Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Öppna alltid i listvy/Bläddra i listvy

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Storvreta
  • 2012-05-15 09:51

Hej!

Konservativ som jag är vill jag endast bläddra i finder i listvy. Således har jag valt listvy, gått in på visningsalternativ och valt Öppna alltid i listvy/Bläddra i listvy. Detta har jag försökt göra i samtliga mappar från första början. Ändå märker jag med jämna mellanrum att preferenserna ändras och en mapp som jag t.ex. använder dagligen kan plötsligt igen visas som kolumner.

Är det något jag har missat i visningsalternativ för att spara mina ändringar/preferenser? (Ibland funkar det, ibland inte)
Finns det något sätt som jag kan välja listvy för alla mappar på min dator, utan att välja det mapp för mapp?

Tacksam för hjälp!

/ Jonas (Relativt nybliven Mac-entusiast)

  • Avstängd
  • 2012-05-15 13:03

Av någon anledning så glömmer Finder det mesta vad gäller visnings-alternativ titt som tätt av någon anledning men man vänjer sig :-/

Detta har strulat i olika grad sedan OS X kom för 10+ år sedan, Apple bryr sig uppenbarligen inte

Det korta svaret är att du aldrig kommer att få det att funka på ett helt förutsägbart sätt.

Det lite längre svaret är:

Om du öppnar ett nytt fönster för en viss mapp, gör dina visningsinställningar och sedan stänger fönstret så kommer de att bibehållas nästa gång du öppnar fönstret på samma sätt, men däremot inte nödvändigtvis om du navigerar dig fram i en mappstruktur och sedan kommer till den mappen, eftersom de visningsinställningar du hade för det fönstret du började navigera i kan vara något helt annat.

Vänj dig bara vid att det suger och att du inte kan göra något åt det så kan du ägna din energi åt saker som funkar i stället för den sörja som Apple skapat i detta avseende.

Men visst är det märkligt hur något som funkade utan mankemang (åtminstone tillräckligt bra så att man aldrig funderade över saken) i OS9 har stadigt försämrats i OSX. Det var ju uthärdbart fram till och med Tiger, men efter det har det gått brant utför...

1
Bevaka tråden