Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple köper TV tillverkaren Loewe?

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-05-13 00:41

Det hade verkligen varit ett tungt klipp för Apple!

Ja, varför inte. Loewe tänkte Mac redan 1931. Företagens design har utvecklas slående likartat.

Jag har så otroligt svårt att se att Apple ska börja sälja TV apparater, men med alla rykten som snurrar kanske det bara är att ställa in sig på det? Loewe gör snygga lösningar, och de jag känner som har/haft deras produkter har alltid varit nöjda.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-13 09:48
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Jag har så otroligt svårt att se att Apple ska börja sälja TV apparater, men med alla rykten som snurrar kanske det bara är att ställa in sig på det? Loewe gör snygga lösningar, och de jag känner som har/haft deras produkter har alltid varit nöjda.

Kan hålla med dig men bara för jag ställer mig undrande till om det idag finns stora pengar att tjäna här. Att dagens Apple gör en TV ser jag som självklart. Apple kommer att tillföra något till sin TV, antagligen mjukvarumässigt som gör att folk köper den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-13 09:45

Intressant, företaget har visningslokaler och en hel del saker mer än bara TV apparater. Tysk kvalité no doubt och priser därefter. Undrar om de har mycket relevanta patent eller om det bara är personalen de är ute efter.

Vid köp skulle gärna se att Apple inte lägger ner deras ljudsystemlösningar utan utvecklas ett komplett system. Antar däremot att BluRay spelarna ligger pyrt till.

Spännande med ett rykte i den smaskigare graden!

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-05-13 09:47

Jag hade svårt att se Apple som telefontillverkare men det gick ju uppenbarligen bra. Dock kan man väl undra om det är lika lätt att förändra televisionen, där har ju apparattillverkaren väldigt lite att göra med innehållet, men det är kanske det Apple har tänkt sig förändra, men i så fall undrar jag om de inte biter över lite väl mycket...

Och sen kan jag inte låta bli att vara lite neggo till att Apple skall tillverka _allt_ för det blir ofelbart mindre fokus på varje del, och tyvärr verkar ju deras originalidé datorerna mer och mer få stryka på foten

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-05-13 09:50

Om det stämmer så börjar förfallet. Tycker att det räcker gott att de säljer Apple TV som idag. En enkel låda som är kopplingen mellan dina Appleprylar och vardagsrummet. Det här skrämmer skiten ur mig som Apple-trogen, då det är första steget till att bli nya, tråkiga, ofokuserade Sony.

Har svårt att se vad en egen TV ska tillföra som en mediebox inte klarar av (förutom en bra Facetime-upplevelse mellan rika personer som har en TV tillverkad av Apple).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-13 10:03
Ursprungligen av ibish:

Om det stämmer så börjar förfallet. Tycker att det räcker gott att de säljer Apple TV som idag. En enkel låda som är kopplingen mellan dina Appleprylar och vardagsrummet. Det här skrämmer skiten ur mig som Apple-trogen, då det är första steget till att bli nya, tråkiga, ofokuserade Sony.

Har svårt att se vad en egen TV ska tillföra som en mediebox inte klarar av (förutom en bra Facetime-upplevelse mellan rika personer som har en TV tillverkad av Apple).

En TV med bättre menyer.
En TV som man kan ställa in bra bild utan att fippla med 5-7 inställningar.
EN TV som automatiskt anpassar ljusstyrkan efter ljusförhållanden.
En TV kopplad till iTunes Store.
En TV med inbyggda möjligheter till att fungera som en enklare spelkonsoll.
En TV med FaceTime-kamera för chatt men även för spel.

Men jag håller med, finns snygga TV-apparater som ger det mesta av detta så det här känns som en tuff marknad att slå sig in på om man inte blir en contentprovider som i viss mån Apple är. Det och att Apple har farten uppe nu så att säga så de kommer kunna sälja TVs av bara farten.
Att sätta en hög prislapp för att sedan sänka och ta över marknaden har fungerat förut för Apple.

Ursprungligen av acke:

En TV med bättre menyer.
En TV som man kan ställa in bra bild utan att fippla med 5-7 inställningar.
EN TV som automatiskt anpassar ljusstyrkan efter ljusförhållanden.
En TV kopplad till iTunes Store.
En TV med inbyggda möjligheter till att fungera som en enklare spelkonsoll.
En TV med FaceTime-kamera för chatt men även för spel.

Problemet med att ha allt inbyggt i TV:n är ju att folk inte uppgraderar sin TV särskilt ofta. Om de dumpar gamla apparater efter några år så blir det sura miner och missnöjda kunder, och om de tar hänsyn till 5-7 år gamla burkar hålls utvecklingen tillbaka.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-13 21:32
Ursprungligen av _Henrik_:

Problemet med att ha allt inbyggt i TV:n är ju att folk inte uppgraderar sin TV särskilt ofta. Om de dumpar gamla apparater efter några år så blir det sura miner och missnöjda kunder, och om de tar hänsyn till 5-7 år gamla burkar hålls utvecklingen tillbaka.

Apple kanske kan komma på ett sätt så folk börjar? Skämt och sido, ja det är problematiskt att folk inte byter TV lika ofta som en telefon eller dator men nog måste det finnas pengar i att göra en TV?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-05-13 21:53
Ursprungligen av _Henrik_:

Problemet med att ha allt inbyggt i TV:n är ju att folk inte uppgraderar sin TV särskilt ofta. Om de dumpar gamla apparater efter några år så blir det sura miner och missnöjda kunder, och om de tar hänsyn till 5-7 år gamla burkar hålls utvecklingen tillbaka.

Om det blir som jag spekulerade att det blir något i stil av en förvuxen iMac så kommer väl folk att uppgradera TVn mer i samma stil som sin dator kan man tänka.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-13 10:08

Nästa stora marknad som finns är spelkonsolmarknaden. Det vore väl nått.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-05-13 11:05

I princip så blir väl en TV tillverkad av Apple en iMac modell större med tv-mottagare och smidigare/bättre/multipla gränssnitt gissar jag!?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-05-13 11:48

Oavsett hur mycket "content provider" Apple är, så betvivlar jag att de kommer:
1. starta egen TV-kanal som sänder worldwide på alla språk
2. Köper upp mer eller mindre alla nätverk...

Däremot så tror jag mycket väl att Apple kan sätta press på nätverken i USA, men i resten av världen; skulle inte tro det. Och, Apple har inget intresse. Hur man än vänder och vrider sig så är det USA som är den primära marknaden för Apple.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-13 11:49

Loewes webbplats har ialla fall mer besök än den klarar av nu Vi får väl se men Jobs uttryckte innan sin bortgång att han äntligen hade lösningen på framtidens TV. Kan det här vara ett steg i den riktningen kanske.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-05-13 18:32

Kul att de refererar till Apple som "iPhonetillverkaren". Okej, så då är det väl hyfsat officiellt då, Apple är numer huvudsakligen en mobiltelefontillverkare... något jag nog redan hade på känn

En iMac har ju OSX. Om Apple börjar kränga TV's så är det en stor vacker supertunn skärm med inbyggd ATV och vanlig mottagare. Thats it.
Det är nog inte så ofta man behöver upphotta hårdvaran för att nyttja Apples senaste utbudstillskott - det är 1080 som gäller för lååång framtid i konsumentled/broadcast/hyra. När det händer - var femte år kanske...jag vet dock inte vad det skulle kunna vara - så får man köpa ny eller fortsätta med gamla och ändå kunna utnyttja det mesta plus vanliga sändningar så klart. Att folk inte köper ny TV så ofta som datorer och telefoner är nog inget stort "problem".
En ATV med skärm alltså. Det blir den snyggaste TV'n som skådats av mänskliga ögon så klart. Den kommer att kosta som typ B&O-burkar.

För mig är det uppenbart att TV-apparatsmarknaden behöver en reboot. Jag levde igenom platt-TV-revolutionen med en 23 tums tjocktv av den enkla anledningen att alla apparater jag kollade på under tre-fyra års tid hade kass bild och smäckigt plastchassi. Jag gav upp och konverterade till slut min 27" iMac till en TV via: digitalbox -> HDMI -> Kanex XD (HDMI till mDP-koverterare) -> mDP -> target display mode på iMacen. Det är inte en optimal lösning men den är i alla fall snygg…
Jag har sätt att det nu finns apparater som har otrolig bild och tillräckligt finish men så är det ju mjukvaran... suck.

Släpper Apple en TV med skärm köper jag en direkt. Men kunde de göra något åt leverantörernas gränssnitt, alternativt rendera leverantörerna onödiga skulle det vara ännu bättre. Tänk om det fanns ett sätt att göra med tv-leverantörerna som apple har gjort med mobiloperatörerna. De leverera numera bara mobilnät, de får inget avtryck på användargränssnittet i iOS. Det vore en revolution som kunde få större genomslag.
Det skulle kunna funka som att SVT, Viasat, HBO, CANAL+ etc. är appar i ett nytt TV-gränsnitt…

Detta händer när helvetet fryser till is :-D. Du radar upp innehållsproducenter och innehåll är gud. Dom släpper inte sin distrubution. No way. Jämförelsen med mobiloperatörer är meningslös; dom var och har aldrig varit innehållsproducenter - bara distrubutörer.
Dom stora broadcastkonglomeraten med innehållsproduktion kör repriser via internet (i appar t.ex.) - där går gränsen. Vad dom gjort är inget skifte utan bara ett tillägg i sin verksamhet (dom kunde inte alls köra alla dessa repriser före internet). Man kan säga att dom utnyttjar internet därför att dom inte har tillräcklig med bandbredd och frekvensfönster själva :-D.
En framtid där allt är IP är ju dock ingen bisarr science fiction, men det har inget med Apple specifikt att göra.

Ursprungligen av elfstr0m:

Det skulle kunna funka som att SVT, Viasat, HBO, CANAL+ etc. är appar i ett nytt TV-gränsnitt…

Ursprungligen av Zimmerman:

…när helvetet fryser till is…

Jo, jag vet att det är önsketänkande, men som jag ser det är DET det enda sättet som Apple skulle kunna göra något åt gränssnittsproblemet. Och det kommer vara ett problem om det kommer en ATV med skärm (förutsatt att den har en HDMI-ingång för digitalboxar över huvud taget
För mig är det ingen dealbreaker men om de ska göra ett större avtryck på marknaden är det kanske det.

Senast redigerat 2012-05-14 00:34
Ursprungligen av elfstr0m:

....
Det skulle kunna funka som att SVT, Viasat, HBO, CANAL+ etc. är appar i ett nytt TV-gränsnitt…

Ja, och 30% av TV-licensen går direkt till Apple.:)

http://www.chinadaily.com.cn/cndy/2012-05/11/content_15264711.htm

Apple Inc's iTV
Gou said Foxconn is making preparations for iTV, Apple Inc's rumored upcoming high-definition television, although development or manufacturing has yet to begin.
iTV reportedly features an aluminum construction, Siri, and FaceTime video calling.
Foxconn's recent 50-50 joint venture factory with Sharp in Japan is one of the preparations made for the new device, Gou added.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-05-14 10:50

Om det stämmer så har jag en känsla av att apparaten kommer sälja ungefär lika bra som TV, dvs inge vidare...
Jag vill då rakt inte ha facetime i min TV, hallå? Siri... prata med TV-apparaten? Nä, skulle inte tro det. TV tittar man på på kvällar, kanske när unge eller sambo sover. Då vill man inte prata med sin TV, den skall till och med vara tyst!

Jag tittar inte på TV alls, men det blir intressant att se designen om det kommer en TV från Apple :-). Åandra sidan så tittar lilltösen på Bolibompa och barnfilmer från en ATV så om min 32" LG pajar ihop så köper jag givetvis en Apple den dagen - om dom då finns - ty det kommer garanterat att vara världens snyggaste TV och ha världens coolaste/vänligaste användargränssnitt. Så klart.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-05-14 11:36

Facetime i TV:n hade varit HELT perfekt!

Siri känns spontant inte så aktuellt, speciellt inte när det verkar ta en evighet innan den kan tänkas bli svenskspråkig. Vem vet, det kanske finns användningsområden som man inte har tänkt på

FaceTime i TV'n kommer nog att öka användningen...mellan Apple-konsumenter alltså...det funkar ju bara mella dessa...och m.a.o. så blir det aldrig stooort.
hade alla TV-burkar videochat med samma standard så skulle - kanske - videochat bli stort. Men inte föränn detta sker och det kommer nog aldrig att ske.
Men det är klart Apple slänger in den funktioner i sina TV-apparater Eftersom kameran då ändå är där så slänger dom nog också in Photobooth (en mycket uppskattad sak som är mycket, mycket större än FaceTime ). Bilderna hamnar i iCloud så klart - och därmed i alla Apple-burkar kopplade till det iCloud-kontot.
jag har svårt att tänka mig en TV från Apple som inte kör iOS - det är just App-store som kan ge mervärdet - som kan få deras TV att sticka ut (förutom skönheten som ändå 92% inte ser). Det och hyr-film så klart.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-05-14 14:10
Ursprungligen av Zimmerman:

FaceTime i TV'n kommer nog att öka användningen...mellan Apple-konsumenter alltså...det funkar ju bara mella dessa...och m.a.o. så blir det aldrig stooort.

Är det någon som är Svensson-telefon idag så är det iPhone, därigenom tycker jag det rimmar illa att det aldrig skulle kunna vara stort. Det är ju inte som att användarskaran av iPhones minskar direkt.

Var inte Loewe en av de första (om inte den första) tillverkare som kunde ta emot DVB-T, DVB-C och DVB-S2 i en och samma produkt utan något extra tillbehör, dvs "tripple receiver". Har för mig att Loewe gillar att ligga i teknologins framkant.

En DVB-T2, DVB-C och DVB-S2 mottagare tillsammans med CI+, AppleTV teknik + Siri + FaceTime +nätverk (både kabel och WiFi) + möjlighet att spela in tv program (även om TV:n är avstängd) (antingen på intern lagringsmedia eller på NAS) tror jag blir en riktig bra produkt.

Senast redigerat 2012-05-14 14:08
Bevaka tråden