Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Philips 27" (273ELH) vill inte fungera bra med Mac Mini 2011

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag slog till och köpte tre 27" på cdon (Philips 273E3LHSB/00 LED, 1920x1080p, 1ms - Hemelektronik - CDON.COM) och de funkar perfekt på barnens pc:ar men min vill inte alls leverera med min mac mini. Enligt specifikationen så skall den funka med OSX.

Det är inga problem att få bild, eller att den hamnar utanför, bilden blir helt enkelt inte skarp, den är fuzzy. Vad har jag provat?

1. MAC (hdmi - adapter till DVI > DVI kabel till skärm) SKÄRM
2. MAC (hdmi kabel) SKÄRM
3. MAC (Mini Display port till DVI > DVI kabel till skärm) SKÄRM
4. MAC (Mini Display port till VGA > VGA kabel till skärm) SKÄRM

Det som blir bäst "eller minst sämst" är alternativ 1. Jag har också kollat alla inställningar med SwitchResX mot specifikationen från Philips och det är rätt. Har även provat en massa andra varianter (mjukvarumässigt) för att se hur det blev men det gav bara ännu sämre resultat.Har kollat LCD font smoothening utan resultat. Har även gått igenom alla varianter på skärmens inställningar....

Det enda som jag kan se är skumt och skulle kunna vara ett fel är att när jag tittar på profilen för skärmen (hårdvarufakta via apple-ikonen uppe till vänster) är att mac mini:n ser skärmen som en TV. Dock har jag ingen aning om hur man kan ställa om detta eller om detta betyder något.

Har ni några sista råd innan jag skickar tillbaka skärmen till CDON? Om någon har köpt en annan 27 tummare för budgetpengar så får ni gärna rekommendera!

Om du går in i Kontrollpanelen på Mac'en o klickar på Bildskärm/Display så ska du få upp en fönster som liknar detta:

där kan du testa med olika upplösningar, färginställningar etc. Det kan ju vara så att Mac'en skickar ut en bildsignal som inte funkar med skärmen o det ser du isåfall där o kan välja en annan

Tack, tro mig detta var det första jag provade innan jag började att kolla på Switchresx för att se om det var något fel på frekvenserna (eller nått annat som pixel clock och andra skumma saker....)

Dum fråga kanske men har du kollat felsökningen som står längst bak i manualen?

http://download.p4c.philips.com/files/2/273e3lhsb_00/273e3lhsb_00_dfu_swe.pdf

Att det blir suddigt KAN bero på fel uppdateringsfrekvens, vilket det står nåt om i manualen. Den ska visst vara 60Hz

...fast det vet du nog redan då du testat med externa program...

Senast redigerat 2012-05-11 12:01

Finns inga dumma frågor när man hjälper till (tack skall du ha). Jag har kollat frekvensen också, det skall vara 60Hz och jag har även provat med 50 men det blev ännu sämre...

Så här ser det ut på min mac mini om det hjälper er att begripa.

Du köpte tre skärmar. Har du testat alla tre med Mac'en? Iofs är de av samma fabrikat men det kan ju finnas söndagsexemplar. Att datorn ser skärmen som en tv är skumt. Gäller detta oavsett anslutningsform?

Har bara testat med 1, kan kolla på de andra under helgen. Mac minin identifierar skärmen som tv både vid dvi och hdmi

Beror på Apples kassa drivrutiner, bör ju finnas en lösning på det.

Jag hoppas verkligen att det går att lösa, skulle vara surt att skicka tillbaka.....

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-05-12 17:15

Har också en Philips skärm 24" 24 1E.
Det som händer här är att vid varannan eller var tredje gång jag startar datorn så samlas alla skrivbordets ikoner på höger sida istället för att vara kvar där jag tidigare ordnat dom efter mitt tycke.
Detta borde ju inte ha med skärmen att göra, tycker man?
/Kenn

Ursprungligen av Kenn:

Har också en Philips skärm 24" 24 1E.
Det som händer här är att vid varannan eller var tredje gång jag startar datorn så samlas alla skrivbordets ikoner på höger sida istället för att vara kvar där jag tidigare ordnat dom efter mitt tycke.
Detta borde ju inte ha med skärmen att göra, tycker man?
/Kenn

Nej, det har med drivrutiner / Mac OS X att göra.

Kan man kolla på hur inställningarna ser ut i nån plist? Om så, kan man ändra dessa?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-07 22:35

Verkar vara samma trista upplevelse som jag har med min macmini kopplad till en HP skärm. Se diskussion "

Dålig bild på skärm med mac mini".

Apple support kan inte ge något råd, inte heller där jag köpte min macmini.
Efter att efter många år äntligen beslutat mig för att gå från PC till Mac så känns det väldigt trist att min gamla HP PC ger en bild som är bra mycket bättre än min Mac.

  • Medlem
  • 2012-06-08 06:25
Ursprungligen av Tompa S:

Efter att efter många år äntligen beslutat mig för att gå från PC till Mac så känns det väldigt trist att min gamla HP PC ger en bild som är bra mycket bättre än min Mac.

Med den skärmen, ja. Däremot tror jag din mini är betydligt bättre än din äldre HP när det gäller grafik. Även om just inte din konfiguration med skärm/dator fungerade så bra.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-08 10:22

PC's-fonter och grafik förefaller ofta vara skarpare än Macfonter/grafik på bildskärmar, har väl mest med OSX mer skalbara grafik att göra vilket ger lite mjukare effekt.

Jag undrar om en sådan här kan vara lösningen på problemen för dig/er?

Jag har en sådan mellan min iMac o min Philips 37pfl7605h - inga problem med bilden.

Kanex Mini DisplayPort > HDMI-adapter med digitalt ljud - Macoteket

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-08 15:23
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Jag undrar om en sådan här kan vara lösningen på problemen för dig/er?

[ATTACH="CONFIG"]33389[/ATTACH]

Jag har en sådan mellan min iMac o min Philips 37pfl7605h - inga problem med bilden.

Kanex Mini DisplayPort > HDMI-adapter med digitalt ljud - Macoteket

Kostar väl runt en tusing blir mycket pengar om man behöver tre och frågan är om de blir nöjdare med den. OSX har ju i grunden en något oskarpare font och grafikåtergivning än vad PC har, finns för och nackdelar med skärpa och viceversa.

1
Bevaka tråden