Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airplay-lösning för musik OCH film?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är intresserad av Airplay-spelare (integrerade högtalare/förstärkare typ Zeppelin, Nocs etc.) Men helst skulle jag vilja hitta en vettig lösning som även funkar för film. Såhär tänker jag:

Jag vill kunna spela musik (Spotify) i Airplay-högtalarna. Jag vill kunna göra detta utan att ha min dator på. Mobilstyrning vore önskvärt.

Jag vill också kunna få ut filmljudet i högtalarna. Bilden på teven men ljudet i Airplayhögtalarna alltså. Även detta utan att ha datorn på. Idealiskt vore att ha filmerna på en extern disk eller liknande. Filmerna KAN streamas men om de går via kabel till teven är det helt okej också. Vill för övrigt även ha ett vettigt filstöd.

Det finns ju en del externa usb-diskar som även har hdmi ut och en enkel fjärr (samt bra filstöd). Men de har ju bara hdmi ut, inte analogt ljud. Så de går inte att köra på exv. AUX in på en Airplay-kompatibel högtalare.

Är det jag vill åstadkomma överhuvudtaget möjligt idag? Och i så fall, hur ser mina "options" ut?

  • Medlem
  • 2012-05-18 06:10

Kan du tänka dig att köra med en receiver emellan är Apple TV grejen du söker! Köp en ATV2 och jailbreaka så stödjer den flera format.

Har du kollat om din TV har en analog ljudutgång? Det är inte mitt område egentligen, men det verkar inte helt ovanligt att dom har det. För i så fall så är det ju bara att koppla den vägen, och köra musiken direkt från mobilen till högtalarna. (så gör jag, fast med en projektor)

Bra svar bägge två, tack! Jag antar att receiver-behovet kommer sig av att Apple tv inte förstärker ljudet då? Så jag behöver ampa upp det med den lösningen? Tack igen, verkar hyfsat lovande, detta.

Apple TV har bara digitalt ljud ut via HDMI och toslink, så det behövs en receiver av samma anledning som det behövs till USB-disken/mediaspelaren med HDMI-utgång.

Sen finns det adaptrar för att konvertera HDMI och andra digitala ljudsignaler till analogt ljud, men dom brukar gå på nån tusenlapp vad jag har sett.

1
Bevaka tråden