Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hen-debatten rasar!

Tråden skapades och har fått 207 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag blir sur när folk så gravt missuppfattar användandet av "hen" och får för sig

a) det är ett angrepp på manligheten (oftast ramaskrin från medelålders män)
b) Nu kommer kön försvinna, vi kommer alla bli könslösa
c) Folk som öht blir upprörda över bruket av ett ord.

Hen är ett könsneutralt pronomen; det ersätter "han och hon" "han/hon" "hen eller hon" som annars blir rätt klumpiga språkliga konstruktioner.

I sammanhang när kön är oviktigt eller man vill vända bort fokus från kön funkar "hen" kanonbra.
OM klarabara skrivet "han" hade många fokuserat på att det var en MAN som bar sig åt. Klarabara vill ju inte alls åt könet på personen och väljer därför pronomet "hen". Helt rätt så.

I många sammanhang är det "en person" som avses - inte "han" eller "hon". Inse det.
Släpp sargen och låt det vara 2012.

I finland, som för övrigt är ett land där riktiga män anser att det är "fjolligt" att vara gift ungefär (obs humor),
där har man använt könsneutralt pronomen sedan modern finska uppstod...

Så, det ÄR inget angrepp på någons könstillhörighet, du ÄR inte mindre man eller kvinna för att du använder det
när det passar. Du FÅR använda dina gamla vanliga språkliga konstruktioner - även om de kanske inte är lika smidiga -ingen förbjuder hen att göra något om vi skall skoja till det då.

Visst finns det språk med könsneutrala pronomen och det är ju fint.

Men jag kan väl ändå tycka att det är en aningen krystat att försöka uppfinna ett nytt ord. Låt språkutvecklingen sköta sitt och skulle det spridas och bli norm, fine! Men att det blir ett löjes skimmer över det hela när någon "rödstrumpa" försöker få till ett nytt ord på det här viset.

Det går inte - tack och lov - att styra ett folks talspråkutveckling. Det blir som det blir. Inte ens extrema diktaturer har haft en chans. Reformer när det gäller det skrivna ordet är dock möjligt och har gjort många gånger genom historien (tänk Turkiet som införde ett latinskt alfabete och ett helt nytt skrivet språk för bara...tja, 100 år sedan ).
Jag har inga åsikter eller känslor alls om "hen" - bara att det skulle vara enklare än att skriva han/hon när det behövs. Någon debatt har jag inte märkt av...men jag följer ju inte den svenska kulturdebatten som generellt är för ytlig och ofta - rent ut sagt - för korkad för mig.

Jag och min son är "han", min fru och mina döttrar är "hon", men mina två katter kanske är "hen" för de har inte längre några pungkulor då de är kastrerade.

Ursprungligen av LCR:

Jag och min son är "han", min fru och mina döttrar är "hon", men mina två katter kanske är "hen" för de har inte längre några pungkulor då de är kastrerade.

Du blandar samman att VARA könslös med att använda ett könslöst uttryck.
Dina katter är fortfarande av hankön, om än med amputerade könsdelar då.

Sedan är det väl ingen tvekan om vilka pronomen som används om dig och din bättre hälft.

Men i en del sammanhang spelar könet ingen roll eller så är det ointressant då man refererar till en person.

Hen är då en smidig konstruktion.

Just nu låter det lite fult, men det är troligen bara ovana.

Jag blir ju hellre kallad hen i ngt passsande sammanhang än "den" som ofta tillgrips.
"Den" vill jag reservera för föremål...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Könsneutrala_pronomen

http://www.familjeliv.se/Foralder/1.1519656

http://sv.wiktionary.org/wiki/hen

http://karlandersson.se/2012/02/24/problemet-med-hen/

http://www.pellebilling.se/2012/01/bor-ordet-hen-vara-en-del-av-svenska-spraket/

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-05-17 18:19

Det är ju ganska ofta jag behöver referera till en aktör, där det inte är relevant vilket kön denne (hen) har. Ett könsneutralt pronomen vore ju toppen, men hen låter lite... fult. Kanske är det bara en vanesak.

Goflorp, det var lite sarkasm i det jag skrev, men kan inte påstå att detta någonsin gjort mej sömnlös, kommer inte att bli det heller.

För mej räcker han/hon/den/det bra, har alltid gjort det.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-05-17 19:59

Förstår inte hur vi klarade oss innan hen!

hen låter lite femininum...henne...
kan vi inte ta ett helt nytt ord? det behöver ju inte vara likt han/hon. Förslag:

anon (slutet på han/hon - eller från anonym).
perso (från person)
subi eller subo (från subjekt)

Hur löste finnarna det? vad heter han, hon och det där neutrala?

Ursprungligen av Zimmerman:

Hur löste finnarna det? vad heter han, hon och det där neutrala?

"Hän", och anledningen till att vi valde hen.

Ursprungligen av eskimo:

"Hän", och anledningen till att vi valde hen.

Jag tycker det är mer "hån"...

...mot skillnaden mellan män och kvinnor, en härlig skillnad som förhoppningsvis kommer att finnas i många årtusenden framöver utan att slätas ut, kvoteras in...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-17 23:33
Ursprungligen av LCR:

Jag tycker det är mer "hån"...

...mot skillnaden mellan män och kvinnor, en härlig skillnad som förhoppningsvis kommer att finnas i många årtusenden framöver utan att slätas ut, kvoteras in...

Vem vill göra människorna könslösa? Inte jag!

Jag kommer att kalla killar för han, tjejer för hon och i en del fall där det kan vara en poäng att inte tala om ett kön (t.ex. om man ska utse en ny partiledare och funderar över vad hen kan tänkas vilja göra) så kan hen vara användbart! Ett praktiskt redskap som inte utmanar min sexualitet.

Ursprungligen av pesc:

t.ex. om man ska utse en ny partiledare och funderar över vad hen kan tänkas vilja göra

Jag hade nog funderat på vad denne hade kunnat tillföra, oavsett om det var en man eller kvinna...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-17 23:46
Ursprungligen av LCR:

Jag hade nog funderat på vad denne hade kunnat tillföra, oavsett om det var en man eller kvinna...

Det fungerar hyfsat bra men dels så är ordet avpersonifierat. Dels så blir språkbruket ofta klumpigt och vad som då händer är att man slentrianmässigt skriver "han" eller möjligtvis det klumpiga "han/hon". Ofta skulle just "hen" ge mera flyt i texten. Men ordet verkar olyckligtvis bli ett rött skynke för folk som får för sig att det är en del av en hemlig vänster-konspiration att göra folk könslösa.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-05-17 23:50
Ursprungligen av pesc:

Det fungerar hyfsat bra men dels så är ordet avpersonifierat. Dels så blir språkbruket ofta klumpigt och vad som då händer är att man slentrianmässigt skriver "han" eller möjligtvis det klumpiga "han/hon". Ofta skulle just "hen" ge mera flyt i texten. Men ordet verkar olyckligtvis bli ett rött skynke för folk som får för sig att det är en del av en hemlig vänster-konspiration att göra folk könslösa.

Det har ju fungerat bra i hundratals år, och varför ska man gömma att det är vänsterfeminister som ligger bakom hypen?
Meningen är ju för övrigt att det ska ersätta han/hon för jämställdhetens skull.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-17 23:56
Ursprungligen av zappee:

Meningen är ju för övrigt att det ska ersätta han/hon för jämställdhetens skull.

Du också??? Har DU någon referens på att det är detta förespråkarna vill?

Ja, ordet skall ersätta "han/hon" (dvs då man skriver han-bindestreck-hon). Det skall inte ersätta "han" eller "hon".

  • Medlem
  • International user
  • 2012-05-18 00:06
Ursprungligen av pesc:

Du också??? Har DU någon referens på att det är detta förespråkarna vill?

Ja, ordet skall ersätta "han/hon" (dvs då man skriver han-bindestreck-hon). Det skall inte ersätta "han" eller "hon".

Bara läsa runt på lite feministiska bloggar, allt ska göras könsneutralt t.ex. ska "man" ersättas med "en" o.s.v

Ursprungligen av zappee:

Det har ju fungerat bra i hundratals år, och varför ska man gömma att det är vänsterfeminister som ligger bakom hypen?
Meningen är ju för övrigt att det ska ersätta han/hon för jämställdhetens skull.

Det är mycket som fungerat 'bra' i hundratals år, tills nån PK-vänsterfeminist dök upp och förelog att man kanske kan testa nåt annat. Några exempel:

• Envåldshärskare utsedda att styra baserat på vem deras farsa är
• Slaveri
• Rösträtt baserat på kön/förmögenhet
• Lagar mot homosexualitet

  • Medlem
  • International user
  • 2012-05-18 10:47
Ursprungligen av Laseranders:

Det är mycket som fungerat 'bra' i hundratals år, tills nån PK-vänsterfeminist dök upp och förelog att man kanske kan testa nåt annat. Några exempel:

• Envåldshärskare utsedda att styra baserat på vem deras farsa är
• Slaveri
• Rösträtt baserat på kön/förmögenhet
• Lagar mot homosexualitet

Ja, det var ju verkligen relevanta jämförelser...

Ursprungligen av Laseranders:

Det är mycket som fungerat 'bra' i hundratals år, tills nån PK-vänsterfeminist dök upp och förelog att man kanske kan testa nåt annat. Några exempel:

• Envåldshärskare utsedda att styra baserat på vem deras farsa är
• Slaveri
• Rösträtt baserat på kön/förmögenhet
• Lagar mot homosexualitet

Ett större problem än frånvaron av "hen" är uppenbart frånvaron av en fungerande skola, vilket ditt inlägg tyvärr illustrerar. Inget av det du nämner avskaffades av "PK-vänsterfeminister". Det är faktiskt ett magnifikt okunnigt inlägg du lyckades prestera, fullkomligt i avsaknad av historisk kunskap.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-18 10:57
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

...Inget av det du nämner avskaffades av "PK-vänsterfeminister"...

Han kanske bara reagerade emot att ordet "hen" av en del uppfattas att bara förespråkas av "PK-vänsterfeminister"...

Ursprungligen av Zimmerman:

hen låter lite femininum...henne...
kan vi inte ta ett helt nytt ord? det behöver ju inte vara likt han/hon. Förslag:

anon (slutet på han/hon - eller från anonym).
perso (från person)
subi eller subo (från subjekt)

Hur löste finnarna det? vad heter han, hon och det där neutrala?

Hän har jag för mig de säger. Följ Wikipedialänken så får du ett språkligt sammandrag och jämförelser med andra språk.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-05-17 21:24
Ursprungligen av Zimmerman:

Hur löste finnarna det? vad heter han, hon och det där neutrala?

Som tidigare sagt använder de "hän", men jag vill bara förtydliga att det är det enda de använder. De har inga könsspecifika pronomen.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-05-17 20:13

h*n kan vi ha.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-05-17 20:17

Hen är iaf skitbra på twitter, när man inte vill slösa onödiga tecken på "han eller hon". Det kan tyckas krystat att uppfinna nya ord, men det är naturligt. För inte alls länge sen fanns ju inte ens ordet "hej". Det började som en rolig studentgrej. Dessförinnan sa man god morgon, god middag och god kväll.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-05-17 21:22
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-05-17 21:29

Det tramsiga med "hen"-debatten som jag ser det är när man vill ersätta både han och hon med "hen" och därmed enbart använda könsneutrala pronomen. Det skulle på något magiskt sätt lösa hälften av alla jämställdhetsproblem, menar förespråkarna. Med Finland som facit kan vi ju konstatera att det inte hjälper. Case closed.

Att däremot använda "hen" när könet är okänt har jag inget emot. Då har det ju en praktisk nytta kontra att säga "han eller hon".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-17 23:26
Ursprungligen av Vassius:

Det tramsiga med "hen"-debatten som jag ser det är när man vill ersätta både han och hon med "hen" och därmed enbart använda könsneutrala pronomen. Det skulle på något magiskt sätt lösa hälften av alla jämställdhetsproblem, menar förespråkarna.

Vem vill det? Har du någon referens?

Jag tror att detta är något motståndarna föreställer sig att förespråkarna önskar. En halmgubbe!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-05-17 23:30
Ursprungligen av pesc:

Vem vill det? Har du någon referens?

Jag tror att detta är något motståndarna föreställer sig att förespråkarna önskar. En halmgubbe!

Vad menar du? Är det inte i jämställdhetens namn vissa vill byta till enbart könsneutrala pronomen? Vad är annars syftet, menar du?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-17 23:34
Ursprungligen av Vassius:

Vad menar du? Är det inte i jämställdhetens namn vissa vill byta till enbart könsneutrala pronomen? Vad är annars syftet, menar du?

Jag har inte hört att någon vill ha ENBART könsneutrala pronomen. (Det kan ju finnas någon virrpanna men i så fall håller jag inte med.)

Har du hört det? En referens?

Bevaka tråden