Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hemmanätverk

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-07-16 11:01

Jag håller på och bygger hus. (Myresjöhus, Villa Växa 2).
Självklart vill jag vara förutseende och förbereda för nätverk, hemmabio och annat i huset.

Hemmabioprylarna har jag klart för mig var dosor och rör ska finnas, men nätverket...

Ska man köpa en färdig lösning? (uttag, patchskåp) (dyr?)
eller ska jag bara dra tomrör? (billig?) (jag mekkar gärna själv)

Nu har jag BBB hemma i lägenheten, i huset blir det antagligen ADSL, men det vet jag inte riktigt.
Jag kommer ha kanske 3 datorer och 1-2 skrivare.
1 dator ska stå i köket, där man kan kolla recept, betala räkningar och så. (iMac)
1 bärbar som man kan sitta varsom med. (PoerBook)
1 HTPC till hemmabion (vad är HTPC? kolla www.dvdforum.nu. (antagligen en Pezz)
Skrivare i förrådet eller nåt.

Någon som har några ideer om detta, länkar?
Intelligenta hus är intressant, trådlöst (kanske), routrar, tips mm.

(risk: detta kan bli/vara ett Livsstilsämne )

Trådlöst tycker jag nästan du ska satsa på om du inte vill dra sladdar. Fantastiskt bekvämt.

Ciryon

Dock är trådlöst dyrare och långsammare, men som sagt en bra lösning om du vill slippa drar kablar.

Patchskåp och uttag behövs inte om du inte vill göra det 100% "rätt".

Det räcker med att dra en kabel från switchen/hubben.

Router behöver du inte om du får tillräckligt många ip-adresser av din ISP.

Om det bara är access ut på nätet du ska ha så kan jag ju varmt rekomendera trådlöst. Helt oslagbart...

Men det är inte lika kul när man ska flytta tunga filer mellan datorerna, då känns 11 Mbit aningen slött...

Jag gillar fasta kablar bättre. Fördelen är att du kan komma upp i högre hastighet, och att du slipper en massa onödig strålning i din hemmiljö. Trådlösa nätverk avger rätt rejält med elektromagnetisk strålning.
Och att dra några extra VP-rör i väggarna när du ändå är igång med husbygget är väl inget extra besvär. Fasta kablar är mycket knepigare att dra när huset är färdigt, men under byggfasen är det en barnlek.

Din PowerBook ville du kunna använda var du ville i huset, ja då måste du i alla fall ha någon form av trådlös accesspoint för denna. Så jag föreslår fast kablage till de fasta enheterna (skrivare, iMac) och Airport till din PowerBook.

/Martin

  • Oregistrerad
  • 2002-07-16 11:23

Jo, trådlöst kan vara trevligt, dock dyrt i förhållande till kablar.
För de stationära maskinerna och skrivarna vill jag ha kabel. PowerBooken (Bronze) kan man ju skaffa kort till... Nu är det ju iof inte något större problem. Man måste ju se framåt i tiden och min nästa bärbara kommer definitivt ha trådlöst nät.
För att flytta filer vill man ha 100Mbit...

Patchskåp kan vara overkill, det medger jag... Dock samlar man väl alla "trådar" på ett ställe och sätter en hub där. (nu först blir det min 5-portars 10Mbits D-link, men vi får se vad det blir sen...)

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: carma:
Dock samlar man väl alla "trådar" på ett ställe och sätter en hub där. (nu först blir det min 5-portars 10Mbits D-link, men vi får se vad det blir sen...)

Jo det verkar rimligt att sammla alla trådar på ett ställe, men jag skulle nog koppla samman allt med en 100 Mbits switch.

/Martin

Tycker definitivt du ska dra några extra VP-rör när du ändå håller på. Trådlöst blir dyrt och segt, och säkerheten är minst sagt tveksam. Det är inte heller särskilt svårt att dra in extra kablar om du drar VP-rören rätt och har rätt utrustning - undvik bara alltför tvära krökar om du kan! Antingen kan du köra med hårda polyetenrör eller flexibla rör typ Luboflex; använder du de sistnämnda behöver du ingen böjfjäder.

  • Oregistrerad
  • 2002-07-16 11:36

Jag kommer inte dra något själv, det gör elkillen. Dock måste jag berätta för honom hur jag vill ha det.

Citat:

quote: hårda polyetenrör eller flexibla rör typ Luboflex

är ett bra tips. Då kan jag förbereda mig...

  • Oregistrerad
  • 2002-07-16 11:41

switch frågor...
Tjänar man något på det om man har max 5-6 enheter inkopplade?
Drar min gamla laserskrivare (LW 16/600) ner alla till 10Mbit om man har hub?
Antagligen blir belastningen låg... Max 2 användare samtidigt.

Vill du ha en snygg (men givetvis dyr ) lösning så finns LexCom från Lexel.

LexCom

  • Oregistrerad
  • 2002-07-16 12:42

LexCom...
Jag tror det var ett av alternativen man kunde beställa från Myresjöhus...

Så ni kanske förstår att jag letar efter ett budgetalternativ

Du kan få en 8-portar switch för lite över 500kr och en 5-portars för 300kr.

Bättre och snabbare än en hub.

Självklart kan du kombinera AirPort och kablar, sen kan du alltid ha en extra kabel liggandes till maskinerna som använder AirPort så du kan koppla upp dig mot 100mbit-nätverket om du behöver kopiera större filer.

Det är småpengar vid husbygge att sätta in kat5 och uttag. Då elkillen drar ledning så kan han lika gärna samtidigt dra för data.
Självklart skall du ha ett korskopplingsskåp, tex. i värmecentralen, en liten 12 portars switch kostar heller inte hela världen.
Det blir mycket billigare att göra det nu än senare. Dra mycket rör nu då du har tillfälle...

- En som flyttat in i en äldre lägenhet (1959) och dragit 60 m Thorsman...

Det är småpengar vid husbygge att sätta in kat5 och uttag. Då elkillen drar ledning så kan han lika gärna samtidigt dra för data.
Självklart skall du ha ett korskopplingsskåp, tex. i värmecentralen, en liten 12 portars switch kostar heller inte hela världen.
Det blir mycket billigare att göra det nu än senare. Dra mycket rör nu då du har tillfälle...

- En som flyttat in i en äldre lägenhet (1959) och dragit 60 m Thorsman...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: carma:
switch frågor...
Tjänar man något på det om man har max 5-6 enheter inkopplade?
Drar min gamla laserskrivare (LW 16/600) ner alla till 10Mbit om man har hub?
Antagligen blir belastningen låg... Max 2 användare samtidigt.

Prisskillnaden mellan en hub och en switch är så pass liten att jag personligen skulle välja switchen. Det rör sig endast om någon hundralapp (när det gäller enheter med ca 4 portar). OK, du kanske inte märker så stor skillnad om det endast är två användare igång samtidigt, men belastningen i ditt nätverk kanske ökar i framtiden.

/martin

Jag har både ett switchat 100mbit/s nät i min villa och trådlöst 11mbit/s. De kompletterar varandra rätt bra och som om inte det räckte så kan jag ju dessutom dra telefoni över samma kabelsystem om jag vill. Snacka med elektrikern och få honom att sätta in dubbla TP-uttag i varje rum.

Om inte annat så har det en klart värdehöjjande effekt på huset om du säljer det en vacker dag.

  • Oregistrerad
  • 2002-07-16 13:21

Jag tror oxå på kombinationen kabel/trådlöst.
Det blir nog en central i klädkammaren.

Dubbla uttag, japp!

Feta rör ska det vara så man får in flera kablar.

Några ska förberedas till övervåningen också (den inreder man själv senare)

Kuriosa:
Hemmabion förbereds enligt följande:
En dosa mitt på vardera kortvägg och långvägg.
Dessa är ihopbundna med rör.
Dessutom rör upp till övervåningen från kortsidorna.
Då kan jag ha TV/DVD/Förstärkare på vilken kortvägg jag vill.
Kabel till bakögtalarna kommer ut mitt på långväggarna.
Se skiss...
X = uttag
O = framtida plats för projektor
(eftersom jag kommer åt taket uppifrån behöver jag inte dra fram det nu)
storlek : ca 4 x 8 meter

Citat:

code:<pre style="font-size:x-small; font-family: monospace;">-------------X--------------
I I
I I
X O X
I I
I I
-------------X--------------
</pre>

Man ska kunna dra sladd från andra rum också om man vill ha HTPC´n stående utanför vardagsrummet. Det blir nätverksuttag i vardagsrummet också.

1
Bevaka tråden