Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med behörighet och papperskorg

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag jobbar mycket med bilder och brukar gå igenom bilderna i förhandsvisning och kolla skärpan bland annat för att det är smidigt, är jag inte nöjd med bilden så kastar jag den i papperskorgen. Problemet som nu uppstått är att när jag ska kasta filen så får jag upp ett meddelande där det står att jag inte har behörighet att kasta filen i papperskorgen och om jag vill se eller ändra behörigheten så ska jag öppna filen i finder välja arkiv och visa info om jag vill göra något. Det är bara det att det finns inge att ändra.
Jag kan dra filen direkt till papperskorgen men får då meddelandet att objektet raderas omedelbart och åtgärd går ej att ångra. Vad har hänt? I förrgår så fungerade allt normalt och jag har inte gjort något speciellt.
Jag jobbar i lightroom så jag provade att öppna bilderna i det programmet och testade sedan att ta bort filerna därifrån för att se om dom hamnar ipapperskorgen men får då upp meddelandet att filen finns på en volym utan stöd för papperskorg, ta bort omedelbart?
Vad menas med att filen finns på en volym utan stöd för papperskorg? Det har fungerat felfritt tidigare.
Jag sitter med en Imac med lion och lightroom 4.
Jag har testat att köra reparera skivbehörigheter i skivverktyg utan resultat.

Hjälp mig.

Är inte allt för haj på OSX men en säker start har löst många av mina problem.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-05-12 22:10

Reparera Skivbehörigheter.

Ursprungligen av kenjon:

Reparera Skivbehörigheter.

Läs första inlägget en gång till.

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-05-13 17:14

Problem med behörighet och papperskorg

Har du testat att visa info för mappen och kolla så att du har behörighet?

  • Avstängd
  • 2012-05-13 18:56

Var ligger originalbilderna som du tittar på med i förhandsvisning?

Jag har kollat info för mappen och har behörighet.
Orginalbilderna ligger på datorns hårddisk. Jag har provat att lägga bilderna på en extern disk och då fungerar allt som det, ska så även från kamerans minneskort.

  • Avstängd
  • 2012-05-14 07:43
Ursprungligen av midnattsvarg:

Jag har kollat info för mappen och har behörighet.
Orginalbilderna ligger på datorns hårddisk. Jag har provat att lägga bilderna på en extern disk och då fungerar allt som det, ska så även från kamerans minneskort.

Och var ligger mappen med dessa bilder, så ingen överordnad map låser din map?

Mappen ligger på skrivbordet.

  • Avstängd
  • 2012-05-14 12:44
Ursprungligen av midnattsvarg:

Mappen ligger på skrivbordet.

Hmm, då är det ju jätteskumt...? och filerna ligger där som fysiska bilder och inte genvägar?

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-05-14 18:34

Problem med behörighet och papperskorg

Long shot... Men du kan ju testa att uppdatera till 10.7.4 (om du inte redan gjort det) sen köra en visa info och se till att du får läsa och skriva allt på din disk. Glöm inte att välja Använd för inkluderade objekt.

Om 10.7.4
Addresses permission issues that may be caused if you use the Get Info inspector function “Apply to enclosed items…” on your home directory. For more information, see this article

Bilderna ligger som fysiska bilder. Datorn är uppdaterad till senaste. Har även kört visa info för disken så att jag får läsa och skriva allt på datorn och har även kört använd för inkluderade objekt. Har även testat andra mappar jag har på skrivbordet och problemet gäller alla mappar. Som det är nu så kör jag bilderna via minneskortet och förhandsvisning och då fungerar det felfritt och de bilder jag tar bort hamnar i papperskorgen så att jag kan ångra mig när jag kastar något.

  • Avstängd
  • 2012-05-19 13:39

Fattar ingenting... varför skulle alla mappar på skrivbordet låsa bilder man lägger där???
Är det likadant med andra typer av filer/dokument som du lägger i dessa mappar eller bara dom från typ minneskort?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-05-19 14:12

Jag tycker det verkar som om du har liknande (samma?) problem som de som skriver i denna Adobe Forums: OSX Lion, Lightroom 3 & deleted files: could be a bug? tråd.

Kanske du kan testa det som föreslås av wsjmw05 en tredjedel ner på sidan?

  • Avstängd
  • 2012-05-19 14:30
Ursprungligen av mattiL:

Jag tycker det verkar som om du har liknande (samma?) problem som de som skriver i denna Adobe Forums: OSX Lion, Lightroom 3 & deleted files: could be a bug? tråd.

Kanske du kan testa det som föreslås av wsjmw05 en tredjedel ner på sidan?

Enligt midnattsvarg har han ju inte ens startat nått Adobe-program innan det händer, bara Finder och förhandsvisning?

PS andra länken är nog inte rätt

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-05-19 15:01
Ursprungligen av LaHe:

Enligt midnattsvarg har han ju inte ens startat nått Adobe-program innan det händer, bara Finder och förhandsvisning?

PS andra länken är nog inte rätt

Klippt från första inlägget:Jag jobbar i lightroom så jag provade att öppna bilderna i det programmet och testade sedan att ta bort filerna därifrån för att se om dom hamnar ipapperskorgen men får då upp meddelandet att filen finns på en volym utan stöd för papperskorg, ta bort omedelbart?

Jag får en känsla av att han jobbar med LightRoom..
Och den andra länken skulle inte vara en länk alls, bara namnet på postaren (slarvigt av mig, tack )

  • Avstängd
  • 2012-05-19 15:18
Ursprungligen av mattiL:

Klippt från första inlägget:Jag jobbar i lightroom så jag provade att öppna bilderna i det programmet och testade sedan att ta bort filerna därifrån för att se om dom hamnar ipapperskorgen men får då upp meddelandet att filen finns på en volym utan stöd för papperskorg, ta bort omedelbart?

Jag får en känsla av att han jobbar med LightRoom..
Och den andra länken skulle inte vara en länk alls, bara namnet på postaren (slarvigt av mig, tack )

...och slarvigt av mig att glömma att det var via Lightroom...
Bör väl komma en fix snart då hoppas vi.

Tack alla för er hjälp.
Jag provade vad som föreslagits och det blev inte bättre, jag kontaktade en vän som jobbar i Lion och inte heller han hade någon lösning.
Sedan började mailprogrammet krångla då det inte ville starta helt enkelt.
Eftersom jag är beroende av datorn när jag jobbar med bilder så började jag få lite panik när jag inte fick ordning på maskinen så jag tog den enkla vägen och formaterade helt enkelt datorn och började om från början.
Det tog lite tid att få ordning på allt men nu fungerar den som den ska(peppar,peppar).
Hoppas inte detta uppstår igen.

Mvh

Hej
Har liknande problem med filer.
Filerna låser sig efter 2v och som idag så håller jag på att rensa dubletter (köpt ett nytt progam Singlemizer).
Men det går INTE att ta bort dubbletterna då dom är låsta, så man får gå in i Finder och göra Get Info och låsa upp dom!
Det jobbiga är att IBLAND så kommer alla filerna upp en & en och det tar en evighet att klicka Lås upp på dom en & en!

Så nu till min fråga.

FINNS DET NÅGOT SETT ATT LÅSA UPP ALLA FILERNA på hårddisken?
Har försökt att söka upp alla .jpg-filer och sedan göra Get Info på dom och Låsa upp dom ! MEN DET GÅR INTE ! (Vet inte varför)
Det kanske finns t.ex ngt unix commando för att låsa upp alla?

För att söka reda på alla filer som slutar på jpg i din hemkatalog och rensa låstflaggan kan du köra följande kommando i Terminalen:

find ~ -iname \*.jpg -exec sudo chflags noschg,nouchg {} \; 

Du kommer att få ange ditt lösenord en gång för sudo kommandot (gör dig till root = superanvändare). Vill du söka i hela mappstrukturen får du ändra ~ till /, men det är inget jag rekommenderar.

Edit: förtydligade

  • Avstängd
  • 2012-08-02 21:48
Ursprungligen av suddgummi:

För att söka reda på alla filer som slutar på jpg i din hemkatalog kan du köra följande kommando i Terminalen:

find ~ -iname \*.jpg -exec sudo chflags noschg,nouchg {} \; 

Du kommer att få ange ditt lösenord en gång för sudo kommandot (gör dig till root = superanvändare). Vill du söka i hela mappstrukturen får du ändra ~ till /, men det är inget jag rekommenderar.

Går väl väl lika bra i Finder att söka på hela datorn med .jpg och/eller alla bildfiler av JPG format??

Ursprungligen av LaHe:

Går väl väl lika bra i Finder att söka på hela datorn med .jpg och/eller alla bildfiler av JPG format??

Ja, jag missade lite i min beskrivning. Frågeställaren hade ju en undrar om hur man ändrade på alla filer på en gång på hårddisken. Söker du på jpg i Finder, markerar alla och trycker Cmd+I får i alla fall jag upp en massa infofönster och inte ett (om det inte råkar handla om massvis av filer förstås, men då är inte alternativet låst med i alla fall).

Edit: stryk det sista, kunde svära på att alternativet låst inte fanns med, men nu när jag kollar finns det...

  • Avstängd
  • 2012-08-02 21:54
Ursprungligen av suddgummi:

Ja, jag missade lite i min beskrivning. Frågeställaren hade ju en undrar om hur man ändrade på alla filer på en gång på hårddisken. Söker du på jpg i Finder, markerar alla och trycker Cmd+I får i alla fall jag upp en massa infofönster och inte ett (om det inte råkar handla om massvis av filer förstås, men då är inte alternativet låst med i alla fall).

Ah, sorry missade om att ändra på en batch av filer... kan man och är noga med vad man skriver är ju Terminator bäst

1
Bevaka tråden