2009".

Hm, hur menar du nu? Det finns ingen Xserve Late 2009.

Ursprungligen av Capeman:

Hm, hur menar du nu? Det finns ingen Xserve Late 2009.

Jag tror han menar Xserve Nehalem som kom våren 2009, exempelvis:
Xserve Xeon Nehalem 2.26 "Quad Core" Specs (Early 2009, MB449LL/A, Xserve3,1, A1279, 2279) @ EveryMac.com

Ursprungligen av Capeman:

Hm, hur menar du nu? Det finns ingen Xserve Late 2009.

"Early" menar jag. Sry.

Slutet på en era, lite tragikomiskt att ett macforum inte längre kan rulla på OS X.

Kul att se att ni går över till open source-programvaror däremot. Bra val Björnström och ni andra.

Lycka till!

Om ni vill köra OS X, varför inte bara virtualisera den på någon godtycklig hårdvara? Varför byta mjukvaruplattform om ni är nöjda med den?

Ursprungligen av GustafMA:

Om ni vill köra OS X, varför inte bara virtualisera den på någon godtycklig hårdvara? Varför byta mjukvaruplattform om ni är nöjda med den?

Apples licensmodell tillåter inte att OS X körs virtuellt på icke-Apple-hårdvara.

Ursprungligen av hansfilipelo:

Apples licensmodell tillåter inte att OS X körs virtuellt på icke-Apple-hårdvara.

Jag tänkte svara något i stil med "du med mig skämta aprilo, va?" men jag googlade det och det var ju faktiskt så. Jisses. Gilla för det informativa svaret, inte för dess innehåll, btw.

Aha! Men jag har bara läst att ML kräver quadcore när det handlar om Xserve. Men jag kan ha fel, det har jag med ojämna mellanrum.

Ursprungligen av Capeman:

Aha! Men jag har bara läst att ML kräver quadcore när det handlar om Xserve. Men jag kan ha fel, det har jag med ojämna mellanrum.

Hehe. Det krävs ju ett antal saker, men inte ett visst antal kärnor. Det ska vara 64-bit på både processor och EFI, plus att ett gäng grafik inte stöds, ex. GMA X3100.

Jag vet inte hur det är med EFI på Xserve, utan har bara sett på de där listorna av supportade Macar som cirkulerar, att Xserve 2009 är den enda som klarar ML.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Hehe. Det krävs ju ett antal saker, men inte ett visst antal kärnor. Det ska vara 64-bit på både processor och EFI, plus att ett gäng grafik inte stöds, ex. GMA X3100.

Jag vet inte hur det är med EFI på Xserve, utan har bara sett på de där listorna av supportade Macar som cirkulerar, att Xserve 2009 är den enda som klarar ML.

Du har helt rätt, Early 2009 verkar vara där gränsen går. Efter vad jag kan utläsa av processorhastigheterna i Martins lista så är de flesta Early 2008, men modellen med 2,2 GHz torde vara en Early 2009.

Ursprungligen av Capeman:

Du har helt rätt, Early 2009 verkar vara där gränsen går. Efter vad jag kan utläsa av processorhastigheterna i Martins lista så är de flesta Early 2008, men modellen med 2,2 GHz torde vara en Early 2009.

Det stämmer - vi har bara en Nehalem 2.26GHz maskin.

Får bygga landets fetaste Plex installation med dom andra helt enkelt

Ursprungligen av Björnström:

Det stämmer - vi har bara en Nehalem 2.26GHz maskin.

Får bygga landets fetaste Plex installation med dom andra helt enkelt

vore häftigt men dock ljudnivån från Xservrarna överröstar ju tyvärr de flesta action scener

  • Medlem
  • Nacka
  • 2012-06-01 12:59
Ursprungligen av gotfredsen:

vore häftigt men dock ljudnivån från Xservrarna överröstar ju tyvärr de flesta action scener

Nejdå, man har dem i ett annat rum eller i källaren!

Bevaka tråden