Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny Superdrive till iMac 2,4 GHZ, vilken ska man välja?

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Hörby
  • 2012-05-14 10:25

Hej!

Min Superdrive la av redan när min sprillans nya iMac bara var 8 månader gammal... Nu tänkte jag sätta i en ny! Någon som kan rekommendera någon? Det är tydligen en Optiarc DVD RW AD-5630A som sitter i och en sådan vill jag inte ha igen...

Men om den lade av inom garantitiden så fixar ju Apple det åt dig.

  • Medlem
  • Hörby
  • 2012-05-14 10:45

Jag lämnade aldrig in den... Trodde den skulle "återhämta" sig eftersom den bara bar sig konstigt åt från början men sen blev det sämre och sämre... Jag vet att det var korkat men så var det!

Ursprungligen av 2mac:

Jag lämnade aldrig in den... Trodde den skulle "återhämta" sig eftersom den bara bar sig konstigt åt från början men sen blev det sämre och sämre... Jag vet att det var korkat men så var det!

Din iMac är 8 månader gammal. Har du kvar din icke fungerande superdrive och inte monterat ur den så lämna in din dator.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Din iMac är 8 månader gammal. Har du kvar din icke fungerande superdrive och inte monterat ur den så lämna in din dator.

Den var 8-månader när optical drive började krångla.

Det kan lika gärna betyda att datorn idag är 10 år gammal

Med tanke på 2,4GHz iMac så gör jag antagandet att datorn är från 2008?

Ursprungligen av illerG:

Den var 8-månader när optical drive började krångla.
Det kan lika gärna betyda att datorn idag är 10 år gammal
Med tanke på 2,4GHz iMac så gör jag antagandet att datorn är från 2008?

Hmm. Du har rätt. Jag läste klantigt.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-05-14 14:39

Använder du överhuvudtaget Superdriven? Kanske vore bättre att hänga i en till hårddisk eller varför inte en SSD. Iom att det är en stationär dator så kan du ju lika gärna ha en extern bännare om du nu verkligen behöver en. Mina 5 cent.

  • Medlem
  • Hörby
  • 2012-05-14 16:01

Datorn är köpt oktober 2007...

Köp en extern så slipper du in och rota i imacen...

  • Medlem
  • Hörby
  • 2012-05-14 16:55

Har kollat runt lite, inte lätt att hitta sådana här dvrw...

  • Medlem
  • Hörby
  • 2012-05-14 16:55

Jag har en extern men vill byta den i iMacen då personen som ska "ärva" datorn vill ha en intern brännare...

  • Medlem
  • Hörby
  • 2012-05-14 17:06

Exakt den som sitter i verkar ju inte finnas längre såklart. Men hur vet man om en nyare passar/fungerar? Har hittat denna, någon som förstår sig på detta?

Nej, den funkar inte. Den har ju en lucka/släde. Du måste leta efter en s.k. "slot-in"-modell. Se min länk ovan.

  • Medlem
  • Hörby
  • 2012-05-14 17:21

Ok, ska kolla. Såg det nu först...

  • Medlem
  • Hörby
  • 2012-05-15 07:53

Hur vet man att de passar? Hade tänkt köpa denna...
Compless: SONY DVD Recorder 4X Slimline SATA Slot In Black

  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-05-15 08:25

Om det inte är så att du verkligen måste ha en slotin utan kan tänka dig extern spelare/brännare så slipper du jobba med att skruva upp din iMac vilket är ganska bökigt. Sjäv har jag en LG BP06LU10 External Slim 6x portable Blu-ray DVD Writer vips så går det bra att se bluray-filmer i sin Mac också vilket iaf jag uppskattar. Klart orkar du böket med att skruva så finns även interna slotinbluraybrännare.

  • Medlem
  • Hörby
  • 2012-05-15 08:34

keptang, visst är det ok med en som man vet funkar! Men allt bök med frakt osv från England, då köper jag hellre en här hemma... Men man måste ju veta att den passar såklart...

tawi, som jag skrev innan ska en äldre släkting överta iMacen, och de vill tvunget ha en intern dvdrw.

Du ser modellnumret i annonsen, AD-5670S.
Och det är inget bök, miljoner människor handlar från eBay. Ta steget.

  • Medlem
  • Hörby
  • 2012-05-15 08:42

Ja, jag ser modellnumret. Hur menar du, hänger inte med?

Leta upp någon som säljer samma modell i Sverige?
Eller köp den från eBay.

  • Medlem
  • Hörby
  • 2012-05-15 08:49

Ok nu är jag med... Menar du att den jag tänkte köpa inte passar?

Jag hittar ingen information om att den passar.
Eftersom du inte vill köpa från eBay, använd en sökning där, t.ex. superdrive imac | eBay

Hitta det du vill köpa, och försök hitta en säljare utav produkten i Sverige.

  • Medlem
  • Hörby
  • 2012-05-15 09:03

Ok, tack för hjälpen!

  • Medlem
  • Hörby
  • 2012-05-15 09:39

Denna heter exakt samma som den som sitter i, men Interface IDE???

Apple iMac G5 20" A1145 Superdrive AD-5630A Slot load DVD Burner Drive|eBay

Ja, då är den en sån du ska ha.
SATA kom först i 2009 års modell.

  • Medlem
  • Hörby
  • 2012-05-15 10:20

Oj, där ser man... Tack än en gång!

  • Medlem
  • Hörby
  • 2012-05-15 10:58

Har nu beställt en exakt likadan som sitter i för 200 kronor i Hongkong... Tack alla för er hjälp och funderingar!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2012-05-15 15:46

Det negativa med en extern DVD-brännare är att det inte fungerar att installera Windows med BootCamp. Vissa skulle nog iofs se det som någonting positivt...
Jag var i samma läge som TS och beställde via ebay.com. Klarade t.o.m. att installera den själv. (Det var faktiskt betydligt enklare än vad jag trodde!)

2mac: har du länk till var du köpte din?

Bevaka tråden