Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blå skärm

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har fått stopp och blå skärm vid ett par tillfällen på kort tid, vad är i görningen?

Lite mer information och beskrivning av problemet får du nog lämna, annars är det helt omöjligt att ge svar.

Datormodell?
Version av OS X?
Beskriv exakt vad som händer när felet uppstår, i vilket läge det uppstår, osv.

Sorry, nybörjare här..

MacBook Pro 2GHz i7 med OS X 10.6.8

Den har "hängt" sig med blå skärm vid ett par tillfällen, bla senast när jag varit inne på min hotmail och när jag skulle maila iväg så stannade den.

Tack på förhand!

Några fler frågor:
- Hur mycket minne (RAM) har du i datorn?
- Har du väldigt många program igång samtidigt när felet uppstår?
- Hur mycket ledigt utrymme har du på hårddisken?
- Har du gjort någon förändring i datorn på senaste tiden, t.ex installerat mer minne?

Och några tips (utan någon särsklid rangordning):

- Kör Apple Hardware Test. Finns på installationsskivan som medföljde datorn. Instruktioner här: Intel-baserade Mac-datorer: Använda Apple Hardware Test

- I Skivverktyg, kör "Reparera skiva" och "Reparera skivbehörigheter"

- Installera senaste uppdateringen en gång till (eftersom du kör 10.6.8 så blir det den här: Mac OS X 10.6.8 Update Combo v1.1). Med lite tur så kan det "fräscha upp" systemet och ersätta eventuella skadade systemfiler.

Jag förstår inte vad "blå skärm" innebär,

innebär det att den verkligen blir blå, precis som på Windows ?

eller

"blåskärm" innebär att det liksom ramlar ner en rullgardin och text på flera språk som ber en
stänga av /starta oom datorn.

Det sistnämnda kallas "Kernel Panic" och motsvarar Windows tokhängningsläge med en helt blå skärm.
Du kan läsa lite om det här: OS X Lion: If

1
Bevaka tråden