Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

vad är hlink?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Östersund
  • 2012-05-17 21:10

Skulle städa hårddisken och upptäckte en mapp kallad hlink som innehöll mängder gigabyte med kryptiskt benämnda filer, bland annat konverterade filmer som jag numera sparar på en extern hd.
Min fråga: Kan man riskfritt ta bort innehållet i den här mappen? Filerna verkade sparade/speglade av program som EyeTV och andra.

Tj

Bör inte vara något som hör till systemets egna mappar om man säger så. Vart ligger mappen? Vilket program har du använt för att konvertera filmer?

Hard Links är ungefär som Alias men de ligger på en djupare nivå i filsystemet.

Se dem som "hårda alias" eller genvägar.

De pekar på en fil som ligger nån annan stans.

Är du tvärsäker på att de filer de pekar på verkligen ligger på andra diskar så radera då.
Tänk dig för och dubbelkolla innan du raderar något.

En bra grundregel är att om man inte vet hur det funkar, låt bli det.
Kompis som desarmerar bomber lärde mig det.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2012-05-18 11:28

hlink.ref ligger under en dold mapp som heter cleverfiles
Det jag grubblar över är storleken på filerna. Om de enbart är alias ska ju storleken inte ligga på flera gigabyte?
Eller??

TJ

Cleverfiles är ju ett företag som gör recovery-program, så du eller någon annan måste ha sysslat med det på datorn.
Disk Drill - Hard drive recovery software for Mac OS by CleverFiles

Om det är hardlinks så ser det ut som det tar upp en viss storlek trots att det endast är länkar.
Vet du att du har sakerna någon annanstans (ie. backup) så är det väl bara att ta bort.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2012-05-18 12:27

Alldeles riktigt. Jag installerade Disk Drill och hårddiskinnehållet svällde över alla breddar vid ungefär samma tidpunkt.
Det är som att ha ett backup-system man inte riktigt räknat med ;-/
Tror jag tar bort Disk Drill när jag ändå har tillräcklig backup.
Tack alla.

TJ

1
Bevaka tråden