Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

WWDC en helmanlig angelägenhet

Tråden skapades och har fått 192 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2012-05-17 13:02

WWDC tycks vara av män för män. Bara. Utan att vara genuspolis kan jag inte låta bli att tycka att det är en aning problematiskt.
https://developer.apple.com/wwdc/ finns det 7 sidor. På två av dem finns det bilder med personer på. Med en god portion vilja kan man av det fyrtiotal personer på bilderna identifiera en (1) kvinna. (Jag tror att det är en man, se nedan.)

https://developer.apple.com/wwdc/about/
Sex personer i fokus varav sex är män, tre personer i bakgrunden, varav två troligen är män och den tredje inte går att se ansiktet på.

https://developer.apple.com/wwdc/events/
Fyra personer i fokus varav fyra är män, ett trettiotal personer i folksamlingar där det finns utrymme för tvivel om könet på 1 person, men där jag tycker det ser ut som en man:

Samma fördelning som på Data på Chalmers då, ca 1-5 %.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-05-17 13:50

Varför skulle det manliga WWDC-intresset vara problematiskt?

Ursprungligen av filuren:

Varför skulle det manliga WWDC-intresset vara problematiskt?

För att det blir sämre appar?

Ursprungligen av eskimo:

För att det blir sämre appar?

Finns det statistik på det?

  • Medlem
  • 2012-05-17 19:05
Ursprungligen av filuren:

Varför skulle det manliga WWDC-intresset vara problematiskt?

Nu var det ju inte intresset för WWDC det gällde, utan hur Apple väljer att marknadsföra WWDC och därmed i förlängningen varumärket Apple.
Men det låga kvinnliga intresset för WWDC är också intressant. Om man tror att en 100-procentigt manlig utvecklarkår är bättre än en blandad könsfördelning så ser man kanske inga problem. Jag tillhör inte dem som tror det.

  • Medlem
  • 2012-05-17 19:43
Ursprungligen av Baron:

Nu var det ju inte intresset för WWDC det gällde, utan hur Apple väljer att marknadsföra WWDC och därmed i förlängningen varumärket Apple.
Men det låga kvinnliga intresset för WWDC är också intressant. Om man tror att en 100-procentigt manlig utvecklarkår är bättre än en blandad könsfördelning så ser man kanske inga problem. Jag tillhör inte dem som tror det.

Okej, så vad är det som är ett problem? Har aldrig hört någon kvinna säga att det skulle vara något problem, att WWDC inte är för dem bara för att det är få av dem där. Inga män heller för den delen. Måste allt vara 50/50, blir allt bra då? Det är så det ser ut i branschen. Vill du ändra på det så är det inte WWDC du ska sikta på, utan på att få in fler kvinnor i branschen. Högskolorna spenderar stora summor på att göra just det, tjejdagar inför IT-utbildningar o.s.v. Men de är väl inte lika intresserade antar jag. Tror inte ett dugg att Apple har sagt åt sina fotografer att bara fota män. De skickar ut sina fotografer bland 5000 besökare, de får med handfull på bild; sannolikheten att de får bilder på män är ganska stor. Eller ska de börja plocka ut kvinnor så att det inte ser "fel" ut i bilderna? Varför enbart kön? Ska man inte göra likadant med gamla, unga, handikappade o.s.v. Folk från olika världsdelar, det är ju faktiskt worldwide. Leve mångfalden!

  • Medlem
  • 2012-05-17 20:19

Nu avslöjar sig folk. "Stoppa pressrarna" drar man till med när man vill förlöjliga en fråga. Är detta en löjlig fråga?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-05-17 20:54
Ursprungligen av Baron:

Nu avslöjar sig folk. "Stoppa pressrarna" drar man till med när man vill förlöjliga en fråga. Är detta en löjlig fråga?

Ja, det är en löjlig fråga. De som är intresserade av WWDC åker dit, oavsett kön. Jag förstår inte problemet?

Är det så kvinnor tänker? "Oj här var det ju en kvinna på bilden, bäst jag åker dit."

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-05-17 21:35
Ursprungligen av Baron:

Nu avslöjar sig folk. "Stoppa pressrarna" drar man till med när man vill förlöjliga en fråga. Är detta en löjlig fråga?

Kanske inte löjlig, men ganska ointressant.

Data/teknik/kodning/prylar attraherar av någon anledning fler män än kvinnor. Heminredning/trädgårdsarbete/muffinsrecept gör det inte. Så är det, och det är okej ändå.

  • Avstängd
  • 2012-05-17 16:22
  • Medlem
  • International user
  • 2012-05-17 19:42

Åfytusanjävlar! Stoppa pressarna!

  • Medlem
  • 2012-05-17 20:14

Ojdå, var det en så öm tå att trampa på? Jag har väl aldrig sagt att 50/50 är eftersträvansvärt? Jag bara konstaterar att det är 100/0 och att det signalerar en gammal syn på vilka som bor och verkar här i världen.
Jag tror inte heller att Apple har valt ut män, jag tror som du att de inte har gjort det. När resultatet blir 100/0 så är det ett utslag av ett enögt sätt att se världen som jag inte tror är bra för någon.
Apples bilder är ju på inget sätt dokumentära. De ska visa upp Apple och WWDC och göra det attraktivt. Om man är det minsta intresserad av att kvinnor ska engagera sig i den här världen lär det inte locka kvinnorna ju fler män bilderna visar. Apple har ett ansvar för det om än i det lilla.

  • Medlem
  • 2012-05-17 20:31
Ursprungligen av Baron:

Ojdå, var det en så öm tå att trampa på? Jag har väl aldrig sagt att 50/50 är eftersträvansvärt? Jag bara konstaterar att det är 100/0 och att det signalerar en gammal syn på vilka som bor och verkar här i världen.
Jag tror inte heller att Apple har valt ut män, jag tror som du att de inte har gjort det. När resultatet blir 100/0 så är det ett utslag av ett enögt sätt att se världen som jag inte tror är bra för någon.
Apples bilder är ju på inget sätt dokumentära. De ska visa upp Apple och WWDC och göra det attraktivt. Om man är det minsta intresserad av att kvinnor ska engagera sig i den här världen lär det inte locka kvinnorna ju fler män bilderna visar. Apple har ett ansvar för det om än i det lilla.

Ingen kvinna åker till WWDC för att träffa andra kvinnor; man åker för att träffa andra utvecklare, Apples ingenjörer och bli mentalt stimulerad. Det finns inget problem med att det inte skulle vara attraktivt, tro mig, de kvinnor som vill åka och lyckas få en biljett gör det oavsett hur många andra kvinnor som finns i bilderna. Det är inte det som är det intressanta.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-05-17 20:36

Jag tycker inte det är löjligt, men å andra sidan så avspeglar det väl precis hur det är?
Kolla på sjuksköterskeförbundets hemsida, cancersjuksköterske-sidan osv. Inte en enda man så långt ögat når på bilderna. Om man nu ser det som ett problem inom sjuksköterskeyrket (vilket de gärna gör) så kan man ju undra varför i hela friden de inte försöker göra något åt det ens på sin egen hemsida?

Det är väl klart att det är lite "grabbigt" med datorer och teknik, det är ju lite "av män, för män". Jag tycker det är skitkul med alla kvinnor som tycker det är kul med teknik också, men ärligen, hur många såna känner du? Jag tror jag känner en eller två som är genuint intresserade och lite "nördiga"... Hur många manliga sjuksköterskor känner jag... hmmm. En, har jag för mig.

  • Medlem
  • 2012-05-17 23:34

Ni blandar fortfarande ihop hur det är och hur det skull kunna vara. Med 100/0-perspektivet tar det längre tid att nå en sundare balans. Frågan är inte ointressant, det har därför jag tog upp den. Eller ska man in och skriva i alla trådar man finner ointressanta att man tycker så?
Bollman, inte gör väl två fel ett rätt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-17 23:53
Ursprungligen av Baron:

Ni blandar fortfarande ihop hur det är och hur det skull kunna vara. Med 100/0-perspektivet tar det längre tid att nå en sundare balans.

En helt seriöst ställd fråga. Vad spelar det för roll hur fördelningen är? Blir något bättre bara för att fördelningen är 50/50 eller 90/10? Åt något av hållen. Är inte fördelningen helt ointressant så länge det inte finns lagar som säger att vissa grupper inte får deltaga?

Inte mot dig Baron men överhuvudtaget undrar jag varför så många människor i vårt samhälle tycker att jämställdhet och jämnlikhet är samma sak som millimeterrättvisa.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-05-18 00:53
Ursprungligen av acke:

Inte mot dig Baron men överhuvudtaget undrar jag varför så många människor i vårt samhälle tycker att jämställdhet och jämnlikhet är samma sak som millimeterrättvisa.

100/0 (som var det fiktiva numret Baron lekte med) är inte i närheten av millimeterrättvisa, knappt ens kilometerrättvisa. Det där får du nog ta och leda i bevis på ett bättre sätt.

  • Medlem
  • 2012-05-18 09:24
Ursprungligen av jahve:

100/0 (som var det fiktiva numret Baron lekte med) är inte i närheten av millimeterrättvisa, knappt ens kilometerrättvisa. Det där får du nog ta och leda i bevis på ett bättre sätt.

Det är inte fiktivt. Hittar du några kvinnor på bilderna?
Jag menar alltså inte att det inte är några kvinnor där. Jag pratar endast och enbart om hur Apple väljer att framställa WWDC.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-18 10:19
Ursprungligen av jahve:

100/0 (som var det fiktiva numret Baron lekte med) är inte i närheten av millimeterrättvisa, knappt ens kilometerrättvisa. Det där får du nog ta och leda i bevis på ett bättre sätt.

Fast är det ens fråga om rättvisa? Slarvigt skrivet av mig kanske att skriva det. Men så här, om jag har ett föredrag utan regler om vilka som får komma och det bara kommer män, är det då ett problem? Jag tycker inte det. Jag vill gå så långt att säga att jag tycker att det är lite av en förolämpning mot kvinnor att hävda att kvinnor skulle ta i beräkning hur många andra kvinnor som är på plats innan de bestämmer sig.
Det är enligt mig en klassisk mena-väl-men-klappa-på-huvudet mentalitet.

Jag förstår att detta inte är exakt vad Baron vill få fram, det har kommit fram två diskussioner i den här tråden men de får väl båda plats tycker jag.

  • Medlem
  • 2012-05-18 10:26
Ursprungligen av acke:

Fast är det ens fråga om rättvisa? Slarvigt skrivet av mig kanske att skriva det. Men så här, om jag har ett föredrag utan regler om vilka som får komma och det bara kommer män, är det då ett problem? Jag tycker inte det. Jag vill gå så långt att säga att jag tycker att det är lite av en förolämpning mot kvinnor att hävda att kvinnor skulle ta i beräkning hur många andra kvinnor som är på plats innan de bestämmer sig.
Det är enligt mig en klassisk mena-väl-men-klappa-på-huvudet mentalitet.

Jag förstår att detta inte är exakt vad Baron vill få fram, det har kommit fram två diskussioner i den här tråden men de får väl båda plats tycker jag.

Jag håller med till viss del. Det är lite svårt att jämföra dig med Apple. Men jag menar att bjässar som Apple har ett visst ansvar för hur de väljer att visa upp sig och relationen mellan män och kvinnor. Särskilt när Apple har en tydlig profil att man är lite smartare och bättre i största allmänhet än alla andra.
Jag tycker nog att man är mer än lämpligt enkelspårig i sin marknadsföring. Sedan vilka som kommer är en annan fråga, som visserligen har med marknadsföringen att göra. För ingen tycker väl att just Apples marknadsföring är att betrakta som helt saklig samhällsinformation?

  • Medlem
  • 2012-05-18 09:33
Ursprungligen av acke:

En helt seriöst ställd fråga. Vad spelar det för roll hur fördelningen är? Blir något bättre bara för att fördelningen är 50/50 eller 90/10? Åt något av hållen. Är inte fördelningen helt ointressant så länge det inte finns lagar som säger att vissa grupper inte får deltaga?

Inte mot dig Baron men överhuvudtaget undrar jag varför så många människor i vårt samhälle tycker att jämställdhet och jämnlikhet är samma sak som millimeterrättvisa.

Jag är inte ute efter rättvisa eller att man ska följa lagar och regler. Men jag är av den absoluta uppfattningen att en miljö, vilken som helst, är mer kreativ, dynamisk, produktiv, osv om den har en bra blandning av kvinnor och män. Det är inte speciellt kontroversiellt att tycka så. Det finns förstås inget nyckeltal för när det är "lagom".
Det som förvånar mig är att Apple, som gärna framställer sig som liggande i framkant när det gäller erkännandet av mänskliga, "mjuka" värden och liknande, är helt enögda i hur de väljer (eller inte väljer) att framställa sig och de besökare (utvecklare) som ska lockas till WWDC.
En betydande målgrupp för appar och hårdvara utgörs numera av kvinnor. Om man tror att det manliga ögat ensamt alltid är bättre på att utveckla detta för kvinnor (och män) så kan man ju argumentera för det, men då tror jag man snart får ta till reträtt.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-05-17 23:45

Fast nu är det ju inte 100/0....

Kan man inte bara låta människor göra vad de vill oavsett kön?
Ska vi tvinga kvinnor till WWDC för att det ska se bra ut?
Ska vi starta kampanjer för att få kvinnor intresserade av WWDC bara för att det är för mycket män?

  • Medlem
  • 2012-05-18 09:27
Ursprungligen av zappee:

Fast nu är det ju inte 100/0....

Kan man inte bara låta människor göra vad de vill oavsett kön?
Ska vi tvinga kvinnor till WWDC för att det ska se bra ut?
Ska vi starta kampanjer för att få kvinnor intresserade av WWDC bara för att det är för mycket män?

1. Jo, det är 100/0. Jag frågar även dig: Hittar du några kvinnor på bilderna?
2. Jag har aldrig diskuterat vad någon vill göra utifrån könsperspektiv eller annat.
3. Det handlar som sagt inte om hur det är utan om hur Apple väljer att visa upp sig.
4. Inte alls. Men om Apple tycker att närvaron av kvinnor tillför något i sig kunde de gott visa det.

Det är definitivt intressant att fundera över varför könsfördelningen är så sned och det finns många möjliga svar på den frågan som rimligtvis bör betraktas som problematiska. Det verkar osannolikt att det skulle vara en slump eller att kvinnor av genetiska skäl inte intresserar sig för teknologi.

Så det handlar om hur korten tas? Hade man satt alla kvinnor som är där (nu är det ju 0 enligt dig så det blir svårt) runt ett bord och fotat det så hade allt varit ok?

edit: http://www.livetotry.com/tag/women-at-wwdc/

  • Medlem
  • 2012-05-18 09:36
Ursprungligen av keptang:

Så det handlar om hur korten tas? Hade man satt alla kvinnor som är där (nu är det ju 0 enligt dig så det blir svårt) runt ett bord och fotat det så hade allt varit ok?

edit: Live to Try » women at wwdc

Vad är det som är så svårt att ta till sig? Det handlar om att Apple väljer att visa upp sig och sina besökare i förhållandet 100/0. Inte om hur många kvinnor som är där.
Säg så här: Besökarantalet på WWDC består till 95 procent av kvinnor. Bilderna är 100 procent på män. Är det OK?

Ja precis, det handlar om fotona du sett på Apples site, jag tycker det är ointressant.

Lägger in bilderna här från bloggen då så att vi alla vet att det finns kvinnor på WWDC (även om Apple "aktivt" valt att inte visa dessa på deras egen sida, bortsorterade helt enkelt).
Live to Try » Women at WWDC: A quick preview

  • Medlem
  • 2012-05-18 09:48
Ursprungligen av keptang:

Ja precis, det handlar om fotona du sett på Apples site, jag tycker det är ointressant.

Lägger in bilderna här från bloggen då så att vi alla vet att det finns kvinnor på WWDC (även om Apple "aktivt" valt att inte visa dessa på deras egen sida, bortsorterade helt enkelt).
Live to Try » Women at WWDC: A quick preview

Om det nu är så många kvinnor är det ännu konstigare att inga förekommer på bilderna.

  • Medlem
  • 2012-05-18 09:47

Jag tror jag skriver det i varje inlägg, men det går inte in:
Tråden handlar om hur Apple väljer att framställa WWDC och därmed sig självt.
Tråden handlar inte om hur många kvinnor som besöker WWDC.

Bevaka tråden