Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

InD Grep pstyle med okänt antal tecken?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2012-05-11 11:14

Jag har ett teckenformat som jag vill applicera på text bestående av "Sidan [valfri bokstav][okänt antal valfria siffror]"
Jag lyckas bara att få till det med "Sidan [valfri bokstav][valfri siffra]". Hur gör man det?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-05-11 12:44

Sök efter:
Sidan
valfri bokstav
valfri siffra
* (manuell asterisk)

= Sidan [\l\u]\d*

Det var alltså bara asterisken som saknades.

  • Medlem
  • 2012-05-11 13:12

Det blir bara nästan rätt. Jag vill att alla kriterier ska uppfyllas innan formatet träder i kraft. Med asterisken appliceras cstyle redan efter "Sidan A"

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-05-11 13:21

Hmmm... Vad ersätter du med? Vad är "cstyle"?

  • Medlem
  • 2012-05-11 13:23

Jag ersätter inget, jag har ett styckeformat (pstyle, paragraph style) med ett grep-format som ska lägga på ett teckenformat (cstyle, character style) på texten "Sidan [valfri bokstav][okänt antal valfria siffror]".

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-05-11 13:33

Aha. Jag kör svensk ID, därför kopplade jag inte character style.

Jag vet inte vad som saknas i mitt alternativ, eller varför asterisken i ditt fall appliceras fel. Såhär ser det ut hos mig då jag försökt efterlikna vad jag tror du söker:

  • Medlem
  • 2012-05-11 13:37

Haha, jag skriver en del skript för InDesign och där heter det charactar style även för den svenska versionen (som också jag använder).

Jag får samma resultat som du. Hur blir det när du skriver "Lorem ipsum Sidan A" (utan siffror)? Blir inte SIdan A påverkat då? Det vill jag undvika.

Om med "valfritt antal" här menas ≥1 så använd + istället för *.

  • Medlem
  • 2012-05-11 13:53

Jag ser nu att jag hade fel i den exakta frågan, men problemformuleringen är densamma. Vad jag egentligen ville uppnå var detta:
[\l\u]\d+$
som påverkar valfri bokstav+valfritt heltal i slutet av stycke: Lorem ipsum A11

  • Medlem
  • 2012-05-11 13:41

Där satt den!

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-05-11 13:42
Ursprungligen av Baron:

Haha, jag skriver en del skript för InDesign och där heter det charactar style även för den svenska versionen (som också jag använder).

Jag får samma resultat som du. Hur blir det när du skriver "Lorem ipsum Sidan A" (utan siffror)? Blir inte SIdan A påverkat då? Det vill jag undvika.

Jo, det har du faktiskt helt rätt i.

Kanske work around:
Sök ". Sidan ..." (börja med punkt som avslutar tidigare mening i brödtext).

Eller så lutar vi oss tillbaka och hoppas på gurun.

Edit: under tiden jag skrev för långsamt kom ställföreträdande guru och löste allt. *gilla*

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-05-11 17:41

Den tackar jag också för.

Detta är typisk info som jag sparar ner i mitt bra att ha-arkiv till jobbet.

Det gäller verkligen att ställa frågan rätt när det gäller grep, eftersom en korrekt ställd fråga nästan ger svaret av sig själv.

Bra frågor att ställa sig själv när det gäller grep är

* vad söker jag
* var söker jag det
* hur många förekomster av det söker jag
* föregås, eller följs det sökta av något som man vill inte ska påverkas

En sökning kan då t.ex. se ut såhär:

(?<=Sidan )[A-Z]{1,}[[1-9]{1,3}\>

En s.k. positiv lookbehind talar då om att man vill att "Sidan " skall föregå valfri stor bokstav (1-oändligt många) direkt följd av siffrorna 0-9, i minst 1, men högst 3 förekomster, där sista siffran måste vara slutet på ett "ord", dvs det får inte följas direkt av en ny bokstav etc.

En sån sökning är avvändbar om man t.ex. kan ha hänvisningar som t.ex. "Klassrum A112" men bara vill träffa sådant som har rumnsnummer upp t.o.m. 3 siffror, och där det inte ingår i sammansättning etc.

  • Medlem
  • 2012-05-12 00:02
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:
(?<=Sidan )[A-Z]{1,}[[1-9]{1,3}\>

Hur ska man förstår användningen av olika typer av parenteser? och hur kan en hakparentes förekomma utan sluthaken? På mitten av ditt exempel finns "[[" men bara den ena stängs.

Ursprungligen av Baron:

Hur ska man förstår användningen av olika typer av parenteser?

Man kan kolla här, tex: Adobe InDesign CS4 * Söka med GREP-uttryck

Jag tror att du har en viss koll på detta, men ungefär:

• [] representerar ett tecken av en mängd specifierade, tex [A-Za-z] representerar en av A till och med Z eller a till och med z.
• () är en gruppering. Denna kan man använda t ex + eller {} efteråt för att styra antalet matchningar, eller använda $n-variabler i sök och ersätt för att "få in".
• {} styr hur många matchningar som önskas, se länken ovan för mer exakt beskrivning.

Inom vanliga parenteser kan även användas diverse modifierare, och titta-framåt och titta-bakåt. Även dessa finns på länken.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-05-11 19:07

Om vad Richard skriver: Jag önskar att information/tips/manualer för sådant vore lika tillgängliga som alla glowing swirl with stars-tips till Photoshop.

Så sant, men det finns relativt mycket info om GREP/Regular expressions, men man måste ha en aning om vad man ska söka, och personligen tycker jag det krävs ganska mycket träning för att se, och abstrahera, mönster av det slag man är ute efter.

Det ska man förstå som att jag har skrivit fel

1
Bevaka tråden