Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spara alla lösenord i en nyckelring?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-03-14 17:06

Bör jag skapa en nyckelring i nyckelhanteraren och lägga in alla mina lösenord där? Är detta ett säkert sätt att spara dem på? Finns det andra sätt ni rekomenderar?

  • Oregistrerad
  • 2004-03-20 12:20

Är det någon som har erfarenhet? Det känns ju olämpligt att bara spara webblösenord i en fil i eller i mailboxen. Men hur är egentligen säkerheten i nyckelringen? Är det ett system och satsa på? Det är ju jobbigt att flytta över lösenorden

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2004-03-20 13:25

För vanliga lösenord till webbplatser där säkerhet inte är så fruktansvärt viktigt (forum av olik slag t ex) tycker jag nyckelringen duger utmärkt. Till det mesta som kräver lite mer säkerhet och som inte passar för nyckelringen använder jag Web Confidential. Det är ett program som kan organisera olika typer av lösenord, serienummer och aktiveringskoder, kreditkortsnummer, PIN-koder mm. Databasen krypteras med Blowfish-algoritmen vilken skall vara skapligt säker. Ju längre lösenordsfras man använder ju säkrare blir det också.

http://www.web-confidential.com/

Jag är rätt nöjd med Web-Confidential, och det är rätt enkelt att flytta filen med lösenorden mellan olika datorer. jag brukar också synka den filen mellan min stationära och min bärbara dator. Dessutom kan man synka Web Confidential med Palm.

Nyckelringen är väl hyfsat säker, men inte det säkraste som finns. Jag använder den en hel del eftersom det är rätt smidigt. Och i vissa fall är det ju säkrare än att låta programmet själv spara lösenordet om det är alternativet.

Jag använder annars Personal Wallet för organisera lösenord och pin-koder mm, men tyvärr verkar utvecklingen ha stannat av för det programmet.

Ursprungligen av Adrian B:

Jag använder annars Personal Wallet för organisera lösenord och pin-koder mm, men tyvärr verkar utvecklingen ha stannat av för det programmet.

Jag menar förstås Password och inte Personal. Programmet heter alltså PasswordWallet och inget annat.

Men nu till den goda nyheten! Jag skrev ju att programmet inte längre verkar utvecklas. Well, det gäller inte längre, för nu har programmet kommit ut i version 3.0 med en massa förbättringar, kolla gärna in programmet och alla nyheterna i 3.0.

(Det är något visst med att använda ett program som ingen annan använder och som man trodde helt hade slutat utvecklats och så en dag bara pang så kommer det i en skinande ny version! )

  • Oregistrerad
  • 2004-03-20 15:14

Nyckelringen kan knäckas lättare menar ni? Eller vart ligger säkerhetsrisken? Web Confidential kostar däremot en slant. Integreringen med nyckelringen i Max OS är ju otroligt smidig, kan detta vara en anledning att använda denna?

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2004-03-23 10:47
Ursprungligen av jakob:

Nyckelringen kan knäckas lättare menar ni? Eller vart ligger säkerhetsrisken? Web Confidential kostar däremot en slant. Integreringen med nyckelringen i Max OS är ju otroligt smidig, kan detta vara en anledning att använda denna?

WebConfidential stöder nycklar på upp till 448 bitar, och det lär inte finnas något lyckat försök att knäcka den krypteringen, så jag skulle tro att det är säkrare än nyckelringen som jag har för mig använder 128 bitar. Den delen är dock mindre viktig ur säkerhetsaspekt som jag ser det. Den största risken är inte att någon "brute-force"-hackar krypterade filer utan att någon kommer åt din dator, och om man ställt in nyckelringen på att öppnas automatiskt när man loggar in kan någon obehörig använda dina sparade lösenord.

En annan aspekt är att så länge nyckelringen är upplåst kan andra applikationer teoretiskt komma åt alla data som nyckelringen kan komma åt. http://risley.net/keychain/

WebConfidential använder jag så att jag låser upp den när jag behöver den och stänger den direkt efteråt. Inte alls lika smidigt men mycket säkrare. den krypterade filen är också enkel att kopiera mellan olika datorer. Men jag gillar enkelheten med nyckelringen, därför använder jag den för minder viktiga kontouppgifter, sådana som inte involverar pengar som onlinebutiker, banker etc.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-24 12:30

Jag har skapat en extra nyckelring som jag håller låst. Av det jag läser så verkar det vara en ganska bra lösning, men de viktigaste lösenorden har jag i skallen (typ betalkortet).

PasswordMaster tycker jag är oslagbart för att spara lösenord, pin-koder, serienummer osv.

PasswordMaster

Klicka på länken software.

  • Medlem
  • 2012-05-12 10:17

Årets tråddump.

Hur gör man om man en gång har kryssat i rutan "Aldrig för denna sida" när nyckelringen frågar om man vill spara lösenordet? Går det aldrig att häva den inställningen då? Jag har kikat i inställningarna för Safari, tömt chache och återställt Safari utan framgång. Jag har även försökt lägga in det under "lösenord" i Nyckelringen, men utan framgång.
Är det verkligen helt kört nu? Kommer jag alltid behöva skriva in skiten för att logga in på Viaplay?

I Safari, kolla under Preferences->Auto fill->User names and passwords (tryck edit) och skrolla ner till Viaplay. Står det "Passwords Never Saved" vid den? Radera viaplay därifrån så bör du få upp frågan om att spara lösenordet nästa gång...

  • Medlem
  • 2012-05-12 10:56
Ursprungligen av suddgummi:

I Safari, kolla under Preferences->Auto fill->User names and passwords (tryck edit) och skrolla ner till Viaplay. Står det "Passwords Never Saved" vid den? Radera viaplay därifrån så bör du få upp frågan om att spara lösenordet nästa gång...

Jag hittar inte Viaplay alls där tyvärr.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-05-12 10:36

Använd FileVault 2.0 ihop med Nyckelringen är mycket säkert.

Det kanske inte alls heter Viaplay, de kan ju använda andra servrar med. Ta bort alla som har "Passwords Never Saved"?

  • Medlem
  • 2012-05-12 22:20
Ursprungligen av suddgummi:

Det kanske inte alls heter Viaplay, de kan ju använda andra servrar med. Ta bort alla som har "Passwords Never Saved"?

Hur gör man det?

Ursprungligen av Dalle:

Hur gör man det?

När du väljer edit i AutoFill för lösenord så ser du i högra kolumnen ditt användarnamn för den sidan som lösenordet är sparat eller "Passwords Never Saved" för de sidorna som du valt att inte spara lösenorden för.
Markera den eller de och tryck "Remove". Sen borde du få upp en fråga om du vill spara lösenordet nästa gång du loggar in på sidan.

Använder 1Password

  • Medlem
  • 2012-05-13 00:31

Ok, nu känner jag mig dum. :"> Tyvärr hjälpte inte det heller. Jag får nog leva med att mata in min mail samt lösenord varje gång.
Men tack för hjälpen.

1
Bevaka tråden