Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppdatera mini mac med 10.4.11

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kan jag uppdatera en mini mac med nuvarande system 10.4.11 till 10.5 eller 10.6? Se skärmdump för mer info om min dator. Hur får jag tag på 10.5?

Du kan köra 10.6 Snow Leopard på en dator med Intel Core Duo. Dock bör du uppgradera ramminnet till minst 4 GB för att det ska vara värt att lägga någon tid och energi på att installera systemet.

Köp det (eller 10.5) begagnat via forumets köp & sälj-avdelning, Blocket eller annan annonsplats.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Du kan köra 10.6 Snow Leopard på en dator med Intel Core Duo. Dock bör du uppgradera ramminnet till minst 4 GB för att det ska vara värt att lägga någon tid och energi på att installera systemet.

Här har jag en annan uppfattning.

Snow Leopard körs fortfarande med 32-bitarskärnan per default och är inte lika minneshungrigt som Lion som kör 64-bitarskärna. För de flesta konsumenters behov räcker 2 GB på Snow Leopard.

Har själv en MacBook Pro (utlånad till bror min) med Core Duo och 2 GB RAM som rullar Snow Leopard, som är den klart kvickaste och stabilaste releasen av OS X jag använt - och då har jag i alla fall kört 10.3 till 10.7.

Hade det inte varit för uteblivet iCloudstöd hade min egen MacBook Air åter fått Snow Leopard installerat.

Tusen tack för alla svar.

Ursprungligen av hansfilipelo:

Här har jag en annan uppfattning.

Snow Leopard körs fortfarande med 32-bitarskärnan per default och är inte lika minneshungrigt som Lion som kör 64-bitarskärna. För de flesta konsumenters behov räcker 2 GB på Snow Leopard.

Har själv en MacBook Pro (utlånad till bror min) med Core Duo och 2 GB RAM som rullar Snow Leopard, som är den klart kvickaste och stabilaste releasen av OS X jag använt - och då har jag i alla fall kört 10.3 till 10.7.

Hade det inte varit för uteblivet iCloudstöd hade min egen MacBook Air åter fått Snow Leopard installerat.

Tillägg: Blev sur på att Lion var långsamt, buggigt och minneshungrigt (ja jag har 4 GB RAM) så installerade Snow Leopard. Har fått det att synka kontakter, kalendrar och mail mot iCloud.

Går ALDRIG tillbaka till Lion. Hoppas Mountain Lion är en bättre polerad produkt.

Eller köp 10.6 nytt hos Apple, 319 kr: Mac OS X 10.6 Snow Leopard - Apple Store (Sverige)

Menar du att jag kan gå direkt från 10.4.11 till 10.6 utan att passera 10.5? (Med utökat ramminne.)

  • Medlem
  • 2012-05-13 19:43

Ja, men du måste göra en ren installation, ingen uppgradering av ditt nuvarande system.

Vad heter din Mini mera? 2.1, 3.1? Beroende på modellnummer kan man stoppa i olika mycket minne. Men med tanke på att det är en Core Duo kan 2 GB RAM vara max vad du kan stoppa i den maskinen.

Ursprungligen av Dalle:

Ja, men du måste göra en ren installation, ingen uppgradering av ditt nuvarande system.

Vad heter din Mini mera? 2.1, 3.1? Beroende på modellnummer kan man stoppa i olika mycket minne. Men med tanke på att det är en Core Duo kan 2 GB RAM vara max vad du kan stoppa i den maskinen.

TS har en Late 2006, d v s Macmini1,1. Den kan max ha 2 GB RAM. 10.6 är väl ändå bästa alternativet.

Det är en Macmini 1,1 (se bilden) och har nog inte plats för mer än 2GB minne. Men som veteranen nedan svarar så borde det räcka för "normalt" bruk.

1
Bevaka tråden