Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dags att byta hårddisk?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en iMac 20" från 2008 eller däromkring. Den började sega ihop sig och ville inte alltid starta. Jag startade från installationsdvd, kollade med skivverktyg och fick reparera skivan, har skapat nya partitioner, formaterat, installerat om OS X men det är fortfarande problem med input/output error, evighets-badboll, att det inte går skriva filer etc. Ibland när jag startar hittas inte hårddisken alls. Men stundtals fungerar det, vilket är det som gör mig lite förvirrad...
Backup till extern hårddisk är gjord.

Men jag antar att det bara är att ge upp och byta hårddisk - eller kan problemet vara något annat?

Kan man sätta i vilken SATA som helst? Några rekommendationer?

Budgeten är dock extremt tajt just nu (typiskt att ALLT går sönder då). Jag tror jag har två SATA-hårddiskar i en några år gammal PC - bra idé att prova en av dem?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-05-15 10:44

Om det är SATA-diskar så kan du återanvända någon av dom. På 2008-modellerna kunde man ta vilka SATA-diskar som helst.
Kolla här så ser du hur man gör:

iMac Repair - iFixit
Inte så svårt om man är lite mer än normalhändig.

Tack, jag ska nog prova det. Ska se om jag hittar någon badrums-sugpropp på Clas Ohlson

  • Medlem
  • International user
  • 2012-05-15 11:19

Det går bra med Gaffatejp också, om man klistrar fast och gör en flik att dra i, liksom. Sätt fast ett tejpbit i övre högra resp. vänstra hörn och dra försiktigt. Rör inte displayen. Är det dammigt, blås rent med tryckluft på burk.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-05-15 11:25

En annan sak, man behöver inte ta loss precis alla kablar som beskrivs. Man kan fälla upp displayen och fixera den i uppfällt läge med Gaffatejp och låta en del kablar sitta kvar. Man ser vilka som man måste koppla loss när man viker upp displayen.
Man måste vara väldigt försiktig dock, är man det så går det bra. Jag har gjort det på flera iMacar och det har funkat fint.

Ursprungligen av Prometheus:

Tack, jag ska nog prova det. Ska se om jag hittar någon badrums-sugpropp på Clas Ohlson

Biltema har dem; Under Verktyg / Handverktyg / Övrigt / Vakuumlyftare

Vakuumlyftare - Biltema

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-05-15 22:04
Ursprungligen av Goflorp:

Biltema har dem; Under Verktyg / Handverktyg / Övrigt / Vakuumlyftare

Vakuumlyftare - Biltema

Lite väl stora för uppgiften (jag kör utan sugpropp, kör in naglarna emellan glas och chassit).

Tack
Nu fungerar iMacen dock blixtsnabbt igen och skivkontrollen säger allt grönt... vet inte riktigt vad jag ska tro. Ska testa lite till.

Ah, nu blev de småfel på en skiva igen, den vägra flytta en fil och skivverktygets kontroll säger att det är fel på skivan, så kanske lika bra att byta disk i alla fall.

Jag har köpt VacLoc krokar på Clas Ohlson, såg de körde med det i en gammal IDG-artikel: Byt hrddisk i din iMac - IDG.se

Önskar bara jag hade råd med en värstingdisk när jag ändå håller på.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2012-06-03 13:47

Här är ännu en iMac som bråkar, 24" 2,8 ghz från 2007. Datorn la av och ville inte starta (hittade ingen hårddisk). Startade från skiva, hittade ingen hårddisk, väntade tills den var kall... Nu startade den, men vägrar göra en hel back-up. Någonstans kör det ihop sig.

Tror Ni att det är hårddisken som gett upp?
Det står att det skall vara serial ata, spelar det någon roll vilken man köper? Vad rekommenderar Ni?

Ledsen för trådkapningen..

Ursprungligen av ntg:

Här är ännu en iMac som bråkar, 24" 2,8 ghz från 2007. Datorn la av och ville inte starta (hittade ingen hårddisk). Startade från skiva, hittade ingen hårddisk, väntade tills den var kall... Nu startade den, men vägrar göra en hel back-up. Någonstans kör det ihop sig.

Tror Ni att det är hårddisken som gett upp?
Det står att det skall vara serial ata, spelar det någon roll vilken man köper? Vad rekommenderar Ni?

Ledsen för trådkapningen..

Ja, det är nog hårddisken som gett upp.

SATA är bakåktkompatibelt så köp vilken som, om inte Apple kräver att det ska vara deras egna.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2012-06-03 19:29

Låter som en typisk iMac (av den generationen) och att det är en Western Digital disk som sitter där, dom brukar braka, så det är bara att byta.
En helt vanlig 3.5" SATA disk är det som sitter där.

1
Bevaka tråden