Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Korrupt startup

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har ni sett detta problemet förut?

Kommer inte förbi äpplet utan spinnern hänger sig vid laddning. Även om man väljer time machine eller recovery hd.

Detta började efter att min son välte ner datorn med en usb-disk inkopplad så anslutningen(usb sladden) böjde sig vid ingången på MBP.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-05-12 10:52

Hårddisken har tagit skada gissar jag, kan du testa med att starta från en installationsskiva (eller USB-minne med OS X installer) och se om installationen hittar disken ordentlligt?
Kanske du kan göra en ominstallation alternativt en omformattering och ominstallation (du har väl givetvis backup..)?

Korrupt startup

Grejen är den att det skulle kunna vara hårddisken men ibland så startar den upp och då är det inga konstigheter att köra på. Men nu stängde jag av datorn igår. Bad choice.

Sedan har den hängt sig med samma färgkluster tidigare då hela skärmen blir lite knepig och det går inte att göra något.

Så min gissning har varit logickortet eller hårddisken. Men jag ska testa med en usb-sticka med Lion på.

Nu har jag återställt originaldisken med en nyinstallation av OSX. Den hängde sig fortfarande en gång under installationen. Kan det vara kabeln som avgör om disken är igång som strular? Den lilla klistriga kabeln som sitter över disken in på logickortet.

http://www.ifixit.com/Guide/Installing-MacBook-Pro-15-Inch-Core-2-Duo-Models-A1226-and-A1260-Hard-Drive-Cable/690/4#s3655

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-05-15 21:05

Den lilla kabeln verkar bara vara för att få sov-indikatorn att flasha och IR-sensorn (InfraRöd-sensor för fjärrkontrollen) att fungera, inte relaterade till hårddisken vad jag kan förstå.

Finns det någon risk att du fått någon typ av kortslutning i USB-uttaget där den externa disken var ansluten då maskinen ramlade ner?

Ursprungligen av mattiL:

Den lilla kabeln verkar bara vara för att få sov-indikatorn att flasha och IR-sensorn (InfraRöd-sensor för fjärrkontrollen) att fungera, inte relaterade till hårddisken vad jag kan förstå.

Finns det någon risk att du fått någon typ av kortslutning i USB-uttaget där den externa disken var ansluten då maskinen ramlade ner?

Kan vara så. Jag har inte använt USB-ingångarna nu och det verkar fungera bra. Får hoppas att det håller sig så nu framför allt eftersom jag ska resa bort och familjen önskar se på film via Apple TV.

Funkade inte. Vet inte riktigt vad man ska testa nu. Har bytt HDD två gånger, testat att starta upp från Time Machine, gjort en nyinstallation av OSX Lion. Inget funkar.

1
Bevaka tråden